• Äldre 22 Mar 12:28
    2098532 visningar
    7938 svar
    7938
    2098532

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Äldre 24 Mar 14:30
    #21
    Ocean WoW skrev 2010-03-24 09:22:21 följande:
    Jag hakade också upp mig på moderkakan av precis det skäl du skrev. BM drog i navelsträngen och det var extremt obehagligt. När hon granskade modekakan såg hon en liten minimal ruggig yta (så står det i min journal). Jag hade otroligt ont efteråt och kunde inte sitta (fick ligg-amma) och knappt gå. Jag var flera gånger tillbaka för gynundersökningar som inte kunde utföras ordentligt då jag skrek av smärta. De hittade bara en blodutgutelse i slidan som de skyllde på (jag hade spruckit och blev sydd). Jag gick sedan till min privata gynekolog efter 1½ månad och han såg direkt med VUL att det fanns en pytteliten bit kvar i livmodern som hade skapat en stor klump blodsamling. Den kom ut 2 veckor senare då jag fick min mens för jag ville inte ta kemiska preparat då jag ville amma. Jag hade tur som inte fick någon infektion!Jag har skrivit som en egen punkt i mitt förlossningsbrev denna gång att de inte får dra i navelsträngen.

    Det är ju verkligen för hemskt att någon ska behöva råka ut för detta!!

    Jättebra att du nu skrivit i fl-brevet att de inte får dra i navelsträngen. Jag hoppas  du även skriver att de inte får klampa navelsträngen förrän den slutat pulsera.
    Själv skulle jag även skriva att de inte får störa med något över huvud taget under den första timmen, såvida det inte är absolut nödvändigt. Alltså enligt vad  Michel Odent rekommenderar.  Jag lägger in min översättning här av utdraget ur hans "Putting an End to Women´s Global Slaughter: Bleeding to Death", så behöver ingen  leta sig till min blogg för att läsa det. (post partum betyder efter födseln)

    Under årens lopp har jag kommit fram till att post partum blödning  nästan alltid är orsakat av olämplig inblandning. Post partum blödning skulle vara ytterst sällsynt om bara några få enkla regler observerades och förstods;


    Under en timme efter födseln, är jag så tyst som möjligt och håller låg profil. Jag sitter antingen i ett hörn bakom mor och barn eller försvinner, om det är en erfaren doula närvarande som har haft en personlig erfarenhet av den här situationen. Minuter efter födseln tycker många mödrar att det inte längre är bekvämt med upprätt ställning. Detta är troligtvis vid den tid då  nivån av adrenalin minskar och när hon känner värkarna i samband med att moderkakan börjar lossna. Sedan  kanske hon får hjälp att hålla barnet i några sekunder för att hon ska kunna hitta en bekväm ställning,  och hon  lägger sig då nästan alltid  på ena sidan. Efter detta finns det inte längre någon ursäkt att störa samspelet (bondingen) mellan mor och barn.


    Jag närmar mig inte navelsträngen eller moderkakan förrän efter en timme. Att klampa och klippa navelsträngen innan moderkakan har fötts fram  är en farlig  distraktion.
    Att föreslå  att hon ska byta ställning är ett annat onödigt störningsmoment. Hennes
    ställning är en konsekvens av  adrenalinnivån. När nivån av adrenalin är låg och mamman känner behov av att ligga ner, vore det både ovänligt och opsykologiskt att föreslå en upprätt position.


    Det är först när en timme har gått efter förlossningen, om moderkakan  ännu inte fötts fram, som  jag vågar störa för att kontrollera att moderkakan åtminstone har lossnat från livmodern. När hon ligger på rygg trycker jag med fingertopparna på bukväggen strax ovanför blygdbenet : om navelsträngen inte rör sig betyder det att moderkakan har lossnat. I praktiken har moderkakan alltid antingen fötts fram eller lossnat en timme efter födseln och blödningen är minimal, när ingen har blandat sig i efterbördsskedet. Jag har aldrig behövt  ge någon injektion med livmodersammandragande medel för att kontrollera blödning."

    Michel Odent är förmodligen världens mest erfarne förlossningsläkare, han började redan 1953 och är fortfarande verksam. Sedan drygt 20 år ägnar han sig bara år hemförlossningar. Han tycker att det är säkrare än att föda på sjukhus. Han supportar t.o.m. oassiterad hemförlossning!  I år fyller han 80.

    När jag träffade honom för drygt 20 år sen, då han just hade börjat med hemförlossningar, tyckte han att man inte skulle ha mer än 15 minuters resa till närmaste sjukhus. Men jag vet inte om han fortfarande tycker det. Han berättade även att han oftast inte ens befann sig i samma rum som den födande kvinnan, utan brukade ligga på en säng  i ett angränsande rum , med dörren öppen in till henne, och lyssna  hur hon andades och utifrån det avgöra om allt flöt normalt.

  • Äldre 24 Mar 14:37
    #22
    Emsingen76 skrev 2010-03-24 12:46:24 följande:
    Bra att veta för alla RH negativa! Man kan numer ta ett blodprov på mamman och på så sätt se om bebisen är RH pos eller RH neg. Vet man det så slipper man få vaccin vid ex fostervattenprov, man slipper ta ett imuniseringsblodprov i sen graviditet och man slipper vaccin efter förlossning. Det har jag gjort och vet att även bebisen i magen är RH neg.Här kommer en text kopierad från vårdguidens hemsida:Nya rutiner Med ny teknik är det möjligt att tidigt i graviditeten upptäcka om en Rh-negativ mamma bär på ett Rh-positivt barn. Under hösten 2009 införs därför nya rutiner. Det betyder att Rh-negativa kvinnor som bär på Rh-positiva barn inte längre behöver kontrolleras lika många gånger. Istället får den blivande mamma en spruta med vaccin kring graviditetsvecka 28-30. Detta för att förebygga att mamman ska blida antikroppar mot barnets blod. Du kan läsa mer om de nya rutinerna i Karolinska Universitetssjukhusets pdf Nya rutiner för RhD-negativa.pdf på deras webbplats. Se även länk till höger: Karolinska Universitetssjukhuset / Graviditet, förlossning, eftervård.
    Tack för jättebra information!

    Länken funkade inte. Hoppas den här gör det
    http://www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Nya%20rutiner%20f%C3%B6r%20RhD-negativa.pdf
  • Party of five
    Äldre 24 Mar 15:12
    #23
    abuelita skrev 2010-03-24 14:30:45 följande:
    Under årens lopp har jag kommit fram till att post partum blödning  nästan alltid är orsakat av olämplig inblandning. Post partum blödning skulle vara ytterst sällsynt om bara några få enkla regler observerades och förstods
    Det konstiga är att jag blödde ytterst lite under förlossningen och efteråt! Inte ens under inflammationen och efter den kom det något mycket! Däremot förlorade jag jättemycket blod under min första förlossning och hb sjönk till 88. Då hade jag en lång utdragen förlossning och blev värksvag så de var tvungna att ge syntocinondropp. Kom också ganska mycket under min andra förlossning som gick jättesnabbt och utan yttre ämnen.... Hmmm {#lang_emotions_undecided} vad beror det på då? Och jag kan tillägga att jag bor i Helsingfors, har ingen aning om de följer sen avnavling etc här.
  • Äldre 24 Mar 17:29
    #24
    Party of five skrev 2010-03-24 15:12:20 följande:

    Jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, och jag vet inte heller hur vanligt det är med blödning och kvarhållen moderkaka vid vanliga sjukhusförlossningar, med alla de vanliga interventionerna. Men vad jag förstått så är både blödning och kvarhållen moderkaka  väldigt ovanligt vid  hemförlossningar där efterbördsskedet får vara helt ostört (inte självklart att alla hembarnmorskor förstår hur viktigt det är att  mor och barn får vara ifred under efterbördsskedet) 

    Något mer som jag inte vet är  om den här personen är förlossningsläkare eller barnmorska,  eller möjligen stamcellsforskare (vi har kommunicerat en hel del i trådar om donation av navelsträngsblod också) ,   men så här skriver han i inlägg 153 i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m38053425-16.html


    "inflikar: det är förbjudet(mycket basalt) att dra i navelsträngen till en placenta som ej hunnit lösa sej. Däremot trycker man lite över fundus för att känna i navelsträngen om placentan löst sej ännu. Är den obenägen att lösa sej kan man ,t.ex., prova att sätta akupunktur-nålar på ena ankeln. Fungerar ofta perfekt! "

  • Äldre 24 Mar 18:46
    #25
    abuelita skrev 2010-03-24 13:50:47 följande:
    Hej  Förväntansfull!    Vad jättebra att du lagt den här tråden i dina favoriter nu så att du kan läsa på här  om hur du kan skydda dig från att samma hemska sak händer igen som när du födde förra gången.  Som du säkert redan sett så har både Libragirl (inlägg 11) och Ocean WOW (inlägg 15) varit med om ungefär samma  sak som du råkade ut för .
    Tack för mailet Ja mycket ska som sagt tas upp redan nu innan förl så att jag har allt på det klara. Och de ska banne mig göra som jag säger, om barnet inte är extremt livshotat. Men troligtvis går allt bra (det får man utgå ifrån.

    Och bm kan glömma att sätta klämma på min bebis navel och jag kan h*n på min mage lika väl. Det är mycket jag inte förstår i dagens förl vård.  

    Men jag undrar hur man ska få ut moderkakan på bästa sätt utan att dra. Akupunktur ser jag, och även sen avnavling kan bidra till att den lossna, men OM den inte ger sig? hur gör man då?? jag hade lite problem nämligen med detta under båda förl, dock inte så mycket med första barnet.

    det är tragiskt att andra ska behöva vara med om detta.....
    Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100729
  • Äldre 24 Mar 20:16
    #26
    Förväntansfull0406 skrev 2010-03-24 18:46:18 följande:
    Tack för mailet Ja mycket ska som sagt tas upp redan nu innan förl så att jag har allt på det klara. Och de ska banne mig göra som jag säger, om barnet inte är extremt livshotat. Men troligtvis går allt bra (det får man utgå ifrån.Och bm kan glömma att sätta klämma på min bebis navel och jag kan h*n på min mage lika väl. Det är mycket jag inte förstår i dagens förl vård.  Men jag undrar hur man ska få ut moderkakan på bästa sätt utan att dra. Akupunktur ser jag, och även sen avnavling kan bidra till att den lossna, men OM den inte ger sig? hur gör man då?? jag hade lite problem nämligen med detta under båda förl, dock inte så mycket med första barnet.det är tragiskt att andra ska behöva vara med om detta.....
    Helt rätt, den här gången  ska de banne mej göra som du säger   
    Förhoppningsvis är det sen avnavling som gäller på ditt sjukhus nu. När du födde sist var det omedelbar klampning som gällde  på de allra flesta sjukhus, men jag tror faktiskt att det är tvärt om nu, alltså att de flesta sjukhus har sen avnavling.  Jag tror dock inte att övriga rutiner vid efterbördsskedet har förändrats. Så det är nog tyvärr vanligt att man inte får vara ifred med bebis, utan det är säkert både livmodersammmandaragande injektion (syntetiskt oxytocin)  på direkten, klämmande på magen och dragning i navelsträngen. Och säkert babblar de och petar  och gjejar och har sig med bebis helt i onödan, så att bondingen blir störd, vilket innebär att  frigörandet av kroppens eget oxytocin hämmas, vilket i sin tur bl.a. resulterar i att moderkakan få svårare att lossna.   Så det gäller att garderar sig, bl.a. genom att skriva i förlossningsbrevet att ni ska få var helt ostörda under efterbördskedet så länge allt ser normalt ut.

    Ju mer ostörda ni får vara desto fortare söker sig bebis till bröstet och börjar suga, vilket skyndar på figörandet av kroppens eget oxytocin (Michel Odent kallar det för "kärlekshormonet")  och livmodern drar därmed ihop sig naturligt så att moderkakan lossnar. Men om bebis dröjer med att söka sig till bröstet kan man stimulera bröstvårtorna själv (kan man även göra om man blir värksvag under förlossningen)

    Har du läst inlägg 21 om hur Michel Odent tycker att man ska förhålla sig vid efterbördsskedet, och stycket om moderkakan i inlägg 1?
  • Äldre 24 Mar 20:23
    #27
    Emsingen76 skrev 2010-03-24 12:46:24 följande:
    Bra att veta för alla RH negativa! Man kan numer ta ett blodprov på mamman och på så sätt se om bebisen är RH pos eller RH neg. Vet man det så slipper man få vaccin vid ex fostervattenprov, man slipper ta ett imuniseringsblodprov i sen graviditet och man slipper vaccin efter förlossning. Det har jag gjort och vet att även bebisen i magen är RH neg. Här kommer en text kopierad från vårdguidens hemsida: Nya rutiner Med ny teknik är det möjligt att tidigt i graviditeten upptäcka om en Rh-negativ mamma bär på ett Rh-positivt barn. Under hösten 2009 införs därför nya rutiner. Det betyder att Rh-negativa kvinnor som bär på Rh-positiva barn inte längre behöver kontrolleras lika många gånger. Istället får den blivande mamma en spruta med vaccin kring graviditetsvecka 28-30. Detta för att förebygga att mamman ska blida antikroppar mot barnets blod. Du kan läsa mer om de nya rutinerna i Karolinska Universitetssjukhusets pdf Nya rutiner för RhD-negativa.pdf på deras webbplats. Se även länk till höger: Karolinska Universitetssjukhuset / Graviditet, förlossning, eftervård.
    tyvärr gäller detta inte överallt än. Frågade nämligen på mitt MVC för att min syster fått göra det. Men de hade inte ens hört talas om det. (min BM ropade in kollegor för att fråga och ingen hade hört något alls). Så än så länge verkar det bara gälla i Sthlmsområdet.
  • Äldre 24 Mar 20:29
    #28
    abuelita skrev 2010-03-24 20:16:19 följande:
    Helt rätt, den här gången  ska de banne mej göra som du säger   Förhoppningsvis är det sen avnavling som gäller på ditt sjukhus nu. När du födde sist var det omedelbar klampning som gällde  på de allra flesta sjukhus, men jag tror faktiskt att det är tvärt om nu, alltså att de flesta sjukhus har sen avnavling.  Jag tror dock inte att övriga rutiner vid efterbördsskedet har förändrats. Så det är nog tyvärr vanligt att man inte får vara ifred med bebis, utan det är säkert både livmodersammmandaragande injektion (syntetiskt oxytocin)  på direkten, klämmande på magen och dragning i navelsträngen. Och säkert babblar de och petar  och gjejar och har sig med bebis helt i onödan, så att bondingen blir störd, vilket innebär att  frigörandet av kroppens eget oxytocin hämmas, vilket i sin tur bl.a. resulterar i att moderkakan få svårare att lossna.   Så det gäller att garderar sig, bl.a. genom att skriva i förlossningsbrevet att ni ska få var helt ostörda under efterbördskedet så länge allt ser normalt ut.Ju mer ostörda ni får vara desto fortare söker sig bebis till bröstet och börjar suga, vilket skyndar på figörandet av kroppens eget oxytocin (Michel Odent kallar det för "kärlekshormonet")  och livmodern drar därmed ihop sig naturligt så att moderkakan lossnar. Men om bebis dröjer med att söka sig till bröstet kan man stimulera bröstvårtorna själv (kan man även göra om man blir värksvag under förlossningen)Har du läst inlägg 21 om hur Michel Odent tycker att man ska förhålla sig vid efterbördsskedet, och stycket om moderkakan i inlägg 1?
    ja jag har läst detta nu. super bra! Massa bra info och jag ska verkligen ta med detta i min födelseplan när det e dags att skriva.
    Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100729
  • Äldre 24 Mar 21:38
    #29

    I dag har jag varit på studiebesök på vår förlossningsavdelning. Det är samma "nonchiga" BM som jag berättat om i tidigare tråd som höll i denna.

    Hennes redogörelse av vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå utelämnade väldigt mycket. Det som togs upp var bad/dusch, akupunktur, TENS, lustgas och ryggbedövning. På min fråga om bebisen påverkades av ryggbedövning kom ett alldeles för snabbt och tvärt "nej" för att det skulle kännas trovärdigt. Snarare ville hon absolut inte ha någon diskussion om denna fråga.

    En annan sak som utelämnades väldigt effektivt var just efterbördsskedet. I hennes redogörelse för hur det normala förloppet ser ut verkade inget hända från att bebisen kommit ut i förlossningssängen tills brickan med mackor togs in till den säng man sedan fåttt flytta över till.

    Inte ett ord nämndes om moderkakan, avnavling eller bonding. Och jag valde att inte ta upp någon diskussion eftersom jag inte kände att jag skulle få något gensvar. Men jag kommer att ta upp det här med livmodersammandragande och att låta moderkakan komma ut utan manipulation med min ordinarie bm, längre fram.

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 24 Mar 22:07
    #30
    Chakito:
    Haha, men folk är ju inte kloka. Vad roligt att du också varit på information idag..
    Jag skrev ju vad som hände i andra tråden.. kopierar in:
    Hej hörrni!
    En spännande dag lider mot sitt slut.
    har träffat min nya BM imorse som var jätte mysig och gullig och verkade vara sådär superglad över att träffa just Mig. HIhi.

    Men sen, på bildvisning med en barnmorska från förlossningen..

    Det hela började väldigt bra, de var mycket för hudkontakt och för bonding. Barnet kommer ut, de torkar snabbt av honom/henne med en handduk och sen direkt upp på bröstet. Sen vägs o mäts dem efter en timme eller två, inte innan.
    Det låter bra.

    Det livmoderssammandragande medlet får man Inte på rutin. Också bra.

    När hon inte nämnde någonting om avnavling var ju lilla jag tvungen att fråga.. hehe..

    Jag: "Hur ser era avnavlingsrutiner ut?"
    Hon: "Ja, det beror på hur du menar?"
    Jag:" Är det tidig eller sen avnavling?"
    Hon: " Det beror på barnmorskan."
    Jag:" Men vad betyder det? Är det 30 sekunder eller en minut eller fem minuter eller 30 minuter?"
    Hon:" Nähä! Inte 30 minuter iaf!"
    Jag:" Kan jag be om att få vara ifred i 30 minuter?"
    Hon: " Det beror helt på hur barnet mår. Om det är medtaget eller inte. Det finns faktiskt tillfällen då det är bättre att navla av tidigt än inte. "
    Jag:" När då?"
    Hon:" Om det är medtaget."
    Jag:" Som jag förstår det, så finns bebisens blod i moderkakan och när barnet kommer ut så finns det fortfarande syrefyllt blod kvar i moderkakan/navelsträngen. Om det får pulsera över klart så måste ju barnet få allt det blod den ska ha, med syre, och därför bli mindre medtaget?"
    Hon:" Det är bra att du skaffar information. Men all information är stämmer inte."
    Jag:" Så, ni har inga klarar rutiner på vad som gäller med avnavling?"
    Hon:" Vi gör som våra överläkare säger.Du får vända dig till dem eller till förlossningsläkarna."
    Jag: "Tack."

    Hehe..Alltså, jag kunde inte riktigt låta bli att fråga ut henne inför alla. Det gick inte att ltåa bli! Det kliar ju i kroppen på mig när folk blir provocerade av enkla frågor :)
    Sen försökte hon idiotförklara mig lite extra när jag kom fram och frågade mer i pausen.. men det gick tyvärr inte .Jag är fortfarande samma ;)
    Ja just det.. hon skulle läxa upp mig med gulsoten också..
    och jag frågar käckt tillbaka om det är de senaste forskningen som hon talar om och i sådana fall om hon kunde hänvisa den informationen till någon källa. (Så ska man inte heller säga inför 40 personer tydligen)

    och sen när jag skulle försöka bryta isen lite så sa jag(när det bara var vi)

    "Jag har en ganska klar bild av hur min drömförlossning kommer att bli, det är därför jag frågar och vill veta så mycket. " (säger jag med ett leende)

    Hon svarar:" Jag vill inte förstöra för dig. Det här säger jag endast för att Du inte ska bli besviken, men varje förlossning är unik. Det är ingen idé att du har allt uträknat i förväg, för det kommer ändå inte bli så."

    Haha, tror ni jag kommer byta barnmorska om jag får henne på förlossningen? JAJAMENSAN!

    Nu måste jag ju skriva ut all fakta och göra såna där fina markeringar och lägga i min förlossningspärm... :D
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över