• balind­a
    Äldre 10 Mar 16:15
    21672 visningar
    12 svar
    12
    21672

    lärarvikarier, hur gör du?

    Om du går in i en klass som vikarie, du känner inte eleverna och läraren har inte lämnat planeringen. Hur löser du det? Vad jobbar ni med? Har du alltid något i "bakfickan" du kan använda?
    Jag som undrar är nybliven lärarstudent.

  • Svar på tråden lärarvikarier, hur gör du?
  • Gunnel­l
    Äldre 10 Mar 16:20
    #1

    Man kan ju börja med att fråga eleverna vad de håller på med för tillfället. Har de en bok som de följer kan man ju fortsätta i den. Annars är det bra att ha en del uppgifter i bakfickan som ta lite olika lång tid så får man anpassa. Tänk på att alltid ha extrauppgifter till de snabba eleverna! Det är det svåraste som nybliven lärare, att förutse hur lång tid en uppgift tar! Ibland när man har räknat med en timme ropar alla "klaaaaar" efter en kvart, hu! Har min ingen backup då kan det bli jobbigt...

  • balind­a
    Äldre 10 Mar 16:23
    #2

    Men hur ordnar du uppgifter om du blir inringd på morgonen? Har du något bra tips? Jätte tacksam för svar...

  • Äldre 10 Mar 16:28
    #3

    www.lektion.se är ett hett tips.
    När jag blir inringd på morgonen så får jag veta vilken årskurs och jag brukar fråga ungefär vad de håller på med. Då kan jag snabbt kolla upp några aktiviteter som de kan göra. Annars så har de ofta saker att arbeta med i sina böcker. Trist, men ett säkert kort.

    Själv håller jag på och samlar en mapp med aktiviteter som har fungerat bra som jag kan ta fram när jag jobbar. Och det är jättebra att ha sen när jag har pluggat klart och ska börja jobba "på riktigt".


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Gunnel­l
    Äldre 10 Mar 16:34
    #4

    Alltså, jag har bara varit vikarie på mitt jobb när någon annan varit sjuk så jag har inte så mycket erfarenhet. Vilket stadium handlar det om? Är du ämneslärare eller låg/mellanstadie? Vilka ämnen?


    Det där med att spara alla uppgifter är jättebra! Jag sparar alla mina uppgifter i pärmar så kan man bläddra där sedan :) Lektion.se är jättebra!
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 10 Mar 16:39
    #5

    Jag är också lärarstudent och jag har vikarierat en del tidigare. Det har hänt att jag blivit inslängd en kvart innan en lektion i ett ämne som jag inte kan någonting om och då är det ju bara det fantastiskt tråkiga "jobba i boken" som gäller. När det gäller mina egna ämnen har jag en mapp på min dator med uppgifter och idéer som jag alltid kan använda mig av, ibland med lite modifikation. Dessutom har jag en liten bok där jag skriver ner alla bra lektionstips jag snappar upp av kolleger, föreläsare och vänner. Där har jag också en massa småuppgifter som man kan ta till när man planerat fel och har tjugo minuter kvar av lektionen och inget att göra.

    Om du talar om vilka åldrar och ämnen du undervisar i kan vi säkert hjälpa dig med mer konkreta tips.

  • balind­a
    Äldre 11 Mar 18:51
    #6

    Jag är så tacksam för att ni tar er tid att dela med er. Jag kommer att få examen till både förskolelärare och grundskolans tidigare år. Mitt huvudämne är samhällsorienterande ämnen.
    Jag vill helst arbeta i skolan, och gärna åk 1-3. Men som klasslärare i "lågstadiet" Har man ju de flesta ämnena.
    Känner att jag måste bli bättre på att organisera mitt material och mina ideer....

  • Äldre 12 Mar 07:36
    #7
    balinda skrev 2010-03-11 18:51:26 följande:
    Jag är så tacksam för att ni tar er tid att dela med er. Jag kommer att få examen till både förskolelärare och grundskolans tidigare år. Mitt huvudämne är samhällsorienterande ämnen. Jag vill helst arbeta i skolan, och gärna åk 1-3. Men som klasslärare i "lågstadiet" Har man ju de flesta ämnena. Känner att jag måste bli bättre på att organisera mitt material och mina ideer....
    Du kommer alltså ha samma typ av examen som jag. :)
    Men jag är mer inriktad på språk.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • seandr­a
    Äldre 7 Jan 21:36
    #8

    gå in på lektion.nu  där finns tips o råd för dig som vikarie i skolans värld

  • Äldre 13 Jan 18:58
    #9

    Nu händer det inte så ofta att jag blir inringd, men ibland får man ju vika för nån sjuk kollega eller liknande. Du brukar jag alltid ta kontakt med personen jag vikar för och be om en planering alt. förslag på aktiviteter. För jag tycker knappast att man kan begära pedagogiska underverk av någon som blir inkallad att undervisa i ett främmande ämne 15 min. innan lektionen börjar. Då låter jag hellre barnen (jag jobbar på lågstadiet) se en film eller rita. Min kollegor gör likadant. Om jag blir sjuk så brukar jag säga till när jag sjukanmäler mig att det går bra att höra av sig med frågor. Oftast ringer sedan någon och frågar om lektionerna jag skulle ha haft. Det blir bättre för både mig och vikarien.

  • Äldre 25 Jan 10:24
    #10

    Jag tog alltid kontakt med den som var ordinarie lärare om det är möjligt, då fick man en bild av vad man ska tänka på i just den klassen och vilket arbetsområde de höll på med. Om det är en kvart före lektionsstart så skulle jag också överväga att ha en sorts "rolig timme" istället för ordinarie lektion, det kan inte förväntas av en, speciellt om det är något ämne man inte kan så mycket om! Som lärarvikarie kan man bli inkallad till allt från idrott i åk1 till religion i åk9, det är omöjligt att ha material för ALLT. För det mesta har jag fått veta på morgonen att jag behövs senare på dagen eller dagen efter, då har man mer tid att förbereda material, prata med någon i arbetslaget och se över tider/schema.


    If you love me - please don't feed me!
  • neelli­ee
    Äldre 29 Jan 10:04
    #11

    Läs högt! Funkar nästan alltid.

    Kanske har du en bok med sagor som man läser klart på en halvtimme kanske, det är ganska lagom. Då kan barnen antingen rita, rita och skriva eller bara skriva till efteråt beroende på ålder. Gäller det lågstadiet så ge dem lite stoplar (skriv på tavlan!) över en enkel text typ: Vad heter sagan? Vem har skrivit/vilket land är den från? Vad handlade den om? Vad tyckte jag? Så får de skriva en minitext på 3-4 meningar och rita valfri scen ur sagan.

    Införskaffa en ljudbok kanske? Med en kortare bok (kanske 1,5 h spelningstid? funkar om du ska vara där flera dagar) eller ännu hellre sagor som är kanske 20-30 minuter. Eller en välkänd sagofigur och en bok med tydliga kapitel som man kan lyssna ganska fristående på (typ Sune). Då kan du sätta på sagan första stunden på första lektionen och sedan ägna sagotiden åt att fundera, kolla igenom skåp och böcker etc.

    Sudoku är ett annat tips om du hinner skriva ut och kopiera. www.krazydad.com har olika svårighetsnivå att skriva ut och MÅNGA av varje svårighetnivå. har gjort de med 6 st 3x2 rutor med min tvåa, funkar för de flesta. Gå igenom med alla först - rita upp hela rutgrejen på tavlan och gör ett sudoku tillsammans hela klassen, du brukar de flesta greppa. Kul i alla åldrar och vettig logikträning dessutom.

  • Äldre 29 Jan 10:09
    #12

    Jag har en pärm med mig där jag har samlat extrauppgifter. Det kan vara material som jag har stött på i skolorna där jag varit eller från lektion.se eller annat som jag har satt ihop själv.

    Ett annat tips som jag brukar tänka på är att vara rätt strikt i början, när man lärt känna eleverna kan man släppa efter lite mer. Det var det vanligaste ett misstag jag gjorde i början, jag var för snäll.

Svar på tråden lärarvikarier, hur gör du?