• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    182051 visningar
    1043 svar
    1043
    182051

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • tomcar­1
    Äldre 27 Oct 21:23

    Vi har sagt ja till uppdraget till kommunen, men mamman hade sagt till handläggaren igår att hon inte tänkt så mycket på det, utan ska lämna besked nästa vecka : (
    Känns lite tveksamt, men man ska inte måla fan på väggen ännu

  • amygda­la
    Äldre 29 Oct 15:54

    Hej alla i tråden!
    Hur har era placeringar det med kompisar? Vår placering (nio år) har det riktigt taskigt med kompisar. Han umgås i princip inte med någon efter skolan. Har gått i sin klass i två år.

  • Eela
    Äldre 29 Oct 15:57

    Vår placering i lågstadieålder har okså dåligt med vänner. Vi funderar på fritids även om det egentligen inte behövs, men han skulle få den sociala biten på fritids.

  • Äldre 29 Oct 16:01

    spännade tråd som jag ska läsa igenom när jag får tid över :)

    va själv som barn på så kallade sommarhem och har även haft en kontaktfamilj....

    nu planerar jag med att själv bidra och hjälpa utsatta barn....


    Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 29 Oct 19:42

    Länge sedan jag var här inne nu, kul att tråden är levande !

    Ni som haft barn under en lång period och som sedan fått erfara en hemförflyttning, hur har det gått för dem ? Vilken kontakt har dom velat ha med er ?
    Våra ringer flera gånger i veckan, söker stöd, tröst, dom har inga pengar, inga pengar på mobilen, inga vinterkläder och dit och datt ! Jag går sönder snart !
    Vad sjutton gör man ? Känner mej helt maktlös och tänker på att det sista soc sa till oss var : det här är vad deras föräldrar har att erbjuda !

    Hjälp !!

  • Anonym (Kanel­bullen­)
    Äldre 30 Oct 20:45

    Hej!
    Har läst i tråden sedan i somras då vi tog kontakt med socialen för att få info om hur det är att vara kontaktfamilj.

    Efter sommaren återkom de och sa att det behövs inte kontaktfamiljer i den stadsdelen (Majorna, Göteborg) och de gav mitt nummer till en annan stadsdel som skulle återkomma.

    De återkom inte och för 2 månader sedan kontaktade jag en grupp i Göteborg som gjorde reklam på Kulturkalaset i somras. De var en (kommunal/landsting) enhet som bara hanterar förmedlingar mellan sökande och mottagande familjer men de har heller inte ringt tillbaka!

    Om det funkar så här dåligt bara att få information så kan man förstå att det inte finns tillräckligt med kontaktfamiljer...

    Finns det andra ställen att vända sig till, privata organisationer e.d?

    Vi har en dotter på 4 år tänkte därför "börja" som kontaktfamilj till ett barn i samma ålder. Jag hade behövt den hjälpen när jag och min bror var barn och hoppas därför kunna hjälpa ett barn i liknande situation.

  • Anonym
    Äldre 1 Nov 11:16
    Anonym (Kanelbullen) skrev 2010-10-30 20:45:52 följande:
    Hej!
    Har läst i tråden sedan i somras då vi tog kontakt med socialen för att få info om hur det är att vara kontaktfamilj.

    Efter sommaren återkom de och sa att det behövs inte kontaktfamiljer i den stadsdelen (Majorna, Göteborg) och de gav mitt nummer till en annan stadsdel som skulle återkomma.

    De återkom inte och för 2 månader sedan kontaktade jag en grupp i Göteborg som gjorde reklam på Kulturkalaset i somras. De var en (kommunal/landsting) enhet som bara hanterar förmedlingar mellan sökande och mottagande familjer men de har heller inte ringt tillbaka!

    Om det funkar så här dåligt bara att få information så kan man förstå att det inte finns tillräckligt med kontaktfamiljer...

    Finns det andra ställen att vända sig till, privata organisationer e.d?

    Vi har en dotter på 4 år tänkte därför "börja" som kontaktfamilj till ett barn i samma ålder. Jag hade behövt den hjälpen när jag och min bror var barn och hoppas därför kunna hjälpa ett barn i liknande situation.
    Det är ju toppen att det inte behövs kontaktfamiljer - ännu bättre hade det varit om inte familjehem heller behövdes.
    De har väl kvar era uppgifter och kan kontakta er om något skulle dyka upp. Ligg lågt tycker jag.
  • Kaninf­armen
    Äldre 1 Nov 22:09
    Anonym (Kanelbullen) skrev 2010-10-30 20:45:52 följande:
    Hej!
    Har läst i tråden sedan i somras då vi tog kontakt med socialen för att få info om hur det är att vara kontaktfamilj.

    Efter sommaren återkom de och sa att det behövs inte kontaktfamiljer i den stadsdelen (Majorna, Göteborg) och de gav mitt nummer till en annan stadsdel som skulle återkomma.

    De återkom inte och för 2 månader sedan kontaktade jag en grupp i Göteborg som gjorde reklam på Kulturkalaset i somras. De var en (kommunal/landsting) enhet som bara hanterar förmedlingar mellan sökande och mottagande familjer men de har heller inte ringt tillbaka!

    Om det funkar så här dåligt bara att få information så kan man förstå att det inte finns tillräckligt med kontaktfamiljer...

    Finns det andra ställen att vända sig till, privata organisationer e.d?

    Vi har en dotter på 4 år tänkte därför "börja" som kontaktfamilj till ett barn i samma ålder. Jag hade behövt den hjälpen när jag och min bror var barn och hoppas därför kunna hjälpa ett barn i liknande situation.
    Jag hade hört av mig till kranskommunerna. Behov finns alltid, men det handlar om att ni ska matcha barnet och föräldrarna.....fortsätt hör er för.....ni får snart napp!!! Lycka till!
  • Anonym
    Äldre 2 Nov 08:07
    Anonym (Familjehem) skrev 2010-10-29 19:42:15 följande:
    Länge sedan jag var här inne nu, kul att tråden är levande !

    Ni som haft barn under en lång period och som sedan fått erfara en hemförflyttning, hur har det gått för dem ? Vilken kontakt har dom velat ha med er ?
    Våra ringer flera gånger i veckan, söker stöd, tröst, dom har inga pengar, inga pengar på mobilen, inga vinterkläder och dit och datt ! Jag går sönder snart !
    Vad sjutton gör man ? Känner mej helt maktlös och tänker på att det sista soc sa till oss var : det här är vad deras föräldrar har att erbjuda !

    Hjälp !!
    De stackars föräldrarna har ju inte samma möjligheter att försörja sina barn. De får inga 10 tusentals kronor varje månad som familjehemmen får.
  • Anonym ("Jenn­y")
    Äldre 2 Nov 09:41
    Anonym skrev 2010-11-02 08:07:08 följande:
    De stackars föräldrarna har ju inte samma möjligheter att försörja sina barn. De får inga 10 tusentals kronor varje månad som familjehemmen får.
    Ytterligare en person som tror att man tjänar en massa pengar på att vara familjehem...
    *orkar inte ens kommentera detta otroligt korkade påstående*
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer