• Caeruleus

    Långt säte, hur undvika stjärntittare?

    Hej,

    Jag hörde i förbifarten av BM på Animasamtalet att om barnet legat länge i säte så ökar risken för att det blir en stjärntittare. Kommande lillebror ligger i säte (precis som storebror) och vi ska göra vändning på måndag.

    Har fått tips om att stå mycket på alla fyra under förlossningen för det skall tydligen hjälpa barnet att rotera rätt. Stämmer detta? Och finns det någon annan bra ställning eller sak att göra för att "hjälpa till"?

    Sprack något bedrövligt med storebror som dessutom hade stort huvud 38cm.
    Vill verkligen undvika det denna gången..

  • Svar på tråden Långt säte, hur undvika stjärntittare?
  • Förlossningspedagogen

    Hej!

    Ja, barnmorskan har säkert bra synpunkter! Jag kan, utifrån min erfarenhet, bekräfta att det är bra att stå på alla fyra under förlossningen. Att ligga på sidan är också bra.

    Genom att ändra "lutningen" på din kropp kan du påverka bebisen att kanske vända sig själv innan vändningsförsöket eller ligga kvar i "rätt läge" även efter vändingen. Vissa bebisar har nämligen en tendens att vända tillbaka till det, för dem, bekväma sätespositionen...

    Mitt tredje barn låg i säte länge. Dagen innan vändningsförsöket vände sig parveln (det kändes som hela havet stormar) under natten. Jag hade då haft ett par pocketböcker under fotändan på sängen och varje kväll legat på rygg på golvet med en trave kuddar under rumpan samtidigt som jag masserade magen i cirklar. Monotont mässade jag samtidigt "Huvudet neråt!". Detta var tips som jag fått från barnmorskor som arbetar med hemförlossningar. Testa -vem vet, det kanske fungerar på dig också?

    Oavsett i vilket läge bebisen ligger i när det är dags att krysta skulle jag be barnmorskan att vara din tydliga guide och "polis". Berätta om din rädsla för bristningar och att du vill ha hennes aktiva stöd. Sedan LYDER du henne salviskt - dvs när hon säger "Ta det lugnt!", "Försiktigt!", "Sluta krysta!" eller dylikt - då ANDAS du så mycket du kan (hur spelar mindre roll, bara att du gör det) och slappnar av i hela kroppen. Släpp benen, armarna, rumpan osv Detta är bra att träna på innan. Du kan låtsas krysta och sedan bara släppa taget och slappna av på ditt eget kommando. Du kan även träna med din partner som ger dig instruktionen.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Långt säte, hur undvika stjärntittare?