• Äldre 22 Mar 12:28
    2110829 visningar
    7938 svar
    7938
    2110829

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Äldre 26 Sep 00:38

      Kanske folk  behöver se sånt här för att vakna upp och inse  att läkare inte är gudar, och därmed slå näven i bordet (eller
    "> i plytet
    ) när läkare och annan vårdpersonal beter sig illa : 


    .
     Medical Ignorance, Arrogance and Brutality A Danger To Babies


    .


    "Before you click play and watch the videos below, we must warn you that the footage you will see is likely to shock and disgust you. The video feature a Venezuelan doctor who pummels and throws around a new baby like a rag doll while the parents watch, seemingly uninterested in the health and well-being of their baby. It makes one wonder if Big Pharma-funded medical schools churn out heartless doctors because in order to perform acts of cruelty such as injecting defenseless babies and children with highly toxic vaccines they have to switch off the humane part of themselves.


    .....


    Not surprisingly, the baby shown in this photo did later suffer severe back problems. Here too, the doctor seems oblivious of the baby’s discomfort.


    There is yet another atrocity evident in this picture:


    This baby has just been born, yet the cord which is still engorged with blood has already been clamped. Such premature cord clamping is very detrimental to the baby and a monument to obstetricians’ ignorance and arrogance prevalent in their profession.."
    Läs mer....

  • Äldre 28 Sep 19:14
    abuelita skrev 2013-08-01 12:23:05 följande:

    Födelsehuset - Avnavling av nyfödda.

    "  Sommaren 2010 hade ca 1400 donationer gjorts sammanlagt i Göteborg, varav 3-4 donationer per år använts. Detta för att banken inte är så känd än internationellt enl artikeln i GP (se länk). Innebär det att navelsträngsblod säljs? Till vem? Vad kostar det? "

    Läs mer.. 

    Födabarnbloggen - Konferenstrött

    "Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."

    Läs mer... 

    The Great Clamping Debate

     "Still, change could bring opposition. A move to advise delayed clamping could affect cord blood banking for transplants, research, and private industry. The reason: the earlier cords are clamped, the more stem cells they can offer, some report.4

    ...... Each cord is worth $20,000 to $40,000. "
    Läs mer....

    Vad sägs om det här då?  :

    .


    .

    Cord Blood Banks & Formula Companies – Conspiracy To Steal Your Baby’s Health?

    .
    "Millions of dollars are made every year from both cord blood storage and formula. The sad fact is that both options aid each other while impacting on the child’s health.


    If it wasn’t for cord blood banks, iron problems would not be an issue. This means iron fortified formula, thickener, baby cereal and baby foods would not be in demand or scare mongered to mothers with the idea of their baby having low iron related issues. "


    Läs mer....


    .


    Men OM det nu skulle ligga någon sanning i det här så gäller det så klart inte  i Sverige.    Eller hur?

  • Äldre 29 Sep 11:33

    Home Birth Safer Than Hospital Birth: Nation-Wide Study Netherlands

    .


    "Yet another study, this one consisting of every birth in The Netherlands over two years, demonstrates that home births are safer than hospital births. Women are more than twice as lifely to end up in intensive care if they give birth in a hospital! Nonetheless, birth has been medicalized, resulting in enormous harm to both mothers and babies."
    Läs mer....

  • Äldre 29 Sep 23:52

    Sitter och skriver mitt förlossningsbrev och undrar om någon har tips ang hur jag ska förmedla hur viktigt det är för oss att de inte klipper navelsträngen utan att vi blir tillfrågade. Även att de inte klipper direkt om navelsträngen ligger runt halsen. På dottern klippte de direkt och sprang in i ett annat rum för att hjälpa till med andningen. Min sambo var med in och han är rätt säker på att dottern inte hade behövt bli avnavlad direkt utan att de hade kunnat vänta lite.

  • Äldre 30 Sep 12:19
    Pralina 81 skrev 2013-09-29 23:52:22 följande:
    Sitter och skriver mitt förlossningsbrev och undrar om någon har tips ang hur jag ska förmedla hur viktigt det är för oss att de inte klipper navelsträngen utan att vi blir tillfrågade. Även att de inte klipper direkt om navelsträngen ligger runt halsen. På dottern klippte de direkt och sprang in i ett annat rum för att hjälpa till med andningen. Min sambo var med in och han är rätt säker på att dottern inte hade behövt bli avnavlad direkt utan att de hade kunnat vänta lite.

    Först och främst  så har de ingen laglig rätt att göra något med barnet utan föräldrarnas tillåtelse.  Se #7025


    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-23.html?search=Ny%E5rsmamma&searchRange=5&searchField=3#replyformanchor


     .

    Tänk på att det  är viktigt att säga till om att de inte ska klampa  (klämma av navelsträngen med peang/navelsklämma),  istället för att säga klippa. Om man bara ber om sen klippning kan det nämligen hamna en peang på navelsträngen på direkten utan att föräldrarna ens märker det (men det märker barnet!).

    .


    Själv skulle jag  det är en god idé att be tjänstgörande läkare och/eller barnmorska  att skriva under ett informerat samtycke. Antingen  författa något själv eller använda det här: http://www.autism-end-it-now.org/consent.htm


    (OBS, webbadressen längst ner på den sidan ska vara www.cordclamp.org  )

    .


    Om navelsträngen ligger runt halsen är det ännu farligare att avnavla  innan barnet hunnit få tillbaks blodet från moderkakan.


    Den här länken innehåller mina samlade inlägg om "Somersault maneuver"  (kullerbyttamanövern) ,  om hur man hanterar en navelsträng som är virad runt halsen, en metod som alla som närvarar vid förlossningar borde lära sig.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html?search=somersault
    .


    Det dummaste man kan göra  med ett barn som inte andas är att avnavla för att "hjälpa till med andningen".  Moderkakan är ju den naturliga "livräddningsapparaten"  och försörjer barnet med syresatt blod.
    .


    Läs t.ex. Midwife Thinkings artikel  The Placenta: essential resuscitation equipment . Bl.a. den länken hittar du bland mina samlade inlägg om neonatal livräddning:


    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-24.html?search=resusc

    ..


    Viktigt också att avsäga sig pH-provet, som annars tas rutinmässigt från navelsträngen. Även om de tar det från intakt navelsträng är det dels ett onödigt störningsmoment som inte är till någon nytta för barnet, utan bara för personalen, och dels så kan man inte vara säker på hur mycket blod de passar på att ta när pappan och ev. andra medföljare är  fullt upptagna med att beundra barnet istället för att vakta navelsträngen..
    .


    Samlade inlägg om pH-provet:  www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-23.html?search=pH-prov


     

  • Äldre 30 Sep 12:41

    Mer om neonatal livräddning (neonatal resuscitation )

     



    Paediatrics and Child Health , 23 September 2013

    .  
    Promoting physiologic transition at birth: Re-examining resuscitation and the timing of cord clamping


    .


    Summary


    Delayed clamping of the umbilical cord is recommended for term and preterm infants who do not require resuscitation. However, the approach to the newly born infant with signs of fetal compromise, prematurity and extremely low birthweight, or prolonged apnea is less clear. Human and experimental animal data show that delaying the clamping of the umbilical cord until after the onset of respirations promotes cardiovascular stability in the minutes immediately after birth. Rather than regarding delayed cord clamping as a fixed time period before resuscitation begins, a more physiologic concept of transition at birth should encompass the relative timing of onset of respirations and cord occlusion. Further research to explore the potential benefits of resuscitation with the cord intact is needed.

  • Äldre 30 Sep 15:13

    Tack för en superbra tråd! Är ännu bara i v.28, men försöker inhämta så mycket information jag bara kan. Kan tyvärr inte hänga med fullt i allt som står skrivet på engelska, även om jag oftast förstår huvudbudskapet. Här är en sak som jag skulle vilja ha en bra översättning/förklaring på svenska vad som menas:

    "There are two (rare) indications for immediate cord clamping (ICC):


        1.   When a short cord ruptures spontaneously and bleeds during birth.


         2.   When a c-section for anterior placenta previa involves incising or damaging the placenta.


    In these cases, cord blood should be stripped into the child, and the placenta should be preserved; any blood left in it may be used for auto transfusion."

    Jag förstår det andra fallet gäller en moderkaka som ligger i framvägg och som skadas vid kejsarsnitt, men är inte helt säker om jag uppfattat det rätt. Men sedan uppfattar jag det som står därunder att navelsträngsblodet ska överföras till barnet och moderkakan bevaras och att blod som är kvar i den ska överföras automatiskt? Men det kan det väl inte göra om navelsträngen klampas direkt? Eller ska man "häva" klampningen sedan, även om navelsträngen eller moderkakan är skadad? Som sagt, skulle gärna vilja ha lite hjälp med att översätta/förklara vad de menar.

  • Äldre 30 Sep 15:30
    abuelita skrev 2013-09-25 22:15:43 följande:
    Kan absolut  tänka mig att det är större risk med kejsarsnitt för blödarsjuka än för andra. . .  

    .
       Men det kan vara bra att ha i åtanke att det kan bli tvunget med kejsarsnitt  ändå, och därför kolla upp med förlossningen hur de ser på avnavling vid snitt.


     Har koagulationsenheten sagt något om avnavling? 

        
    Absolut. Nej, jag tar det med de i v 32 när jag ska dit på förlossningsplanering
  • Äldre 30 Sep 16:18
    tystlängtan skrev 2013-09-30 15:13:20 följande:
    Tack för en superbra tråd! Är ännu bara i v.28, men försöker inhämta så mycket information jag bara kan. Kan tyvärr inte hänga med fullt i allt som står skrivet på engelska, även om jag oftast förstår huvudbudskapet. Här är en sak som jag skulle vilja ha en bra översättning/förklaring på svenska vad som menas:

    "There are two (rare) indications for immediate cord clamping (ICC):

        1.   When a short cord ruptures spontaneously and bleeds during birth.


         2.   When a c-section for anterior placenta previa involves incising or damaging the placenta.


    In these cases, cord blood should be stripped into the child, and the placenta should be preserved; any blood left in it may be used for auto transfusion."

    Jag förstår det andra fallet gäller en moderkaka som ligger i framvägg och som skadas vid kejsarsnitt, men är inte helt säker om jag uppfattat det rätt. Men sedan uppfattar jag det som står därunder att navelsträngsblodet ska överföras till barnet och moderkakan bevaras och att blod som är kvar i den ska överföras automatiskt? Men det kan det väl inte göra om navelsträngen klampas direkt? Eller ska man "häva" klampningen sedan, även om navelsträngen eller moderkakan är skadad? Som sagt, skulle gärna vilja ha lite hjälp med att översätta/förklara vad de menar.


    Roligt att du gillar tråden    Jättebra att du är ute i så god tid så att du hinner läsa på ordentligt.

    Om blödning   från moderkakan eller navelsträng redan uppstått eller  vid föreliggande moderkaka/ Placenta previa  då det bli tvunget att skära i moderkakan för att få fram barnet, är det viktigt att försöka se till så att så lite blod som möjligt  går förlorat, eftersom det  tillvaratagna blodet kan användas till autolog transfusion , alltså blodtransfusion där man använder patientens  eget blod  .  Transfusionen bör ske inom en timme. 
      .
    Om detta misslyckas bör barnet  få blod  från blodgivare .  Lungalveolernas kapillärer  behöver blodfyllas för att  de ska kunna ta upp syre, och  för att syre ska kunna transporteras runt i kroppen krävs röda blodkroppar . 

    .
    Här står det förklarat på engelska :
    .
    Cardiac asystole at birth: Is hypovolemic shock the cause?
    .
    Läs under  "Autologous transfusion of cord blood"  och  "Transfusion of fresh whole blood",  på sid 4 och 5. 

    .

    Tyvärr är detta. liksom neonatal livräddning med intakt navelsträng,  långt i från rutin, så det är viktigt att ta upp det  här till diskussion  med ansvariga läkare i god tid före bf.  
  • Äldre 30 Sep 16:58
    abuelita skrev 2013-09-30 16:18:20 följande:
    Roligt att du gillar tråden    Jättebra att du är ute i så god tid så att du hinner läsa på ordentligt.

    Om blödning   från moderkakan eller navelsträng redan uppstått eller  vid föreliggande moderkaka/ Placenta previa  då det bli tvunget att skära i moderkakan för att få fram barnet, är det viktigt att försöka se till så att så lite blod som möjligt  går förlorat, eftersom det  tillvaratagna blodet kan användas till autolog transfusion , alltså blodtransfusion där man använder patientens  eget blod  .  Transfusionen bör ske inom en timme. 
      .
    Om detta misslyckas bör barnet  få blod  från blodgivare .  Lungalveolernas kapillärer  behöver blodfyllas för att  de ska kunna ta upp syre, och  för att syre ska kunna transporteras runt i kroppen krävs röda blodkroppar . 

    .
    Här står det förklarat på engelska :
    .
    Cardiac asystole at birth: Is hypovolemic shock the cause?
    .
    Läs under  "Autologous transfusion of cord blood"  och  "Transfusion of fresh whole blood",  på sid 4 och 5. 

    .

    Tyvärr är detta. liksom neonatal livräddning med intakt navelsträng,  långt i från rutin, så det är viktigt att ta upp det  här till diskussion  med ansvariga läkare i god tid före bf.  
    Tack så mycket för ditt svar och dina tips, nu förstår jag bättre!
  • Äldre 30 Sep 21:42

    Nu har jag  äntligen startat en ny tråd. 

    Sen avnavling och annan viktig info som MVC - och förlossningspersonal  brukar hoppa över 
       

    .

    Använd helst den i fortsättningen.      
      

  • Äldre 30 Sep 23:14

    Tack abuelita för bra länkar och råd. Jag läste tråden när jag skulle få min dotter 2011 och lärde mig en hel del som jag inte hade en aning om. Tyvärr blev min förlossning inte alls som jag hoppats på. Både värkstimulerande dropp, eda och sugklocka användes samt att dottern blev avnavlad direkt, precis allt jag var rädd för. Denna gången hoppas jag på att kunna föda mitt barn själv och att navelsträngen får pulsera klart.

  • Äldre 2 Nov 06:34
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över