• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    182037 visningar
    1043 svar
    1043
    182037

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Cindra
    Äldre 25 Oct 07:30

    Jag är jourhem för en organisation och får barn från ett stort upptagningsområde, har faktiskt hittills aldrig haft något barn från min egen hemkommun... Just nu bor här en 1 1/2-åring. H*n var nyss färdiginskolad på dagis när det akuta omhändertagandet skedde. Att gå kvar på dagis var uteslutet, dels pga av hotbilden men också för att det är drygt 3 mil enkel väg och det blir för jobbigt för barnet. Antingen åker man "tidigt" (o fastnar i rusningstrafiken och det tar en EVIG tid) eller så åker vi 9.30 o då somnar barnet i bilen...och sover därför INTE middag på dagis utan somnar under bilresan hem på em och sedan är hela kvällen körd och den onda cirkeln är sluten.
    När det gäller familjehem så har jag hittills aldrig varit med om att familjehemmet bor i samma kommun som bioföräldrarna och då faller ju hela tanken med att gå kvar på samma dagis.
    Annars förstår jag absolut tanken med att ha kvar sitt dagis, att inte bryta upp allt. I den bästa av världar skulle det kunna funka!! Sedan tror jag också att det ÄR viktigare för ett lite större barn (som tex en 5-åring) att ha  kvar sitt dagis än för de småttisar som jag oftast har hand om!

  • Anonym
    Äldre 25 Oct 10:27
    Cindra skrev 2010-10-25 07:30:44 följande:
    Jag är jourhem för en organisation och får barn från ett stort upptagningsområde, har faktiskt hittills aldrig haft något barn från min egen hemkommun... Just nu bor här en 1 1/2-åring. H*n var nyss färdiginskolad på dagis när det akuta omhändertagandet skedde. Att gå kvar på dagis var uteslutet, dels pga av hotbilden men också för att det är drygt 3 mil enkel väg och det blir för jobbigt för barnet. Antingen åker man "tidigt" (o fastnar i rusningstrafiken och det tar en EVIG tid) eller så åker vi 9.30 o då somnar barnet i bilen...och sover därför INTE middag på dagis utan somnar under bilresan hem på em och sedan är hela kvällen körd och den onda cirkeln är sluten.
    När det gäller familjehem så har jag hittills aldrig varit med om att familjehemmet bor i samma kommun som bioföräldrarna och då faller ju hela tanken med att gå kvar på samma dagis.
    Annars förstår jag absolut tanken med att ha kvar sitt dagis, att inte bryta upp allt. I den bästa av världar skulle det kunna funka!! Sedan tror jag också att det ÄR viktigare för ett lite större barn (som tex en 5-åring) att ha  kvar sitt dagis än för de småttisar som jag oftast har hand om!
    Ja absolut du har helt rätt i det du säger!
    Vi är som sagt ett kontrakterat jourhem genom våran hem kommun och hittills har vi aldrig fått något barn från annan kommun och heller inte inskolat våra placerade i någon annan kommun än hem kommunen!
    Även om det i många fall varit akuta omhändertaganden så har allt skett inom samma kommun.
    Vad olika det kan vara fast "man utför samma jobb" ...
    Det ena uppdraget är inte det andra likt.
  • Cindra
    Äldre 25 Oct 11:02
    Anonym skrev 2010-10-25 10:27:09 följande:
    Ja absolut du har helt rätt i det du säger!
    Vi är som sagt ett kontrakterat jourhem genom våran hem kommun och hittills har vi aldrig fått något barn från annan kommun och heller inte inskolat våra placerade i någon annan kommun än hem kommunen!
    Även om det i många fall varit akuta omhändertaganden så har allt skett inom samma kommun.
    Vad olika det kan vara fast "man utför samma jobb" ...
    Det ena uppdraget är inte det andra likt.
    Ja mycket det som är "charmen" med vårt jobb (missförstå mig rätt!!) att det är så olika! Dels ser det olika ut mellan olika kommuner/organisationer och dels så är ju varje ärende så unikt, man får nya erfarenheter och lär sig massor för varje gång, det är en stor utmaning! Jag har aldrig tidigare haft ett så roligt och så svårt jobb!!
    Du får gärna inboxa mig om du vill, är alltid intressant att utbyta tankar o erfarenheter med andra jourhem!
  • Anonym
    Äldre 25 Oct 11:27
    Cindra skrev 2010-10-25 11:02:19 följande:
    Ja mycket det som är "charmen" med vårt jobb (missförstå mig rätt!!) att det är så olika! Dels ser det olika ut mellan olika kommuner/organisationer och dels så är ju varje ärende så unikt, man får nya erfarenheter och lär sig massor för varje gång, det är en stor utmaning! Jag har aldrig tidigare haft ett så roligt och så svårt jobb!!
    Du får gärna inboxa mig om du vill, är alltid intressant att utbyta tankar o erfarenheter med andra jourhem!
    Jag förstår vad du menar.... tänkte faktiskt skriva just det du precis gjorde: "charmen med vårat jobb"
    Det ena uppdraget är inte det andra likt och den ena dagen är inte den andra lik!
    Håller helt klart med dig om att det är ett enormt roligt och Ja även svårt jobb!
    Det är givadnde, det är lärorikt,det är varierande,det är tacksamt, det är kärleksfullt och det är känsloladdat!
    Det känns som om man "hittat rätt" , som att man gör och jobbar med det man brinner för!
  • Anonym (Fam.h­em på G)
    Äldre 25 Oct 11:38

    Är det nån här inne som gott utb Pride ? Vi ska gå den nu och den verkar intressant

  • Helgon­a
    Äldre 25 Oct 13:26
    Anonym (Fam.hem på G) skrev 2010-10-25 11:38:14 följande:
    Är det nån här inne som gott utb Pride ? Vi ska gå den nu och den verkar intressant
    Japp! Den är suveränt bra!
    CARPE DIEM
  • Eela
    Äldre 25 Oct 15:55

    Vi har en placering som vi vill göra en utredning på angående eventuell adhd problematik. Skolan och bioföräldrar tycker det är en bar idee men tyvärr får vi inte samma medhåll från soc...

    Har ni varit med om att soc motsätter sig utredning? Hur har ni gjort då? Man kan ju fundera på varför soc motsätter sig detta ingen har ju något att förlora på det...

  • Helgon­a
    Äldre 25 Oct 18:54
    Eela skrev 2010-10-25 15:55:21 följande:
    Vi har en placering som vi vill göra en utredning på angående eventuell adhd problematik. Skolan och bioföräldrar tycker det är en bar idee men tyvärr får vi inte samma medhåll från soc...

    Har ni varit med om att soc motsätter sig utredning? Hur har ni gjort då? Man kan ju fundera på varför soc motsätter sig detta ingen har ju något att förlora på det...
    Nej det var mer än konstigt. Har du frågat varför? Hur motiverar de det?
    CARPE DIEM
  • Anonym (Fam.h­em på G)
    Äldre 26 Oct 22:35
    Helgona skrev 2010-10-25 13:26:55 följande:
    Japp! Den är suveränt bra!
    Ja vi hade vårt andra hembesök förra veckan då de kom och pratade om utb ... längtar till vi ska börja ...
  • Eela
    Äldre 27 Oct 09:40
    Helgona skrev 2010-10-25 18:54:12 följande:
    Nej det var mer än konstigt. Har du frågat varför? Hur motiverar de det?

    Dom hänvisar till placeringens uppväxtmiljö och att det troligtvis är därför problemen finns. Tills viss del tror ja också det men jag tror inte att det är hela sanningen.


    Pratade med skolan igår och förhoppningsvis kan deras specialpedagog göra en första bedömmning.

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer