• Äldre 10 Mar 15:50
    8485 visningar
    102 svar
    102
    8485

    Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?

    Undrar vilken av dessa som lämpar sig bäst att använda framåt? Vet att dessa egentligen inte är så bra framåtvända som en bältesstol...
    Bilstolarna finns redan och en ny bältesstol är inköpt till ena bilen, men den andra bilen som sonen åker i mkt sällan och endast kortare resor gäller detta. Britaxen är rätt gammal, sedan -04.
    OBS!!!!!!!!!!
    Sonen är 4 år snart och det är inte längre hållbart att ha honom bakåtvänd då han är stor- vi har väntat in i det längsta så jag undanber moralpredikan om detta... Jag vet! och Jag hade egentligen önskat han kunde åkat bakåt längre!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?
  • bara lilla jag
    Äldre 10 Mar 20:18
    #21
    Finesse skrev 2010-03-10 18:49:47 följande:
    men hur meller ed isofix då?
    nej glöm isofix... Jag skrev isofix för att de har blivit kallade isofixstolarna..  för att det är stolarna med isofix.. De stolarna som sitter med isofixfästena är gjorda i iprincip samma material och det är stolmaterialet som håller på att förändras.. Ja jag är otydlig och virrar till det :D  men var väldigt stressad när jag skrev det :D Skitsamma..

    Britaxfilmen, vad var det som var fel. Var stolen felmonterad, var barnet i stolen för liten och lätt eller vad var det som var grejen. För att jag har hört med flera och jag har fått höra att britax är absolut bäst av alla stolarna och den man kan lita mest på..

     Med bältesstolarna så ringer det en klocka i mitt huvud att de är rekomenderade från 15 kg och uppåt, man bör vara minst 4 år för innan pallar inte ryggen att sitta i sånna stolar och längden kommer jag inte ihåg om det var nån min gräns men antagligen..
      Max vikten är dock ganska irrelevant om man inte har ett barn som avviker för mkt från viktkurvan.. Om ett barn följer medelkurvan något sånär så väger man 25 kg ungefär vid 10 års ålder.. Så man ska egentlign bara bry sig om min vikten längden och åldern pga ryggen..
  • Äldre 12 Mar 19:06
    #22

    Varför skulle inte ngn av dem vara bra att ha som framåtvänd bilbarnstol? Vi har en Acta Graco Cosmic XTP. Letade precis reda på bruksanvisningen och den är ju bäst i test från 5mån-5-6år? den kan användas framåtvänd från 15-25kg.

  • cicci8­5
    Äldre 12 Mar 19:46
    #23
    Cillisen skrev 2010-03-12 19:06:44 följande:
    Varför skulle inte ngn av dem vara bra att ha som framåtvänd bilbarnstol? Vi har en Acta Graco Cosmic XTP. Letade precis reda på bruksanvisningen och den är ju bäst i test från 5mån-5-6år? den kan användas framåtvänd från 15-25kg.
    Annnan har en bra lista, hon kan säkert klistra in den snart

    tex så sitter bältet fel i en kombistol. Och det främsta är ju att om den är urvuxen bakåtvänd så är den även det framåtvänd och det finns ju ingen anledning att vända på stolen innan den är urvuxen. En stol bör ju användas bakåtvänd så länge som möjligt, med tanke på hur liten cosmic är så kan det ju inte va några problem att använda den bakåtvänd tills den är urvuxen...

    Britax kombistolar är godkända från 9 kg framåtvänt, bara för att en stol är godkänd så behöver den inte vara säker.
  • Äldre 12 Mar 20:01
    #24

    cicci85: Då ses v i igen. Jag kollade i bruksanvisningen och enligt den så e XTP godkänd för bakåtvänd 0-25kg i framsäte och 0-18 kg i baksäte och 15-25 kg framåtvänd på alla platser i bilen med 3punktbälte. de kan ju inte rekomendera att ha den både framåt och bakåt och få utmärkelsen "Bäst i test av alla bilbarnstolar" om den inte är bra??
    Vår son är lång. Han kunde inte sitta i den bakåtvänd men framåt var det betydligt bättre...

  • cicci8­5
    Äldre 12 Mar 20:16
    #25
    Cillisen skrev 2010-03-12 20:01:11 följande:
    cicci85: Då ses v i igen. Jag kollade i bruksanvisningen och enligt den så e XTP godkänd för bakåtvänd 0-25kg i framsäte och 0-18 kg i baksäte och 15-25 kg framåtvänd på alla platser i bilen med 3punktbälte. de kan ju inte rekomendera att ha den både framåt och bakåt och få utmärkelsen "Bäst i test av alla bilbarnstolar" om den inte är bra??Vår son är lång. Han kunde inte sitta i den bakåtvänd men framåt var det betydligt bättre...
    Japp, jag hänger i alla trådar som handlar om bilbarnstolar *nörd* {#lang_emotions_tongue_out}

    En kombistol är utmärkt bakåtvänd, men inte framåtvänd. I vissa tester kan en framåtvänd stol för en 10-kg bebis få bättre i test än en bakåtvänd, det beror på vad man mäter. Om man mäter krafterna i nacken som är det viktigaste, så är bakåtvänd alltid mycket bättre. 

    Förresten tror jag att alla bilbarnstolar har "fått bäst i test" av sina egna testare Har aldrig sett aktagraco få toppbetyg i ett oberoende test.

    var det för att bältena tryckte ner huvudstödet när den va bakåtvänd? Jag har ena ktagraco duoflex till lillen, men när min 4,5-åring åker i den klagar han på att det gör ont överallt.
  • Äldre 12 Mar 20:51
    #26

    Klart jag kan klistra in min lista

    • Kombistolar är tyngre (nästan det dubbla) än framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
    • En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd (gäller ej Britax Multi-tech som har höjbart ryggstöd) eller vikten är överskriden
    • Maxvikten är lägre (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol) än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol innan "bilstols-tiden" är ute.
    • Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen
    - dessutom: om barnet är fast i bilbältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, vilket inte är bra.
    • Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte med en framåtvänd kombistol är inte heller optimalt. Bältet kommer för långt ifrån kroppen (kombistolen  är ju gjord även för bakåtvänt och har alltså ganska djupa sidor). Bältet  kommer då att ligga längs med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp.. kombistolar har sällan bältesstyrning vilket gör att bältet inte heller inte sitter rätt över höfter och axel.

  • Cecci7­8
    Äldre 12 Mar 21:25
    #27
    Cillisen skrev 2010-03-12 20:01:11 följande:
    cicci85: Då ses v i igen. Jag kollade i bruksanvisningen och enligt den så e XTP godkänd för bakåtvänd 0-25kg i framsäte och 0-18 kg i baksäte och 15-25 kg framåtvänd på alla platser i bilen med 3punktbälte. de kan ju inte rekomendera att ha den både framåt och bakåt och få utmärkelsen "Bäst i test av alla bilbarnstolar" om den inte är bra??Vår son är lång. Han kunde inte sitta i den bakåtvänd men framåt var det betydligt bättre...
    Men om han är för lång för den bakåtvänt så är han för lång även framåt för den. Huvudet får inte sticka upp mer över kanten när barnet sitter framåt än det får göra när det sitter bakåt.

    Ca 1/3 av huvudet kan sticka upp över kanten innan det är dags att byta stol.
  • Äldre 12 Mar 22:09
    #28

    cicci85, cecci78: Men fortfarande kan de ju inte hänvisa till att ha en stol framåtvänd när det inte skulle vara bra? De har ju ett ansvar...
    Bältet tryckte inte ner huvudkudden, bältet tar man ju under kanten på huvudkudden utan han hade knäna uppe i magen och klagade på att det gjorde ont. Dessutom kräktes han mkt också när han satt bakåtvänd. Nu använder vi inte XTP alls längre då han vuxit ur den utan han har en brio bältesstol med rygg. Men vi hade tänkt ha den andra till nästa barn, både bakåt och framåt.

  • Äldre 12 Mar 22:18
    #29

    Jag kan bara hålla med om att man inte bör använda kombistolar framåt, tycke det är konstigt att man vill ha sitt barn så efter att ha läst annnans lista om varför det inte är bra. Eftersom man ändå måste köpa bältesstol är det ju bättre att göra det direkt när banets vänds framåt, varför utsätta sina barn för massa onödiga risker?


    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • Muppma­mma
    Äldre 12 Mar 22:19
    #30
    bara lilla jag skrev 2010-03-10 17:30:25 följande:
    men alltså en two way ska ju vara säker åt båda hållen.. Men en stol över 5 år är aldrig säger på något vis.. Man bör överhuvudtaget inte använda en stol som är över 5 år..    Nej man kan inte lita för mkt på en isofix.. Isofix är påväg bort från marknade då det kan räcka med att man tappar stolen i golvet en gång så kan det uppstå en spricka som kan få fatala konsekvenser.. Och nej det är inte bara vikten som avgör.. det är framförallt längden man ska kolla på.. Längden är viktigare.. Jag tycker att du ska åka till närmaste återförsäljare utav stolar och ett tips åk inte till Jula eller till mekonomen osv utan åk till en babyland butik eller babyproffsen eller någon som ska vara kunnig för där har personalen oftast fått ordentlig utbildning inom ämnet.. Du kommer väldigt långt på en two way.. Men då den är mer än 5 år gammal vad jag förstår och din son är 4 år så kanske ni ska överväga att köpa en bältesstol..Men det beror helt på längden på sonen och det där med längder och när man ska byta bör de veta i närmaste bilbarnstol återförsäljare.. Sen vet jag inte om jag förstog ditt inlägg riktigt.. Men för att svara på första frågan så är Britax den stol som är bäst..
    NTF skriver så här: "Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn."

    Källa: www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp
Svar på tråden Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?