• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    181403 visningar
    1043 svar
    1043
    181403

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Äldre 2 May 22:56
    #41
    Anonym (Mia) skrev 2010-05-01 10:38:29 följande:
    Tack för råden! Jag pratade med min man och sa att vi kanske ska byta strategi vid "gnällandet". Han höll däremot inte riktigt med. Han menade på att man skulle förstärka det om man skulle börja "jamsa med honom". Jag ska iallafall prova. Tack igen!
    Hej Mia!
    Jag tycker nog att du skall försöka övertyga din man igen. Ni borde nog vara överens om vilken metod ni ska använda för att det skall bli bra.

    Som Kaninfarmen sa så har pojken ju gått igenom en seperation. Det är ju inte konstigt att han är ostabil känslomässigt. Det blir ju helt fel om din man blir arg på honom för att han blir ledsen.

    Våra pojkar har inte samma relation med min man som med mig. De löser saker och ting på helt olika sätt vilket är helt normalt. Är de ledsna får de en viss sorts tröst hos mig och en annan hos min man. Din man får nog försöka hitta sitt "fosterpappa-sätt". Det viktiga är att ni är överens om grunderna.

    Hoppas det löser sig!
  • Anonym (Mia)
    Äldre 3 May 21:35
    #42
    Kleerup skrev 2010-05-02 22:56:17 följande:
    Hej Mia!Jag tycker nog att du skall försöka övertyga din man igen. Ni borde nog vara överens om vilken metod ni ska använda för att det skall bli bra. Som Kaninfarmen sa så har pojken ju gått igenom en seperation. Det är ju inte konstigt att han är ostabil känslomässigt. Det blir ju helt fel om din man blir arg på honom för att han blir ledsen. Våra pojkar har inte samma relation med min man som med mig. De löser saker och ting på helt olika sätt vilket är helt normalt. Är de ledsna får de en viss sorts tröst hos mig och en annan hos min man. Din man får nog försöka hitta sitt "fosterpappa-sätt". Det viktiga är att ni är överens om grunderna. Hoppas det löser sig!

    Jag vet. Usch det käns inte bra... Det klickar inte riktigt mellan min man och vår fosterson. De har inga gemensamma intressen alls. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

  • Anonym (foste­rbarn?­)
    Äldre 4 May 07:27
    #43
    Anonym (Mia) skrev 2010-05-03 21:35:55 följande:
    Jag vet. Usch det käns inte bra... Det klickar inte riktigt mellan min man och vår fosterson. De har inga gemensamma intressen alls. Vet inte riktigt hur jag ska göra.
    Jobbigt, men som flera skrivit tror jag det är helt fel sätt att bli arg och straffa honom för att han gråter
    Jag vet ju inte alls men jag tror inte det handlar om maktutövande utan att pojken rent sagt är känslig.
    Jag vet inte vad han varit med om men jag antar att man kanske inte mår så jättetoppen när man hamnat i fosterhem?
    Borde väl finns någon man kan prata med angående sina fosterbarn, någon rådgivare av något slag?
    Kaninfarmen skrev 2010-05-01 20:26:28 följande:
    Vad man får för ersättning varierar, beror på vad det är för uppdrag. Lägsta arvodet ligger på runt 4900, och lägsta ersättning är ca 3900. Arvodet får du skatta för.Ang. arbetstid, beror också på vad det är för uppdrag. Ett spädbarn behöver ha nån hemma på heltid, ett större barn kanske bara behöver ha nån av er hemma en kort tid, sen kan ni fortsätta jobba som innan. En trasig tonåring kan behöva nån hemma på heltid och sen kanske på deltid. Det finns hur många olika senarior som helst. Det ska vara för barnets bästa.Matchningen gör soc. De ser på hur er familj ser ut, vad det kommande barnet har för behov mm mm.Nej, man får inte träffa barnet för att sen bestämma sig. Alla familjehemsplacerade barn har inte problem, men att ta ett placerat barn innebär ofta en hel del grejor omkring, ex umgänge, barnets släkt, Kanske BUP, mm mmVi har en liten placering som inte är några problem med just nu, men det har varit.  Gå gärna in på familjehemmet.se och läs i trådarna där.....Du får gärna inboxa mig om du vill.
    Tack för informationen.
    Det är inte aktuellt just nu med fosterbarn då jag ska studera några år.
    Men jag skulle nog vara intresserad av det efter det, ska bara övertyga min man om att det är en bra ide först
  • Anonym (blomm­an)
    Äldre 7 May 17:30
    #44

    I dag blev jag glad. Vår placerings dagis hade gjort två morsdags presenter, en till mig och en till bio.mamman. {#lang_emotions_flower}

  • Helgon­a
    Äldre 15 May 19:01
    #45
    Anonym (blomman) skrev 2010-05-07 17:30:37 följande:
    I dag blev jag glad. Vår placerings dagis hade gjort två morsdags presenter, en till mig och en till bio.mamman.
    Oh vad omtänksamt! Super ju :)

    Vad ska alla hitta på under semestern då? Någon som tänkt sig åka utomlands?

    Hur tycker ni att det fungerar? Med pass, godkännande från soc o bioföräldrar? Hur gör ni....
  • Anonym (blomm­an)
    Äldre 15 May 19:53
    #46
    Helgona skrev 2010-05-15 19:01:47 följande:
    Oh vad omtänksamt! Super ju :) Vad ska alla hitta på under semestern då? Någon som tänkt sig åka utomlands? Hur tycker ni att det fungerar? Med pass, godkännande från soc o bioföräldrar? Hur gör ni....
    Ja ibalnd kan de förvåna :)

    Vi funderade faktiskt på samma sak i dag. Vi planerar lite smått en thailand semester till vintern. Dock vet vi att det kommer att bli problem med att få ett pass till barnet. bio föräldrarna har vägrat placeringens bröder (bor i andra familjehem) pass, eftersom inte biosarna får åka utomlands. Det är ju orättvist. Men om inte föräldrarna godkänner det så kan soc starta en prosess för att få ett pass till barnet. Känns ju fel om vi inte skall kunna åka utomlands bara för att vi har en placering.
  • Helgon­a
    Äldre 18 May 17:14
    #47
    Anonym (blomman) skrev 2010-05-15 19:53:44 följande:
    Ja ibalnd kan de förvåna :)Vi funderade faktiskt på samma sak i dag. Vi planerar lite smått en thailand semester till vintern. Dock vet vi att det kommer att bli problem med att få ett pass till barnet. bio föräldrarna har vägrat placeringens bröder (bor i andra familjehem) pass, eftersom inte biosarna får åka utomlands. Det är ju orättvist. Men om inte föräldrarna godkänner det så kan soc starta en prosess för att få ett pass till barnet. Känns ju fel om vi inte skall kunna åka utomlands bara för att vi har en placering.
    Ja de kan skriva på istället för vårdnadshavaren. Men detta ska upp i nämnden eller likn. Brukar vara lite krångligt men det GÅR!
    Men om ni vet att det kan vara problem, ta upp det i god tid!

    Vågar ni åka till Thailand nu?
    CARPE DIEM
  • Anonym (sanna­)
    Äldre 18 May 20:52
    #48

    Hej! nu var det superlänge sen jag var in sist, placeringen har vi haft nu i ett år och det har varit  HELT SMÄRTFRITT, sånna här placeringar ska väl inte existera? =)

    Men nu till min fundering, vi har fått ett litet infall, vi vill utomlands, och upptäckte att våran inneboende (fått uppehållstillstånd sen mer än ett år sen)
    PASS som sagt, hur ska man skaffa detta till han? jag hörde vi var tvungen åka till en annan ort (12 mil bort) för att skaffa något gult pass? sen via det ett "riktigt pass"

    någon som vet och kan förklara för mig?!

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 19 May 17:27
    #49

    Nån annan som känner igen sig
      vi har problem och kämpar för plac bästa
    vet att ´plac  skulle bli bra med rätt hjälp, lugn o ro och om vuxna bara orkar hålla ut o puscha i rätt riktning.

    så har vi myndigheter o skola som söker DIAGNOS   letar FEL och tror plac är ,obotlig vill inte ha BESVÄR mm

    Hur kan man göra så mot ett stackars barn som varit med om mycket, inte har släktingar som bryr sig om annat än sig själva mm mm

  • Äldre 19 May 23:04
    #50
    Anonym (Hanna) skrev 2010-05-19 17:27:12 följande:
    Nån annan som känner igen sig  vi har problem och kämpar för plac bästavet att ´plac  skulle bli bra med rätt hjälp, lugn o ro och om vuxna bara orkar hålla ut o puscha i rätt riktning.så har vi myndigheter o skola som söker DIAGNOS   letar FEL och tror plac är ,obotlig vill inte ha BESVÄR mm Hur kan man göra så mot ett stackars barn som varit med om mycket, inte har släktingar som bryr sig om annat än sig själva mm mm
    Hej Hanna!
    Usch det låter som om du/ni har det jobbigt.

    Vilka problem har ni med ert fosterbarn? Vad är det som går snett?

    Kram Kleerup
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer