• Äldre 22 Mar 12:28
    2098603 visningar
    7938 svar
    7938
    2098603

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Äldre 26 Mar 13:46
    #61
    Monsterpannkaka skrev 2010-03-26 13:01:12 följande:
    det ser fenomenalt skojigt ut! Jag har kört buss under vintern och fastnat överallt på alla oplogade gator. Då har det också sett kul ut när jag har klättrat omkring och brutit ström o tömt luft ur tankar med min tjockis-mage :DNu har jag pratat med en avdelninschef eller chefsbarnmorska eller något sånt (Elisabet) på Västerås BB och frågat om deras avnavlingsrutiner.Hon tyckte för det första att en barnmorskas viktigaste uppgift är att:  stå bredvid med händerna bakom ryggen och finnas redo när någonting oväntat händer"sen avnavlingsrutinerna: " ett prematurt barn måste ju få så mycket blod som möjligt, det är väl självklart?då håller man barnet i en lägre nivå  i ca 30 sekunder innan man känner om navelsträngen slutat pulsera och sen klipper man. för andra, så ja.. en minut kanske, sen brukar den ha slutat pulsera"kort och gott, hon sa att de alltid känner på navelsträngen om den faktiskt har slutat pulsera innan man klipperjag frågade om klampning, då sa hon: "klampa? det gör vi väl inte längre? eller, ja, inte jag iaf.."snabbt om bedövning sa hon. " det är jätte bra att ha en positiv bild av hur man vill ha det och vad man önskar och vad man tror på, men kom verkligen ihåg att om det inte blir som du trott eller önskat så bli inte besviken för det. det kan finnas komplikationer som du inte kan påverka och då är det bara så. barnet är ju belöningen.."åh, nu känns det superbra! vilken skillnad från den där barnmorskan jag träffade i onsdags? (:
      Ååh vad bra att du ringde och pratade med henne, för det där låter ju verkligen superbra!!!   "händerna på ryggen" var det bästa av allt 

    Intressant att hon sa att de inte klampar längre. För det behövs ju inte när det inte längre finns något blod i navelsträngen, utan då kan man klippa på direkten. Men jag trodde faktiskt att de flesta inte hade förstått det utan klampar i alla fall.

    Blev dock lite orolig att hon sa  "en minut kanske".  Varför ska de ha så bråttom att klippa? när det inte finns någon anledning att störa med det under bondingen (de skulle ju stå med händerna på ryggen juh!!!) och dels kan ju det betyda att de håller barnet  lågt i 30 sekunder innan det får komma till mammas famn. För det brukar faktiskt inte ha slutat pulsera efter bara en minut om man inte gör så.
  • Äldre 26 Mar 14:04
    #62
    Monsterpannkaka skrev 2010-03-26 11:48:27 följande:
    Så här tror jag: 

    Det finns förstås mammor som inte heller bör lämnas ensamma med småbarn, även om jag tror att det främst gäller pappor. 
    Dels så tror jag att kvinnor har en medfödd förmåga att vara på sin vakt när det gäller faror, t.ex. att inte lämna knivar och andra saker framme och att inte vända kastrullhandtaget utåt från spisen (jag har under snat 4 decennier - både när våra barn var små och nu med barnbarnen -   försökt lära min man det, utan att lyckas, trots att han f.ö. är en superbra och ansvartagande pappa/morfar)

    Sen tror jag att unga föräldrar, och då främst unga pappor, generellt är sämre på det här säkerhetstänkandet än äldre föräldrar och mor/far- föräldrar. 
    Och förutom att vår förmåga att fungera som ansvartagande föräldrar  kan ha påverkats av vår egen tidiga barndom, bl.a. hur bondingen var när vi föddes,  har mycket  med våra förebilder att  göra. Det har ju  i alla tider varit kvinnor (faktiskt ofta mormödrar och farmödrar) som haft huvudansvaret för de små barnen, medan männen har kommit in  i barnens liv lite senare (om ens då) , och för pojkar som inte haft några manliga förebilder som tagit hand om småbarn kan det vara svårt att få in det här på ett naturligt och självklart sätt. 
    Och inte sällan är det mammorna som inte släpper  in dem i föräldraskapet, inte  förrän de själva ska börja jobba och överlämna åt pappan. Inte så lätt för honom då om han inte fått vara fullt delaktig redan från början.

    Sen har vi både mammor  och pappor, vars egna föräldrar blev frustrerade när  de hörde barnskrik,  och kanske då t.o.m. ruskade dem för att få tyst på skriken,   som sen själva blir frustrerade av att höra barnskrik .  Det här beror förstås till stor del på att det under generationer inte varit ”tillåtet ” att amma mer än vart fjärde timme, och att barnen därför har legat i sina vaggor och skrikit förtvivlat av hunger och ensamhet, vilket har aktiverat jobbiga minnen hos föräldrarna från när de själva låg i sina vaggor och skrek.

    Om man är medveten om det här, i synnerhet om att bondingen blev kraftigt störd när ens barn föddes, de kanske t.o.m. låg ensamma på neonatalavdelning utan någon kontakt med sina föräldrar, så är det väldigt helande, både för barnet och föräldrarna, att prata mycket om det här, och berätta för barnet hur mycket man längtade efter att hålla henne/honom i famnen  men att man inte fick det för sjukhuspersonalen. Det här kan man göra redan när barnet är så litet att det inte förstår orden,  jag redan små bebisar, eftersom de ändå tar in den känsla föräldrarna  förmedlar när de pratar om det här.

    Och  man kan  reparera skador från förstörd bonding  genom att ha så mycket närhet och hudkontakt som möjligt, och absolut inte låta barnet ligga ensam i ett rum och skrika, utan agera känguruförälder så mycket  som möjligt, och samsovning (men bara om man är spik nykter !) tills barnet är så gammalt att det själv vill börja ligga i egen säng, och sedan eget rum..

    Jag minns nu en mamma till ett par väldigt  för tidigt födda tvillingar  på neonatalavdelningen på St Görans Barnkliniker där jag jobbade på 80-talet. Trots att det inte var känguruvård som gällde där (vilket ded däremot samtidigt gjorde på ”försök” på KS i Solna bara några km därifrån , men som de  av någon underlig anledning slutade med efter det här försöksprojektet )  så var hon nästan dygnet runt i kuvösrummet. Hon höll sina barn i famnen, smekte dem massor , pratade med dem hela tiden, och  höll mjölkproduktionen igång genom pumpning så att de inte behövde få någon ersättning utan bara hennes mjölk (även modersmjölk innehåller stamceller, som säkert är reparativa också) . Och de här barnen både växte  och utvecklades på ett mirakulöst sätt som läkarna där inte hade sett tidigare, men ändå inte kunde sätta i samband med den här mammans synnerligen goda omvårdnad  (Jag supportade henne förstås allt vad jag kunde när läkarna sa att hon skulle låta barnen vara ifred eftersom de  ”behövde  vila” )  .

    Uj uj   vad mycket det blev. Hoppas ni orkade läsa och att ni förstod ungefär hur jag tänker.
  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 26 Mar 14:04
    #63

    Medusan:
    Aha! Jag hoppas på att få åka dit om en månad, (BF 25 april) men helst lite innan.. NU börjar jag bli otålig så det heter duga, ska jag berätta (:
    Jag får uppdatera dig efter jag har förlöst med. Är det din första?

    Abuelita:
    Nä, jag ska ju såklart skriva i förlossningsbrevet att jag helst vill att de ska vänta 5 minuter eller mer innan de ERBJUDER Kennet att klippa ;) Här formulerar vi oss genomtänkt..
    Men både Barnmorskan som ja träffade på bildvisningen och hon jag talade med nu uttryckte verkligen att det var viktigt med anknytningen närmsta timmen och att de inte alls ville gå in och störa, likaså med vägning och mätningen etc.. Så det behövs lite finslipning låter det som? (:

    Jag är  verkligen SÅ GLAD över att jag har läst all information i de här trådarna och att jag har så mycket information om förlossningen och det som kan ske. det känns oerhört tryggt och är till jätte mycket hjälp inför de mentala förberedelserna.
    Stort tack Linda :)

    Du borde ha någon sån där foto-adress, där man får skicka tack-kort efter förlossningen med en bild på bebisen. Skaffa en sån? :D

  • Äldre 26 Mar 14:18
    #64
    Monsterpannakaka

    Ser fram emot din uppdatering i slutet på April då. Jag har en son på 3 år som är född i Västerås och det blev tyvärr en komplicerad förlossning där de klippte navesträngen och sprang iväg nästan omgående :-/
  • Äldre 26 Mar 15:07
    #65
    Medusan skrev 2010-03-26 13:36:32 följande:
    MonsterpannkakaJätteintressant att höra om Västerås förlossning. Jag ska föda där i slutet på Augusti och har själv tänkt kolla upp vad de har för rutiner med avnavling Det tråkiga är väl bara att man inte vet hur alla andra gör där så det är nog bäst att hålla stenkoll själv ändå
    Hej Medusan!    Bra att du tänker ha stenkoll själv , eftersom det  tydligen ändå skiljer mycket mellan de olika barnmorskorna.
  • Äldre 26 Mar 15:26
    #66
    Monsterpannkaka skrev 2010-03-26 14:04:42 följande:
    Abuelita:Nä, jag ska ju såklart skriva i förlossningsbrevet att jag helst vill att de ska vänta 5 minuter eller mer innan de ERBJUDER Kennet att klippa ;) Här formulerar vi oss genomtänkt..Men både Barnmorskan som ja träffade på bildvisningen och hon jag talade med nu uttryckte verkligen att det var viktigt med anknytningen närmsta timmen och att de inte alls ville gå in och störa, likaså med vägning och mätningen etc.. Så det behövs lite finslipning låter det som? (:Jag är  verkligen SÅ GLAD över att jag har läst all information i de här trådarna och att jag har så mycket information om förlossningen och det som kan ske. det känns oerhört tryggt och är till jätte mycket hjälp inför de mentala förberedelserna.Stort tack Linda :)Du borde ha någon sån där foto-adress, där man får skicka tack-kort efter förlossningen med en bild på bebisen. Skaffa en sån? :D
    Vad gulligt av dig    Jag tycker förstås det är jättebra när ni tar era förlossningsberättelser här i tråden. och tydligen ska det gå att lägga in bilder här också, även om jag ännu inte lärt mig hur man gör.
     Någon foto-adress har jag inte, och vet inte heller hur man skaffar det (du må betänka att jag tillhör en generation som inte har så lätt för det här med
    inernätet    )  men jag kan lägga in min mailadress i presentationen.

    En av mina bästa vänner på Facebook,  L. Janel Martin,  som har gjort The Other Side Of The Glass och We Can Be Much Kinder (se länkar på sidan 1) ,  påpekar ständigt  hur viktigt det är att det är  mamman själv, och ingen annan,  som ska avgöra när det är dags att klippa navelsträngen. Så  jag skulle ju skriva in det i förlossningsbrevet,  att jag vill  bonda helt ostört med mitt barn fram till dess att jag säger till att det är dags att  navla av.. och då tror jag inte det skulle vara innan moderkakan har fötts fram.

    Sen finns det ju Lotus Birth också , då man inte klipper alls, utan låter navelsträngen få vara kvar, med moderkaka och allt, tills den torkar och går av efter några dygn, så som chimpanserna  gör.  Det finns ett litet räfflat ställe på navelsträngen  där den går av när den har torkat.

    Den autraliska obstetrikern Sarah Buckley, en av världens ledande experter på naturligt barnafödande, inte minst  när det gäller avnavlingsfrågor , har själv fött sina barn hemma  - enligt Lotus Birth!
  • Ecorel­le
    Äldre 26 Mar 15:30
    #67
    abuelita skrev 2010-03-26 00:34:26 följande:
    (Puh, det blev lite körigt här, deltar nämligen i en livlig diskussion om det här på Facbook nu också, plus att jag har skrivt om det på bloggen)Jag tror att väldigt många människor, både kvinnor och män, har svårt att tackla utbildad personal. Inte många som är så tuffa som Monstepannkaka   Men det skulle verkligen behövas fler såna tuffingar.Men din man behöver ju inte göra det eftersom ni föder hemma. Och då kan jag tänka mig att han är en närvarande och inkännande pappa.  Har jag inte rätt?Jag vet ju att det varit massor här i trådarna vars män har agerat navelsträngsvakt och sett till så att barnen blivit sent avnavlade. När jag skrev att det bara var 2 pappor som engagerat sig här  och sett till att deras barn fått sen avnavling, så menade jag  att det alltså var de som tog initiativet att ta reda på  viktig information inför förlossningen, bl.a  om sen avnavling. Jag menar alltså att övriga ansvarstagande pappor har inte själva varit drivkraften,  utan de har fattat galloppen när deras partners tagit reda på information och  gett  dem instruktioner. Vilket minsann inte är fy skam, eftersom många andra pappor inte ens lyssnar. Men det är klart att det finns väldigt många mammor också som inte tar sitt ansvar. Och sen har vi ett stort problem med mammor som inte släpper in papporna. Då är det inte så lätt för dem. Dina kompisar  vars barn föddes med snitt, kände de alltså till det här med sen avnavling men inte att det går att göra vid snitt?  Och det andra paret, fick de barn nyligen, efter att du fått beskedet från läkaren att de alltid navlar av sent när barnet mår bra?   (Grrrr, man kan tydligen aldrig lita på att det stämmer när någon inom mödra/förlossningsvård säger något om avnavlingsrutinerna) "Ett himla ordnande", var det alltså en massa onödigt störande  under bondingen, inklusive tidig klampning?   Gloria Lemay, en kanadensisk barnmorska som både  ägnar sig åt hemförlossning och utbildar nya barnmorskor, kallar det här för  "fire drill",  när  förlossningspersonalen är så ivriga och  uppe i varv och bara inte kan  låta bli att  "stjälpa till" när barnet är fött, trots att det mår bra  och inte behöver någon  hjälp alls , utan bara behöver få lämnas ifred och bonda med föräldrarna .
    Min har såklart varit väldigt bra hemma, men inte ens efter att ha fött tre barn ( två hemma ) så skulle jag kunna lita på att han tog sitt "ansvar" och körde ut barnmorskor som jag inte gillade eller vaktade navelsträngen om jag var för trött för att vakta den själv.
      I de andra fallen så tror jag att min väninna och hennes man blev lite ställda när det blev snitt, de var ju väldigt inne på en så naturlig födelse som möjligt, väninnan hade bärsjal med i BB-väskan och hade läst Jean Liedloffs Continuum concept innan hon fick barn.  Väninnan själv var nog väldigt inriktad på att få barnet till sig så fort som möjligt för att få igång amningen.
      I det andra fallet så betyder ett himla ordnande just att personalen fick lite panik med att klampa och klippa navelsträngen, något som den mamman upplevde som väldigt jobbigt. Hon hade trots allt bara varit inne på förlossningen i 7 minuter innan barnet föddes, och eftersom lillungen mådde bra så var det ju helt onödigt att ha bråttom med något. Den här mamman blev ju ganska upprörd när jag sa att läkaren jag pratade med hävdade att det var sen avnavling som gällde, så jag får väl ta upp det nästa gång jag ska träffa en läkare igen.
      Jag tror att personalen ibland känner att de inte fick "göra något" när det går så fort från att ett par kommer in tills det blir barn, att de kanske vill kompensera med att göra desto mer när barnet är fött. Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag får den känslan ibland nämligen.
  • Äldre 26 Mar 17:17
    #68
    Ecorelle skrev 2010-03-26 15:30:29 följande:
    Min har såklart varit väldigt bra hemma, men inte ens efter att ha fött tre barn ( två hemma ) så skulle jag kunna lita på att han tog sitt "ansvar" och körde ut barnmorskor som jag inte gillade eller vaktade navelsträngen om jag var för trött för att vakta den själv.  I de andra fallen så tror jag att min väninna och hennes man blev lite ställda när det blev snitt, de var ju väldigt inne på en så naturlig födelse som möjligt, väninnan hade bärsjal med i BB-väskan och hade läst Jean Liedloffs Continuum concept innan hon fick barn.  Väninnan själv var nog väldigt inriktad på att få barnet till sig så fort som möjligt för att få igång amningen.  I det andra fallet så betyder ett himla ordnande just att personalen fick lite panik med att klampa och klippa navelsträngen, något som den mamman upplevde som väldigt jobbigt. Hon hade trots allt bara varit inne på förlossningen i 7 minuter innan barnet föddes, och eftersom lillungen mådde bra så var det ju helt onödigt att ha bråttom med något. Den här mamman blev ju ganska upprörd när jag sa att läkaren jag pratade med hävdade att det var sen avnavling som gällde, så jag får väl ta upp det nästa gång jag ska träffa en läkare igen.  Jag tror att personalen ibland känner att de inte fick "göra något" när det går så fort från att ett par kommer in tills det blir barn, att de kanske vill kompensera med att göra desto mer när barnet är fött. Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag får den känslan ibland nämligen.
    Kunde just tänka mig att han har varit väldigt bra hemma  

    Apropå The Continuum Concept, så har jag för mig att jag la ut det här citatet här nyligen (som jag då hade kopierat från L.Janel Martin på Facebook) :

    “I would be ashamed to admit to the Indians that where I come from the women do not feel themselves capable of raising children until they have read the instructions written by a strange man.” ~Jean Liedloff (author of 'The Continuum Concept')


     Det där att personalen agerar som utryckande brandmän (fire drill)  särskilt  mycket när förlossningen har gått ovanligt fort,  tror jag  du har väldigt rätt i. Har faktiskt hört likande berättelser vid snabba förlossningar.

    Jag tror det kan ha en del att göra med att förlossningspersonalen  har med sig i ryggmärgen från när de själva föddes, att den mest akuta "livräddningsåtgärd" som då gjordes var  att navla av.... fort som 17.  
    Och då känner de sig duktiga och stolta som har agerat "livräddare", typ.  Utan att själva förstå varför, eller ens fundera på varför man ska göra så.. Det sitter  i ryggmärgen helt enkelt. 
    Det är mycket sånt vi människor (och djur)  gör, som vi har med oss från de där första minuterna i livet.
  • Äldre 26 Mar 20:32
    #69

    Vad tycker ni om den här talgdanken som dök upp i min skalle nu?  

    Jag försöker ju hela tiden fundera ut nya sätt att sprida information om sen avnavling,  så att så många blivande föräldrar som möjligt ska nås av den. Och  den här talgdanken, som jag inte själv kan avgöra om den är bra eller ej, var att det skulle stå något om sen avnavling i födelseanonnserna. Kanske "Tack till personalen  som beviljade sen avnavling" . 
    Jag tänker att dels blir blivande förläldrar nyfikna på vad sen avnavling är och börjar googla på det, och dels blir personalen stolta och glada när de får ett tack och erkännande för det, vilket kanske kan leda till att intresset för sen avnavling ökar hos förlossningsopersonal. 
    Vad tror ni, är jag bara ute och cyklar, eller kan det rent av vara en bra idé ? 

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 26 Mar 21:13
    #70
    abuelita skrev 2010-03-26 20:32:40 följande:
    Vad tycker ni om den här talgdanken som dök upp i min skalle nu?  Jag försöker ju hela tiden fundera ut nya sätt att sprida information om sen avnavling,  så att så många blivande föräldrar som möjligt ska nås av den. Och  den här talgdanken, som jag inte själv kan avgöra om den är bra eller ej, var att det skulle stå något om sen avnavling i födelseanonnserna. Kanske "Tack till personalen  som beviljade sen avnavling" .  Jag tänker att dels blir blivande förläldrar nyfikna på vad sen avnavling är och börjar googla på det, och dels blir personalen stolta och glada när de får ett tack och erkännande för det, vilket kanske kan leda till att intresset för sen avnavling ökar hos förlossningsopersonal. Vad tror ni, är jag bara ute och cyklar, eller kan det rent av vara en bra idé ? 
    Jag blir helt fascinerad över att du är så kreativ i dina tankar. JAg försökte mig på att erkänna för personalen nu i förlossningsbrevet hur tacksam jag är för att de tar mina önskningar på allvar och jag satt och funderade på hur de ska få ett stort tack för det efteråt med.
    I en födelseannons funkar ju det med, fast det låter lite krystat kanske?
    Men du har dock rätt, det måste ju ut i allmänheten på något bra sätt- att vi som blir behandlade med så mycket omtanke och respekt för våra önskemål ÄR tacksamma - liksom att personalen o chefer läser och ser..
    Tåls att tänka på.

    Läste förresten ditt långa inlägg om pappornas ansvar o allt med olyckor, men måste smälta och reflektera lite över det.. så det kommer nog ett svar från mig senare (:
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över