• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (sanna)

    Nu har jag en fråga, jag är själv vääldigt kluven  i vad jag tycker, men vill gärna höra eran åsikt!

    Det är så att en annan familj i "familjehemsgruppen" våran har tagit emot ett alldeles rykande färskt spädbarn.
    Dom tog till sig barnet OMG och hon fick tom. bröstmjölk.

    min undring då....tycker ni att det är OK att amma ett fosterbarn i denna situation?
    det ÄR en uppväxtplacering.

  • Helgona
    Anonym (sanna) skrev 2010-07-09 16:11:23 följande:
    Nu har jag en fråga, jag är själv vääldigt kluven  i vad jag tycker, men vill gärna höra eran åsikt!

    Det är så att en annan familj i "familjehemsgruppen" våran har tagit emot ett alldeles rykande färskt spädbarn.
    Dom tog till sig barnet OMG och hon fick tom. bröstmjölk.

    min undring då....tycker ni att det är OK att amma ett fosterbarn i denna situation?
    det ÄR en uppväxtplacering.
    Varför har familjehems mamman mjölk i sina bröst?

    Självklart ska man ta till sig barnet omg...men jag ställer mig frågande till bröstmjölken?
    CARPE DIEM
  • Kaninfarmen
    Anonym (sanna) skrev 2010-07-09 16:11:23 följande:
    Nu har jag en fråga, jag är själv vääldigt kluven  i vad jag tycker, men vill gärna höra eran åsikt!

    Det är så att en annan familj i "familjehemsgruppen" våran har tagit emot ett alldeles rykande färskt spädbarn.
    Dom tog till sig barnet OMG och hon fick tom. bröstmjölk.

    min undring då....tycker ni att det är OK att amma ett fosterbarn i denna situation?
    det ÄR en uppväxtplacering.
    Klart man ska ta till sig barnet, och nyfödda spädbarn är enkla att knyta an till. Varför ska man inte göra det? Funderar dock över bröstmjölken. Kan jag tycka är lite fel typ vid umgängen....ska hon sitta och amma och biomammam sitta och se på? Nja.....inte proffsigt!
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (sanna) skrev 2010-07-09 16:11:23 följande:
    Nu har jag en fråga, jag är själv vääldigt kluven  i vad jag tycker, men vill gärna höra eran åsikt!

    Det är så att en annan familj i "familjehemsgruppen" våran har tagit emot ett alldeles rykande färskt spädbarn.
    Dom tog till sig barnet OMG och hon fick tom. bröstmjölk.

    min undring då....tycker ni att det är OK att amma ett fosterbarn i denna situation?
    det ÄR en uppväxtplacering.
    Svårt att tycka något innan man vet omständigheterna, ammade hon eller gav de bebisen bröstmjölk i flaska? OM hon ammade kan man ju undra varför hon har bröstmjölk i sina bröst?
    det kan ju vara så att det inte kommer att finnas med någon bio-mamma överhuvudtaget och det är ju jättebra att de då försöker ta till isg barnet omgående...

    Jag vill inte döma någon - har  inte tillräckligt med vetskap kring omständigheterna som sagt...
  • Anonym (sanna)

    Denna kvinna HAR inga egna barn och har aldrig haft, utan när dom for på bb för att hämta barnet kom även hormonerna i hennes kropp igång....

    dvs. hon  BÖRJADE producera bröstmjölk då dom fick barnet....hon ammar INTE barnet. men det var en taneställning.

  • Helgona
    Anonym (sanna) skrev 2010-07-12 23:22:33 följande:
    Denna kvinna HAR inga egna barn och har aldrig haft, utan när dom for på bb för att hämta barnet kom även hormonerna i hennes kropp igång....

    dvs. hon  BÖRJADE producera bröstmjölk då dom fick barnet....hon ammar INTE barnet. men det var en taneställning.
    Då menar du ? Att det bara är rent teoretiskt?
    Tror inte att det är möjligt att produceras mjölk bara för att man "vill" .
    Men rent teoretiskt skulle ju en mamma som ammat sitt barn länge säg 1,5 år...få en plac direkt från BB.
    O då skulle hon ju kunna amma den lille....
    Vet inte för egen del om jag skulle göra det. Men för andra kanske det skulle kännas helt naturligt. Det finns ju de som ammar kompisars barn eller mormor som ammar osv.
    CARPE DIEM
  • Eela

    Det finns dom som ammar adoptivbarn så visst kan man producera mjölk utan att det är ett biologiskt barn.

    Sen om det är "rätt eller fel" är en annan diskussion...  Perosnligen tycker jag inte att man ska amma sina "lånebarn" skulle inte kännas rätt vid umgänge osv.

  • tomcar1

    Hej !
    Träffade mamman till pojken som vi blivit tillfrågade om att ställa upp som stödfamilj för. Kändes sisådär. Mamman kändes lite krävande och ville ha väldigt ingående svar på en del frågor. Vi ska fundera, så får vi se. Själva uppdraget låter okej.
    /tomcar1

  • Kaninfarmen
    tomcar1 skrev 2010-07-18 13:30:19 följande:
    Hej !
    Träffade mamman till pojken som vi blivit tillfrågade om att ställa upp som stödfamilj för. Kändes sisådär. Mamman kändes lite krävande och ville ha väldigt ingående svar på en del frågor. Vi ska fundera, så får vi se. Själva uppdraget låter okej.
    /tomcar1
    Hej

    Självklart att hon vill ha svar! Ni ska ju ha hand om hennes barn! Försök att inte ta åt dig, bli lite svan! Som vi tidigare sagt, att det finns alltid lite jobb med kontaktbarnen, annars skulle de inte behövt en kontaktfamilj!

    Själva är vi i slutet på en ny utredning om ett nytt barn. Får besked inom de närmsta veckorna.
  • Helgona
    Kaninfarmen skrev 2010-07-18 19:08:05 följande:
    Hej

    Självklart att hon vill ha svar! Ni ska ju ha hand om hennes barn! Försök att inte ta åt dig, bli lite svan! Som vi tidigare sagt, att det finns alltid lite jobb med kontaktbarnen, annars skulle de inte behövt en kontaktfamilj!

    Själva är vi i slutet på en ny utredning om ett nytt barn. Får besked inom de närmsta veckorna.
    oh härligt! Lillebror eller lillasyster ;)
    CARPE DIEM
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer