• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    182048 visningar
    1043 svar
    1043
    182048

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym ("Jenn­y")
    Äldre 22 Oct 13:14
    smulpaj01 skrev 2010-10-21 14:10:46 följande:
    Det är tur att hon är en f.d familjehemsmamma nu. Hoppas barnen har det bra nu och att dem får komma hem!
    Varför skriva så härinne?? Här vill vi alla se till BARNENS bästa och de verkar inte ha lidit av att vara i familjehemmet, de ropade efter "sina" föräldrar och ville HEM igen!!
    Sen kan man ha olika uppfattningar om hon agerat så jättebra alla gånger? Men hursomhelst så har hon gjort det med ett enda sikte - att barnen inte ska hem till sin bio-mamma så länge det inte är BRA för dom att vistas där och det finns inget som tyder på att den miljön skulle göra barnen gott?
  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 23 Oct 06:10

    Hej! Har ett barn på min förskola som i går blev akut omhändertagen av polis/socialtjänst tillsammans med hennes två syskon. vi vet givetvis inte alls var de är eller när de kan tänkas komma tillbka till f-skolan. Hur brukar de se ut för akutplaceringar? Vad brukar barnen få göra? Kan inte sova för jag funderar så mkt. Vet de hur som helst har det bättre än hemma, annars hade jag aldrig gjort alla anmälningar, men någon som kan förklara något?

  • Anonym (blomm­an)
    Äldre 23 Oct 06:33
    Anonym (Förskollärare) skrev 2010-10-23 06:10:43 följande:
    Hej! Har ett barn på min förskola som i går blev akut omhändertagen av polis/socialtjänst tillsammans med hennes två syskon. vi vet givetvis inte alls var de är eller när de kan tänkas komma tillbka till f-skolan. Hur brukar de se ut för akutplaceringar? Vad brukar barnen få göra? Kan inte sova för jag funderar så mkt. Vet de hur som helst har det bättre än hemma, annars hade jag aldrig gjort alla anmälningar, men någon som kan förklara något?
    Oj vad jobbigt för dig. Barnen hamnar har nu troligen i ett jourhem. En vanlig familj som tar emot dessa barnen i sin familj. Socialen utreder situationen vidare, behöver barnen hamna i ett familjehem så letar de efter ett sådant. Men det låter som om de har de mycket bäättre nu än hemma hos sina biologiska föräldrar.
  • Helgon­a
    Äldre 23 Oct 08:46
    Anonym (Förskollärare) skrev 2010-10-23 06:10:43 följande:
    Hej! Har ett barn på min förskola som i går blev akut omhändertagen av polis/socialtjänst tillsammans med hennes två syskon. vi vet givetvis inte alls var de är eller när de kan tänkas komma tillbka till f-skolan. Hur brukar de se ut för akutplaceringar? Vad brukar barnen få göra? Kan inte sova för jag funderar så mkt. Vet de hur som helst har det bättre än hemma, annars hade jag aldrig gjort alla anmälningar, men någon som kan förklara något?
    De gör det jourfamiljen gör...men i början brukar det också handla om att köpa kläder (ofta har barnen inget eller väldigt lite kläder med sig) det handlar om att äta, leka precis som i en "vanlig" familj...
    Sedan brukar man som jour/fam hem få svara på alla svåra frågor om varför är vi här, vad gör mamma o pappa nu, när får vi komma hem? Osv

    Nu gör socialtjänsten en utredning om vad som är bäst för barnen, hur ser situationen ut hemma osv. Sen tar de beslut om de ska tillbaka hem eller vidare till ett familjehem.
    Utredningen får ta 3 månader...
    CARPE DIEM
  • tomcar­1
    Äldre 23 Oct 18:38

    Cindra....tack : )

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 23 Oct 20:26

    Tack för svaren! Brukar dessa barn fortsätta på förskolan under utredning? Eller är man alltid hemma med jourfamiljen?

  • Helgon­a
    Äldre 24 Oct 10:06
    Anonym (Förskollärare) skrev 2010-10-23 20:26:52 följande:
    Tack för svaren! Brukar dessa barn fortsätta på förskolan under utredning? Eller är man alltid hemma med jourfamiljen?
    Det beror på hur nära jourfam bor till det dagiset...
    CARPE DIEM
  • Anonym
    Äldre 24 Oct 19:21
    Anonym (Förskollärare) skrev 2010-10-23 20:26:52 följande:
    Tack för svaren! Brukar dessa barn fortsätta på förskolan under utredning? Eller är man alltid hemma med jourfamiljen?
    Vi har en liten 5 åring jourhemsplacerad i väntan på ett familjehem ( har varit hos oss i 5 månader) och han har gått kvar på sitt dagis som vanligt förutom när han kom så va han "hemma" första veckan!
    Det är 3 mil om dan att köra men dagis är viktigt för honom, han trivs och har ett underbart dagis
  • Cindra
    Äldre 24 Oct 23:44

    Jag är jourhem för riktigt små barn, från nyfödd till ca 3 års ålder. De barn jag haft som gått på dagis har INTE fortsatt med det. Men det kan säkert se olika ut. Små barn (kanske med en förhållandevis kort dagistid bakom sig) behöver knyta an till oss i jourhemmet i lugn och ro, komma in i familjen och i vardagslivet. Ganska ofta är barnet i akut kris när det kommer och ibland finns också en hotbild som gör att fortsatt dagisvistelse blir omöjlig... Blir det en längre placering går jag alltid till öppna förskolan.

  • Anonym
    Äldre 25 Oct 00:18
    Cindra skrev 2010-10-24 23:44:03 följande:
    Jag är jourhem för riktigt små barn, från nyfödd till ca 3 års ålder. De barn jag haft som gått på dagis har INTE fortsatt med det. Men det kan säkert se olika ut. Små barn (kanske med en förhållandevis kort dagistid bakom sig) behöver knyta an till oss i jourhemmet i lugn och ro, komma in i familjen och i vardagslivet. Ganska ofta är barnet i akut kris när det kommer och ibland finns också en hotbild som gör att fortsatt dagisvistelse blir omöjlig... Blir det en längre placering går jag alltid till öppna förskolan.
    men som jourhem kan man ju ha barnet allt ifrån några dygn till max 6 månader....slutar det då på dagis bara för jourhemsplaceringen och vi säger familjeförhållandena löser sig o barnet flyttar hem....måste det börja om då? Om den tilltänkta familjehemmet  barnet ska till efetr jourhemmet bor så pass så dagiset passar bra så varför byta...?
    Vi har alltid haft barnen  kvar på dagis, inte den första tiden o beroende självklart på vad som hänt o hur barnet mått men meningen är inte att allt ska brytas för en jourhemsplacering! Åtmistone så har Soc här resonerat så!
    Men det är säkert olika! Men jag är nog på samma linje jag som Soc här man ska inte bryta för mycket av barnets "vanliga liv" och vardag.....Sen tror jag personligen att barnets anknytning inte mest beror på hur mycket effektiv tid barnet vistas med jourhemsföräldrarna utann det har med så mycket annat att göra också!
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer