• Anonym
    Äldre 10 Mar 15:20
    1104 visningar
    1 svar
    1
    1104

    För tidigt född igen?

    Hej!

    Min son föddes i vecka 34 jag hade inte haft några som helst problem under graviditeten men han ville ut tidigt ändå.
    Min fråga är: Vad kan det finnas för orsaker till att de kommer tidigt och hur stor är sannolikheten att det blir så tidigt nästa gång? Är risken större för att få för tidigt om man har fått det innan?
    Jag har en kompis som hade 2 normalt gångna graviditeter sen kom tredje 5v för tidigt och fjärde kom i v28 och jag är nervös att det ska gå åt det hållet för mig med...

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden För tidigt född igen?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 10 Mar 17:03
    #1

    Hej!

    Anledningen till varför barn föds för tidigt kan verkligen variera. Jag kan inte svara på hur stor sannolikhet det är att ditt nästa barn också föds för tidigt. Det jag vet är att nästa barn lika gärna kan gå över tiden... och DET är det bra att vara förberedd på.

    En väninna vars första barn föddes för tidigt gick över tiden med två veckor med nästa barn. Hon beskrev känslan av väntan som att vandra omkring i ett träsk. Redan en månad innan det beräknade förlossningsdatumet var hon "klar" och redo för förlossning, men tiden gick och gick. Tills slut kändes det som att det inte skulle bli något barn alls...

    Ett tips är att sätta en målbild som inte har med tiden att göra utan med en situtation i framtiden - att ni till exempel har kommit hem igen och du sitter och myser eller ammar bebisen i soffan eller mötet mellan syskonen. Det kan också vara en stark målbild.

    Genom att ha en målbild långt fram i tiden får du energi som räcker hela vägen i mål och som dessutom ger utrymme för avvikelser - vi kan ju aldrig, i förväg, veta hur det faktiskt kommer gå, eller när!

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden För tidigt född igen?