• Helgon­a
    Äldre 25 Mar 16:17
    182043 visningar
    1043 svar
    1043
    182043

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • nymedl­em
    Äldre 18 Mar 13:43
    Anonym (Undrande) skrev 2014-03-18 13:33:31 följande:
    Jag får inte jobba av min arbetsgivare. Å får då gravidpennig från försäkringskassan. Gravidpenningen är SGI dvs sjukpenningslön dvs jag har ingen nedsatt arbetsförmåga. Jag är inte sängliggande. Utan jag har ett tungt arbete och är förbjuden att jobba från arbetsgivaren.
    Okej, men varför vill du ha dubbelt betalt? Antingen fortsätter du med gravidpenning eller så får du betalt för tonåringen - varför ska du ha det dubbla? Hur tänker du där?
  • Anonym (Undra­nde)
    Äldre 18 Mar 14:54

    Jag får ju absolut inte dubbelt betalt! Jag får 2500kr för arvodet. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna. Det är så pass lite att jag tjänar inga pengar på detta. Jag gör detta för att hjälpa tonåringen för jag brinner för detta, hjälpt barn i 10 års tid, har flera fadderbarn utomlands. Att kunna hjälpa någon annan. Dock ej en trasig ungdom som jag har nu. Så dubbelt betalt är big no no!!

  • Joce82
    Äldre 18 Mar 15:20

    Detta skall inte krocka. Försäkringskassan har inga synpunkter, men är verkligen 2500 ditt arvode? Det låter mer som omkostnadsersättningen? Arvodet bör ligga på mer!

  • Anonym (Undra­nde)
    Äldre 18 Mar 15:47
    Joce82 skrev 2014-03-18 15:20:09 följande:

    Detta skall inte krocka. Försäkringskassan har inga synpunkter, men är verkligen 2500 ditt arvode? Det låter mer som omkostnadsersättningen? Arvodet bör ligga på mer!


    Tack för ditt svar Joce82, blev orolig att det skulle krocka med försäkringskassan. Ja jag har dubbel kollat arvodet på kontraktet här hemma nu och det ligger exakt på 3050kr beroende på månad. Vet dock inte vad det brukar ligga på..?
  • nymedl­em
    Äldre 18 Mar 16:56
    Anonym (Undrande) skrev 2014-03-18 15:47:49 följande:
    Tack för ditt svar Joce82, blev orolig att det skulle krocka med försäkringskassan. Ja jag har dubbel kollat arvodet på kontraktet här hemma nu och det ligger exakt på 3050kr beroende på månad. Vet dock inte vad det brukar ligga på..?
    Hur mycket är omkostnads ersättningen?
  • Joce82
    Äldre 18 Mar 17:31

    Nu har jag inga exakta siffror i huvudet. Men jag har för mig omkostnaden ligger däromkring, beroende på vad man avtalat med soc. Tex om man kör egen bil till umgänge, kläder mm. Ju högre-mindre "kvittoersättning" och vice versa
    Och enligt vad jag minns från skl så är minimum ca 6000 i arvode. Kan bli mindre om det är närstående.
    Någon vänlig själ får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar på detta

  • Anonym (kansk­e kanske­)
    Äldre 27 Jul 23:27

    Buffar

  • Anonym (Anne)
    Äldre 12 Oct 13:58

    Hej!
    Vi har bestämt att vi ska försöka få bli familjehem.
    I vår familj är vi en mamma som jobbar 50%, en pappa som jobbar heltid.
    Pappans dotter 20 år som flyttat hemifrån samt 2 söner på 9 resp 12 år.

    För något år sedan gjorde skolan en orosanmälan till soc ang vår 12-åring som mådde dåligt och var arg en period.
    Vi var på ett möte på soc-kontoret som var någon form av bedömning om det behövde göra någon utredning. Vi hörde inget mer av dom efter det. 
    Sonen glad och harmonisk igen och vi har inte rotat vidare i det.

    Nu undrar jag om detta kommer synas i utdraget de gör ur socialregistret och om det isf kommer sätta stopp för våra planer/förhoppningar?
    Bör vi nämna detta direkt när vi träffar "utredaren"?

    Om vi nu kommer så långt att det kan bli aktuellt för oss att få en placering så undrar jag lite hur vi bör tänka med åldern på barnet.
    Vill såklart minimera konkurrens- situationer med våra grabbar samtidigt som det kan ge mycket ju om de är i likande ålder. 
    Lite rädd för om det blir en tonåring som troligt ha ren del i sin ryggsäck då vår stora son snart går in i pubertet osv om det kan påverka negativt, ge onödig oro osv.. 

    Jag känner spontant att det skulle va en tjej/flicka då det blir mer balans eftersom det redan är mest grabbar under detta tak nu.. Samt att jag som mamma känner att jag har mer att erbjuda rent praktiskt och intressemässigt för en tjej

    Men egentligen är jag väl ganska naiv/larvig som sitter å spekulerar å funderar så här.. det mesta kommer nog handla om kemi ändå.. om det blir lyckat eller inte..

  • Anonym (jour)
    Äldre 15 Oct 21:01

    Jag tror att det kan synas i socialregistret. Men det borde inte vara något problem skulle jag tro, det blev ju ingen utredning av det och han mår bra nu. Men det är bara mina gissningar.

    Jag tror att det alltid är bäst att vara helt ärlig direkt, det sparar ni tid på. Känns ärligare att själv ta upp det än att det kommer upp senare, och vill de inte ha er pga detta så är det ju bättre att ni får veta det direkt, eller hur?

    Lycka till, ni har en spännande tid framför er!

  • Anonym (Famil­jehem :))
    Äldre 6 Dec 14:31

    Hej,

    Vi har funderat på att bli familjehem och hade vårt första telefonsamtal idag med socialen :)

    Vi bokade in ett hembesök inom de närmaste veckorna.

    Vad gör man på hembesöket? Vad vill dem veta då och går dem runt och tittar i hemmet?:)

    Om vi går vidare till utredning, hur går dem till? Pratar dem bara med oss vuxna, eller barnen med? Har en 4 åring och en 9 åring.

    Hur lång tid tog det för er att bli godkända och vad kan dem ha för anledning att inte få bli familjehem?

  • Äldre 6 Dec 18:22
    Anonym (Familjehem :)) skrev 2017-12-06 14:31:18 följande:

    Vad gör man på hembesöket? Vad vill dem veta då och går dem runt och tittar i hemmet?:)

    Om vi går vidare till utredning, hur går dem till? Pratar dem bara med oss vuxna, eller barnen med? Har en 4 åring och en 9 åring.

    Hur lång tid tog det för er att bli godkända och vad kan dem ha för anledning att inte få bli familjehem?


    Hej.
    Allt ser lite olika ut från kommun till kommun då alla jobbar lite olika.
    Hade det varit i vår kommun hade första samtalet mest handlat om att göra en första bedömning och lämna information om hur fortsatt utredningen går till samt berätta för er vad det innebär att vara familjehem.
    Utredningen kan ske utifrån olika metoder. Vanligaste är dock att ni djupintervjuas. Är väldigt utförliga intervjuer där man pratar med dig och din partner paralellt samtidigt. Var beredd på en riktigt grillning där allt berörs från uppväxt, familj, jobb och nuvarande förhållande.
    Man kommer säkert någon gång under utredningen att vilja prata med 9åringen. Dock ingen direkt intervju utan mest för att stämma av hur hen ser på ni blir familjehemmet.
    Hur lång tid utredningen tar är väldigt olika. Räkna i alla fall någon månad innan ni får besked (om ni inte selekteras ut på vägen).
    Att inte bli godkänd kan bero på många saker. Vanligaste är dock att man kommer fram till bedömningen att er familj inte är tillräckligt stabil i relationerna för att klara av påfrestningarna som familjehem.

    Lycka till.
  • Äldre 19 Jan 22:30

    Går att läsa mer om familjehem och information på www.familjehemsinfo.se

  • Anonym (Åk.)
    Mon 20 Jan 2020 19:22

    Hej!

    Jag har en fundering och undrar om någon vet. Om man har en placering, och samtidigt får A-kassa, Behöver man anmäla det och hur påverkas ersättningen för placeringen man har

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer