• Anonym (förtvivlad)

    fruktansvärd skräck

    Hej!

    Då jag sedan tidigare har fått dåliga erfarenheter i mitt liv, har jag fruktansvärt läkar och nålskräck samt är tvungen att göra kejsarsnitt vid förlossning.. hur skall jag kunna gå tillväga för att göra kejsarnsnittet utan någon skall behöva sticka nålar i mig? kan jag sövas ner med enbart "gas" så kan dom sätta nålar osv då jag är nedsövd?? har vart hos olika psykologer för att kunna övervinna rädslan men utan resultat..

    Tacksam för svar...
  • Svar på tråden fruktansvärd skräck
  • Förlossningspedagogen

    Hej!

    Det finns olika alternativ vid bedövning under ett kejsarsnitt som är bra att diskutera med din barnmorska - det ligger lite utanför mitt område.

    Det som jag tror skulle kunna vara bra för dig, oavsett, är att titta närmare på din rädsla, för även om du får ett snitt enligt konstens alla regler så tar det ju inte bort rädslan, eller hur? Den kan visa sitt fula tryne närhelst en situation triggar rädslan.

    Så hur avväpnar man den? Det finns flera olika vägar - den viktigaste handlar om att verkligen se vad man tänker, vad är det jag är rädd för, exakt. Genom att sätta ord på det du känner och samtidigt känner efter noggrannt hur det samtidigt känns i kroppen får du distans till tanken som plågar dig. När jag menar "exakt" så kan du behöva fantisera kring skrämmande situationer för att fånga dina tankemönster och kroppsreaktioner. Är det rädslan för själva sticket eller nått annat? Rädslan för att tappa kontrollen? Att inte veta vad som händer?

    Sedan handlar det om att hitta strategier som hjälper dig att möta skrämmande situationer - vi kan ju inte alltid undvika sådana. Hur kan du till exempel andas och slappna av om du behöver få en spruta? En aurorabarnmorska eller kbt-coach kan hjälpa dig mer att lägga upp en strategi.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden fruktansvärd skräck