• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja
    Knastroll82 skrev 2011-03-03 13:30:12 följande:
    Kaja > Spottar ger ju ett väldigt riktat ljus, en bouncer eller paraplublixtar hade varit att föredra. Det är spridningen på ljuset som gör hela skillnaden.
    På Etsy så fotar alla som fotar småsaker (som smycken och sånt) med lightbox. Men, jag kan ju inte göra en kubikmeterstor ljusbox. Nu hittade jag något som kallades softbox som skulle sättas som ett filter framför en stark ljuskälla. men, en bouncer kunde kanske vara något. Oavsett så sprider det ju.... Ska se hur jag kan konstuera en bouncer...

    Oavsett om man bloggar eller fotar för att sälja så är det viktigt att det blir bra bilder. En tilltänkt mottagare kan ju inte klappa på tyget och känna efter om det är som de har tänkt sig, så det måste visas med en bild.
    Sew much fabric - sew little time!
  • Ogabinne
    lokisse skrev 2011-03-03 14:12:27 följande:
    sömnadsmagasinet nummer 8. 2010 har jogabyxor som jag tycker blir bra borde funka som muddbyxa med.
    Tack! De såg perfekta ut att ha som utgångsmodell! Vet du om det går att få tag i det numret någonstans? Alternativt kanske du har det?
  • gewjyn
    gewjyn skrev 2011-03-03 14:18:05 följande:
    La ut den här frågan på fb, men tar den här också:
    Jag tänkte testa flatlocken på min OL, men jag får den för hård för att kunna dra isär den. Är det nåltråden man ska lossa på eller? Och brukar man få lossa jättemycket?
    Ingen som använder flatlock?
  • lokisse
    Ogabinne skrev 2011-03-03 15:28:05 följande:
    Tack! De såg perfekta ut att ha som utgångsmodell! Vet du om det går att få tag i det numret någonstans? Alternativt kanske du har det?
    jag har det!

    inboxa sa ritar jag
    Nej det tror jag inte!
  • Ogabinne
    Fiffa5 skrev 2011-03-03 18:44:20 följande:
    Tjoho, verkar som att det nu kommer gå att handla mindre än 1 m tyg hos Mjukatyger snart!  På bloggen stog det from 10 februari, men jag antar at hon menar 10 mars!?
    Eller kanske 10 februari 2012??
  • uniMog

    Kaja - många ljuskällor (minst 3 håll och samma typ av ljus, helst LED), neutral bakgrund (den behöver inte vara enfärgad men den ska inte krocka med bilden. Bäst är en bakgrund med lite liv i men inte störande. Tex melerad. En sammetsbakgrund funkar väldigt bra förutsatt att den är SLÄT), hitta en inställning som du tycker funkar bra på datorn och ignorera hur det ser ut i sökaren, lågt ISO, kort skärpedjup om du vill ha en "blurrig" bakgrund (=gör att det blir lite djup i bilden), fota med stativ när du fotar inomhus.

    (IKEAs små böjliga led-klämspotar funkar utmärkt om man har minst 3stycken och riktar dem bra)


    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

    Kaja - skulle även vilja säga att du inte behöver beskära bilderna så hårt. Jag skulle velat ha med foten på dockan och golvet. Det ger också en dimension till.


    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd