• Äldre 7 Mar 15:10
    598832 visningar
    11405 svar
    11405
    598832

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 14 Feb 09:40
    6barnsmamman skrev 2011-02-14 08:42:56 följande:

    godmorgon!! Vad tror ni, om man ska sy en t-shirt i interlock,  hos jny finns det en tunn svart interlock är den för tunn? Annars finns en svart interlock hos mjuka tyger, är det bättre?Obestämd
    O förresten, dottern ska ju på bal i vår, men jag är högst tveksam på om jag vågar mig på o sy en balklänning själv....Nog är det bättre o lämna iväg ett sånt projekt? Små mjukisbyxor är ok liksom


    Alltså för tunn? Är den svart så är det ju knappast genomskinligt. Måste det vara i interlock då? Vad ska du ha den till? Viskosjersey faller absolut snyggast, och är tunn men tung. 

    Bal. Man behöver ju inte krångla till det.
    Det går att göra en kjol och en topp. En volangklänning är enkelt.
    Det finns tom stickad volangmetervara att köpa, som du syr som en tub. Urenkelt.
    Ett enkelt mönster, men med t.ex sidentyg slår alla förbaskade polyesterfabrikstillverkade klänningar.
    Kolla här och se om du hittar nåt. 
    ipaper.ipapercms.dk/stofogstil/Sverige/2011/Modevar2011/
    på sidan 37 har du en ursnygg och hyfsat lättsydd klänning. I detta mönster. Men vad vet jag. Det är min smak det.
    För bjud sär skrivning
  • uniMog
    Äldre 14 Feb 09:54
    Morticia skrev 2011-02-14 09:40:09 följande:
    Alltså för tunn? Är den svart så är det ju knappast genomskinligt. Måste det vara i interlock då? Vad ska du ha den till? Viskosjersey faller absolut snyggast, och är tunn men tung. 

    Bal. Man behöver ju inte krångla till det.
    Det går att göra en kjol och en topp. En volangklänning är enkelt.
    Det finns tom stickad volangmetervara att köpa, som du syr som en tub. Urenkelt.
    Ett enkelt mönster, men med t.ex sidentyg slår alla förbaskade polyesterfabrikstillverkade klänningar.
    Kolla här och se om du hittar nåt. 
    ipaper.ipapercms.dk/stofogstil/Sverige/2011/M.../
    på sidan 37 har du en ursnygg och hyfsat lättsydd klänning. I detta mönster. Men vad vet jag. Det är min smak det.
    ....den på sidan 41 skulle jag velat ha på min bal... och det ÄR inte så jäkla svårt! faktiskt
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • imse vimse
    Äldre 14 Feb 10:10
    PajaS skrev 2011-02-14 09:05:58 följande:
    Imse Vimse: Jag letade på pricerunner och svenska butiker tar mellan 5500-6000 för CP:n. 
    Jag har fått tag i en bild och mått på plattan, nu ska jag bara beställa hem en kantbandare också, från e-bay. Sen ska min sambo försöka fixa plattan. Ev kan han fixa flera, hör av dig ifall du vill ha en.

    Jag lägger ut ett inlägg i bloggen när det är done. Håll utkik i min blogg!
    Det ska jag göra! Har även kommenterat ditt inlägg på FB
  • Äldre 14 Feb 11:04

    Hej på er!
    Jag skulle vilja sy shorts till min son i sommar, gärna ganska enkla. Har någon förslag på var jag kan hitta fina mönster? Han är två år. Det måste inte vara gratismönster.
    Har äntligen provat att sy lite med tvillingnålarna jag köpte efter era tips, och blev faktiskt rätt nöjd. Än så länge är 2,5 min faorit


  • Äldre 14 Feb 11:15
    Hej tack så mycket för länkarna men de var till ikeas antilop stol och inte stokkes tripp trapp :D
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • imse vimse
    Äldre 14 Feb 11:16

    Hej!


    Finns det bara kantbandare till Janome coverpro? Hur funkar en babylock?

  • Äldre 14 Feb 11:23
    bubblan79 skrev 2011-02-14 11:15:37 följande:
    Hej tack så mycket för länkarna men de var till ikeas antilop stol och inte stokkes tripp trapp :D
    www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx

    Där finns två olika mönster till stoldynor varav det ena till tripptrapp. Du ser ju på bilden hur det ser ut så det är nog ganska lätt att rita ett eget om man har en stol hemma att mäta på.
  • Knastr­oll82
    Äldre 14 Feb 11:23

    Bubblan > Stoff och stil har ett mönster på dynan, tillsammans med ett annat stolsdynemönster.
    www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx


  • Äldre 14 Feb 11:25
    yrväder skrev 2011-02-14 11:23:22 följande:
    www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...

    Där finns två olika mönster till stoldynor varav det ena till tripptrapp. Du ser ju på bilden hur det ser ut så det är nog ganska lätt att rita ett eget om man har en stol hemma att mäta på.
    åh tack tack tack tack tack!
    ja stolen har jag ju hemma och har man bara nåt att gå efter hur orginalet ska se ut så går det nog bra :D
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • 6barns­mamman
    Äldre 14 Feb 11:27
    Morticia skrev 2011-02-14 09:40:09 följande:
    Alltså för tunn? Är den svart så är det ju knappast genomskinligt. Måste det vara i interlock då? Vad ska du ha den till? Viskosjersey faller absolut snyggast, och är tunn men tung. 

    Bal. Man behöver ju inte krångla till det.
    Det går att göra en kjol och en topp. En volangklänning är enkelt.
    Det finns tom stickad volangmetervara att köpa, som du syr som en tub. Urenkelt.
    Ett enkelt mönster, men med t.ex sidentyg slår alla förbaskade polyesterfabrikstillverkade klänningar.
    Kolla här och se om du hittar nåt. 
    ipaper.ipapercms.dk/stofogstil/Sverige/2011/M.../
    på sidan 37 har du en ursnygg och hyfsat lättsydd klänning. I detta mönster. Men vad vet jag. Det är min smak det.
    Nja, har ju ingen overlockmaskin så det är lite lättare att sy i interlocken (kan va skit bakom pedalen oxå ) Det ska bli en t-shirt till sonen, tänkte mest på att på jnys sida står det att den tunna passar bra till kantband, det var därför om jag funderade på om den var för tunn till tröjan då. Stoff o stil har jag luslästSkrattande, har faktiskt ett mönster till en brudklänning i en gammal sömnadsmagasinet som dottern tyckte var godkänd, rätt lik dom enkla som finns i stoff o stil, men med mera vidd i kjolen tror jag. Så modellen är inte det som bekymrar mig mest, utan alla detaljer som måste bli bra, ska väl i såna där korsett-grejor o en dold dragkedja o så är tyget säkert sladdrigt o rymmer iväg mellan fingrarna......Skrattande Men tyget är det mycket möjligt att det blir från stoff o stil, rosa måste det vara....
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd