• abuelita

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • abuelita
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-08 21:45:20 följande:
    Nu har jag verkligen försökt klura på det här med K-vitamin..såhär långt kommer jga: K-vitamin ger man så att bebisens blod sk akunna koagulera vid eventuell blödning eller blodförlust vid eller efter förlossningen.Man ger det i en spruta så att kroppen tar upp det så snabbt som möjligt, eftersom små bebisar kan kräkas en hel del.. och ger man det då oralt så vet man inte hur mycket den får i sig.. (förklaringen jag fick från min BM)det jag inte riktigt förstår.. om bebisen nu bildar eget k-vitamin sen.. hur vet man då att det blir en överdos? Eller är överdosen redan i själva injektionen?Vet man om bebisen bildar nytt k-vitamin när den redan har eget?det bara snurrar här borta..
    Jag tycker också det här är riktigt snurrigt, men så här har jag förstått det: 

    Bebisar kan ha k-vitaminbrist när de gått miste om det blod som är kvar i moderkakan och  när de p.g.a. inblandning i amningsrutinerna inte fått i sig allt det viktiga kolostrumet (råmjölken) som kommer de första dagarna.  Och om de då dessutom haft en traumatisk förlossning och förslösts med tång eller sugklocka kan det bli blödningar i hjärnan eftersom det inte finns kougulationsfaktorer i blodet, och k-vitamin hjälper ju till med koaguleringen.
    Överdos av k-vitamin har jag aldrig hört att man kan födas med, men injektionen med k-vitamin innehåller en dos som är 20 000 gånger den normala för en nyfödd, alltså en riktigt jäkla rejäl överdos.  Kanske är det rent av är det som orsakar polycytemi, vilket innebär att blodet är trögflytande???

    Jag är helt övertygad om att om mamman har ätit en någorlunda  sund kost under graviditeten och om naturen får ha sin gång under förlossningen, inte minst under  efterbördsskedet, och om mamma och barn får sköta amningen som de själva vill utan att någon är där och lägger sig i , så får barnet precis så mycket k-vitamin som är naturligt  för en nyfödd.

    Har aldrig hört talas om att några andra däggdjursungar måste få k-vitamin när de föds.

    Och så här resonerar man tydligen i Österrike:

    Mia 567 skrev  :
     
    ”Jag bor i Österrike och här far bebisen en oral dos vid födseln och sen en till efter ngr veckor (kan ev. vara ngn mellan ocksa). Varan barnläkare förklarade att  man ger oral dos är för att det finns en stor risk för en överdos av k-vitamin vid injektion men om man ger oralt sa tar inte kroppen upp det (eller skadas av det) om det blir för mkt.
    Jag kommer inte ihag varför det var skadligt med överdos vid injektion.”

    Och som sagt, på Darlington Memorial Hospital i England , där ALLA barn blir sent avnavlade, även de medtagna, så ges inte k-vitamin alls.
  • abuelita

    Har just översatt ett viktigt stycke ur en väldigt bra och lättbegriplig text.  Där här är något som faktiskt all förlossningspersonal  borde känna till:

    Före födseln är lungorna fyllda med vätska och väldigt lite blod strömmar  genom dem, barnet får syre från modern via moderkakan och navelsträngen. Denna syretillförsel från moderkakan fortsätter efter att barnet föds  tills lungorna fungerar och  förser barnet med syre. Detta sker när de är fyllda med luft och allt blod från höger sida av hjärtat flödar genom dem.
    När barnet skriker och har fått rosa färg , klampar (sluter/stänger) navelsträngskärlen  sig  själva. Under denna  intervall mellan födelsen och naturlig klampning  av navelsträngen transfueras  blod  från moderkakan för att skapa blodflöde i  lungorna. Den här naturliga processen skyddar alltså hjärnan genom att ge en kontinuerlig syretillförsel från två källor,  tills den andra källan har börjat fungerar väl.

    http://www.whale.to/a/morley1.html#The_Effects_and_the_Injuries_of_Immediate_Cord_Clamping_(ICC)_

  • Lia och bäbisen

    Angående det här jäkla k-vitaminet:
    Det var ju någon som även nämde nån ovanlig sjukdom som fanns i två olika typer, där båda kunde motverkas om barnet fick sprutan, men endast den mildare typen kunde motverkas om man tog det oralt...vet inte på vilken sida det stod dock...

  • abuelita

    Minns inte vad det kan ha varit för ovanlig sjukdom som fanns i 2 olika typer och som kunde motverkas  med k-vit-sprutan. Kanske går att hitta i inläggen där vi tidigare diskuterat ämnet.

    Däremot kan jag inte släppa det här med att två brittiska studier kommit fram till att k-vitinjektionen , men inte oral dos, ökar risken för barnleukemi, och att en svensk studie som gjorts genom att granska journaler kommit fram till att det inte stämmer.  Jag undrar fortfarande hur man kan komma fram till det när det inte finns någon kontrollgrupp - i princip ALLA  svenska barn injiceras ju med k-vit när de föds.

    Start i inlägg  72  och ett par sidor framåt diskuterar vi k-vit
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html


     
    och på sidan 6 i den här tråden 
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-6.html
     

  • LillaVild
    Lia och bäbisen skrev 2010-04-09 09:00:44 följande:
    Angående det här jäkla k-vitaminet: Det var ju någon som även nämde nån ovanlig sjukdom som fanns i två olika typer, där båda kunde motverkas om barnet fick sprutan, men endast den mildare typen kunde motverkas om man tog det oralt...vet inte på vilken sida det stod dock...
    Inte ovanlig sjukdom direkt, men två typer av ovanliga blödningar (tidiag eller sena)  
    "Ett litet antal bebisar (ungefär 1 av 10.000) som inte får K-vitaminprofylax får blödningar orsakade av K-vitaminbrist, Morbus hemorrhagicum neonatorum eller MHN. De kan få näsblödningar, blödningar från munnen, eller invärtes blödningar vilket kan vara livshotande."

    "Fråm 1960 till 1986 fick nästan varenda barn som föddes i Sverige en injektion med K-vitamin för att förebygga mot blödningar. Detta ledde till att MHN i princip försvann helt. 1986 övergick man till att ge K-vitamin oralt och efter detta ökade förekomsten av MHN något igen, varpå man återgick till att ge en injektion strax efter förlossningen."
  • MadeleineW

    Hej hej, nu kommer en ny!
    Jag har inte läst så mycket här, men av det lilla jag läst så märker jag att jag inte vet nånting om nått.

    Jag fick mitt första barn dec09. Och hade både lustgas och ryggbedövning.. Och jag har ingen aning om när de klippte navelsträngen. Min son hade bajsat i vattnet så de tog honom nästan på en gång för att få igång honom, han var slapp när han föddes p.g.a. bajs i vattnet.

    Innan förlossning hade jag i tankarna hela tiden att jag skulle klara mig så långt jag kunde utan smärtlindring, men så vek för smärta som jag är så gjorde jag inte det.
    Kanske han inte skulle bajsat i vattnet om jag försökt stått ut med smärtan som det ju faktiskt är när man ska föda.

    Och hur illa är det för barnet med både lustgas och ryggbedövning? Det känns ju bra för mig, och man tänker inte så mycket just då, och jag tog inte reda på nån information innan.. Man bara hänger med liksom..

    Vad kan jag tänka på till nästa barn?
    Hade som sagt massa tankar, men jag var nog inte beredd på hur ont det egentligen skulle göra.. Var inte alls förberedd.. Trodde det skulle gå av sig självt..

  • abuelita

    Jag lägger in det här igen som  jag översatt  från Dr Mercolas sida om K-vitamin 

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/03/27/high-risks-to-your-baby-from-vitamin-k-shot-they-dont-warn-you-about.aspx    


    Det finns tre huvudsakliga riskområden associerade  med dessa injektioner:


    1. Förmodligen det mest signifikanta  riskområdet är  att tillfogande av  smärta direkt efter födseln kan orsaka psyko-emotionella skador och trauman på en nyfödd, som är totalt olämpligt och onödigt. Det skapar bara ytterligare känslomässiga sår som de hjälplösa och oskyldiga barnen måste  övervinna för att uppnå hälsa och välbefinnande.
    Det är illa nog att de måste övervinna oavsiktliga trauman, men att upprätthålla denna praxis in på 2000-talet är helt enkelt orimligt.


    2.Den mängd k-vitamin som injiceras i nyfödda är 20.000 gånger den nödvändiga dosen . Dessutom kan injektionen innehålla konserveringsmedel som kan vara giftiga för ditt barns sårbara unga immunsystemet.

    3.En injektion ökar risken för  infektion i en miljö som innehåller några av de farligaste bakterierna, under den tid då ditt barns immunförsvar  fortfarande är omoget.


    Och här kommer min översättning av det som Michel Odent skrivit om K-vitamin (finns mycket mer superbra information på den sidan)http://www.waysofthewisewoman.com/dr-michel-odent-notes-obgyn-studies.html
     

    Vilka är riskerna/fördelarna med att låta ditt barn få en  K-vitamin- injektion efter födseln?
    Idag finns det många skäl att avdramatisera ämnet och samtidigt lugna  både de föräldrar som överväger att avsäga sig  injektionen och de som tänker att tillåta den.
    Till de föräldrar som vägrar injektionen kan vi meddela att de inte tar en stor risk, eftersom risken för  att  barn som ammas ska  få en blödningssjukdom  p.g.a.  k-vitamin-brist är ungefär en på  15.000. Det är även troligt att riskerna är ännu lägre om både födseln  och  amningsstarten  varit  ostörd.
    Min åsikt är att k-vitaminbrist på spädbarn under amningsperioden  förmodligen  är lika lite naturlig  som viktminskning hos nyfödda (det här var intressant!!!). Efter tusentals år av kulturellt kontrollerande av förlossning och amning  underskattar vi  mängden  "colostral mjölk", och därför även  mängden  av k-vitamin,  som ett människobarn  har programmerats att få i sig  under de första dagarna efter födseln.
    En noga genomförd  japansk studie visade att barn som konsumerar 350 ml bröstmjölk under de första tre dagarna efter födseln är skyddade mot K-vitaminbrist.
    Låt oss också komma ihåg att k- vitaminbrist är ovanlig bland bebisar som ges modersmjölksersättning (all modersmjölksersättning  är numera k-vitaminberikad) .

    Föräldrar som accepterat  injektionen kan känna skuld och oro efteråt när de hör talas  om  de två brittiska studier som tyder på att k-vitamin som  injiceras vid födseln (inte k-vitamin som ges oralt) är en riskfaktor för barncancer. Dessa föräldrar måste lugnas  eftersom de brittiska resultaten inte har bekräftats av andra studier som gjorts , bland annat en gedigen svensk studie som involverar  mer än en miljon barn . Men man kan inte dölja det faktum att den rutinmässiga injektionen  av 1 mg  k-vitamin vid födseln alltid ges i kombination  med 10 mg propylenglykol och 5 mg fenol  , vars effekter är okända. 


    Om det stämmer att injektionen ökar risken för cancer så skulle jag gissa att det i så fall är propylenglykol och  fenol som är boven i dramat.

  • Blgebo
    MadeleineW skrev 2010-04-09 10:15:21 följande:
    Hej hej, nu kommer en ny! Jag har inte läst så mycket här, men av det lilla jag läst så märker jag att jag inte vet nånting om nått. Jag fick mitt första barn dec09. Och hade både lustgas och ryggbedövning.. Och jag har ingen aning om när de klippte navelsträngen. Min son hade bajsat i vattnet så de tog honom nästan på en gång för att få igång honom, han var slapp när han föddes p.g.a. bajs i vattnet. Innan förlossning hade jag i tankarna hela tiden att jag skulle klara mig så långt jag kunde utan smärtlindring, men så vek för smärta som jag är så gjorde jag inte det. Kanske han inte skulle bajsat i vattnet om jag försökt stått ut med smärtan som det ju faktiskt är när man ska föda. Och hur illa är det för barnet med både lustgas och ryggbedövning? Det känns ju bra för mig, och man tänker inte så mycket just då, och jag tog inte reda på nån information innan.. Man bara hänger med liksom.. Vad kan jag tänka på till nästa barn? Hade som sagt massa tankar, men jag var nog inte beredd på hur ont det egentligen skulle göra.. Var inte alls förberedd.. Trodde det skulle gå av sig självt..
    Å andra sidan, att ha kraftig smärta som man inte fixar, gör ju så att man spänner sig, vilket i sin tur leder till att syretillförseln till barnet blir sämre. Och det är när barnet blir stressat/får syrebrist, som det bajsar i vattnet. Han kan ha bajsat i vattnet långt innan du fick din ryggbedövning.
    Profylaxkurs, att lära dig andas och slappna av är något som du kan träna på inför nästa förlossning. Och sedan är det så att det inte finns två likadana förlossningar. Och nr 2 brukar gå snabbare lättare än den första.
  • MadeleineW
    Blgebo skrev 2010-04-09 10:46:55 följande:
    Å andra sidan, att ha kraftig smärta som man inte fixar, gör ju så att man spänner sig, vilket i sin tur leder till att syretillförseln till barnet blir sämre. Och det är när barnet blir stressat/får syrebrist, som det bajsar i vattnet. Han kan ha bajsat i vattnet långt innan du fick din ryggbedövning.Profylaxkurs, att lära dig andas och slappna av är något som du kan träna på inför nästa förlossning. Och sedan är det så att det inte finns två likadana förlossningar. Och nr 2 brukar gå snabbare lättare än den första.
    Han bajsade tydligen under den sista halvtimmen. De hade kollat upp hur vattnet såg ut för hans hjärtrytm var lite hög ett tag. 

    Men det är väl att lära sig slappna av, spände mig väldigt mycket och tog en stund innan jag bytte ställning. Antar att det inte skadar att öva på att slappna av innan nästa barn så det nästan sitter i ryggmärgen.
  • abuelita
    MadeleineW skrev 2010-04-09 10:15:21 följande:
    Hej hej, nu kommer en ny!Jag har inte läst så mycket här, men av det lilla jag läst så märker jag att jag inte vet nånting om nått. Jag fick mitt första barn dec09. Och hade både lustgas och ryggbedövning.. Och jag har ingen aning om när de klippte navelsträngen. Min son hade bajsat i vattnet så de tog honom nästan på en gång för att få igång honom, han var slapp när han föddes p.g.a. bajs i vattnet.Innan förlossning hade jag i tankarna hela tiden att jag skulle klara mig så långt jag kunde utan smärtlindring, men så vek för smärta som jag är så gjorde jag inte det. Kanske han inte skulle bajsat i vattnet om jag försökt stått ut med smärtan som det ju faktiskt är när man ska föda.Och hur illa är det för barnet med både lustgas och ryggbedövning? Det känns ju bra för mig, och man tänker inte så mycket just då, och jag tog inte reda på nån information innan.. Man bara hänger med liksom..Vad kan jag tänka på till nästa barn? Hade som sagt massa tankar, men jag var nog inte beredd på hur ont det egentligen skulle göra.. Var inte alls förberedd.. Trodde det skulle gå av sig självt..

    Hej hej MadeleineW och välkommen till tråden!

    Det är faktiskt väldigt vanligt när man väntar första barnet att man tror att man inte behöver sätta sig in i något eftersom man liter helt  på att förlossningsvården är genomtänkt från början till slut och att all personal verkligen vet vad de håller på med.  Men efter att man har varit med om en mer eller mindre traumatisk förlossning så bruka rman börja läsa på och ta reda på hur man kan undvika att samma sak upprepas nästa gång. 

    Tänkte skriva samma sak som Blgebo,  att man inte kan vara utan smärlindring om man inte fixar smärtan. Och att det är viktigt att förbereda sig i  inför en förlossning utan medcinsk inblandning genom att på olika sätt , bl.a.  andningsövningar och mental träning, öka sin självkänsla och trygghet inför förlossningen.  Ju tryggare man känner sig desto mindre upplever man smärta.
     
    Jag rekommenderar dig att förutom att hänga kvar i den här tråden även hänga i  För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring.www.familjeliv.se/Forum-11-237/m50674901.html

    Och när mamman både känner sig trygg och avslappnad och inte tar någon medicinsk smärtlindring eller värkstimulerande dropp desto större chans att barnet föds piggt och välmående.

    Jag föreslår att du börjar med att läsa på i inläggen på de första sidorna här i tråden, eftersom jag tror att du kan hitta svar på åtminstone något som du undrar över. Och att du sen kommer med frågor. Och kom ihåg att ingen fråga är dum.

    Att inse att man "inte vet någonting om nått" är ett tecken på visdom   Som den  grekiske filosofen Sokrates sa: ”Äkta visdom kommer till oss när vi inser hur lite vi förstår om livet, oss själva, och världen runt oss.”

Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över