• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    182042 visningar
    1043 svar
    1043
    182042

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (Sarah­)
    Äldre 31 Mar 08:37
    #11

    Hej alla kunniga..=)

    Har följt eran trådar ett par månader, kanske tom år faktiskt medans jag och min sambo blivit utredda som kontaktfamilj.
    I januari ringde dom och sa att vi va godkännda, de va inte så positiva från början då jag bara är 23 (,22 då) min sambo 35. Men att allt nu va godkännt och att de skulle höra av sig när de trodde att de hade nåt som passade oss.

    Vi har inga barn sen tidigare och bor i en stor trea...

    Nu till vårt "problem" jag har blivit gravid och vi är så klart jätte glada trots att de inte va planerat än på något år...
    Vi vill bägge fortsätta med kontaktfamiljskapet, om de finns något för oss men får inget svar från soc, jag har skickat mail (då dom sagt att de är så de helst vill bli kontaktade) och ringt ett par ggr men utan svar.
    Skickade ett mail till och frågade om de fått de första då jag skrev redan i de första att jag väntade på svar.

    Nån som vet hur de tänker?

    Tack på förhand!!

    Kram
    S & E

  • Lopp
    Äldre 2 Apr 22:06
    #12

    Vill bara önska er alla en Glad Påsk! {#lang_emotions_sunny}

  • Cindra
    Äldre 2 Apr 22:34
    #13

    Tack detsamma!!!

  • Fru U
    Äldre 2 Apr 22:37
    #14

    Varför inte långtidssjukskriven? Går sjukpensionärer bort då också?

    Undrar bara om ni vet?

    (det är alltså bara en liten undran=standard fl-disclaimer )


    Svaren bor i hjärtat
  • Eela
    Äldre 2 Apr 23:06
    #15

    Glad Påsk!!  I morgon är första gången "vår" lilla ska få fira påsk med allt vad det innebär, spännande att se vad h*n gillar det.

  • Anonym (blomm­an)
    Äldre 3 Apr 07:42
    #16
    Fru U skrev 2010-04-02 22:37:15 följande:
    Varför inte långtidssjukskriven? Går sjukpensionärer bort då också?Undrar bara om ni vet?(det är alltså bara en liten undran=standard fl-disclaimer )
    Jag vet egentligen inte alls och kanske inte borde svara.

    Men jag kan tänka mig att det beror på att det ofta är väldigt krävande att vara familjehem. Så är du inte arbetsför så orkar man säkert inte heller med en placering.

    Kanske en fråga om ekonomi också. Man skall ju gärna ha fasst jobb så att det inte blir en ekonomisk fråga att barnet måste vara kvar i familjehemmet.

    Lite funderingar i alla fall.

    Nu önskar jag er alla GLAD PÅSK. Själlv kommer jag att vara orolig för vår placering som skall hem till bio mamma o pappa.
  • tomcar­1
    Äldre 4 Apr 22:57
    #17

    Hej !
    Har hittat hit och vi har ännu inte fått någon ny förfrågan {#lang_emotions_frown} om någon barn att vara kontakt/Stödfamilj åt.

  • Helgon­a
    Äldre 8 Apr 10:43
    #18

    Har ni sett....nu får vi ha kvar vår "nya" tråd...de har alltså tagit bort 3 månaders spärren :)


    CARPE DIEM
  • Anonym ("Jenn­y")
    Äldre 8 Apr 11:40
    #19
    Helgona skrev 2010-04-08 10:43:45 följande:
    Har ni sett....nu får vi ha kvar vår "nya" tråd...de har alltså tagit bort 3 månaders spärren :)
    Hmmm... hur ser du det?
  • Cindra
    Äldre 8 Apr 15:38
    #20
    Helgona skrev 2010-04-08 10:43:45 följande:
    Har ni sett....nu får vi ha kvar vår "nya" tråd...de har alltså tagit bort 3 månaders spärren :)
    Jaha!!?
    Va bra! Men som sagt, hur vet du det!?
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer