• Cashew

    Bruttornas tjattertråd nr 17

    Bruttornas tjatter nr 17

    Vi är: ------ 2006 -----

    Februari:
    Hot fuss: Noah 6/2 4090 g o 52 cm
    Adelisa: Julian 10/2 3430 g o 52 cm
    Le maman: Alfons 18/2, 3660 g, 50cm
    Mamma Cia: Isak 21/2 4345 g o 53 cm
    Röd Ros: Leah 21/2 2312 g o 44 cm
    Ilgott: Liam 28/2 3990 g o 53 cm

    Mars:
    Cashew: Lova 2/3 4185 g o 52cm
    Lillalillajag: Ella 9/3 3168 g o 49 cm
    Lillflickan: Embla 9/3 3070 g o 46 cm
    Skruttis11: Kevin 14/3 4745 g o 54 cm
    Akin: Tyra 16/3 3275 g o 49 cm
    Tip Top: Hampus 17/3 3905g o 52 cm
    FruSjöberg: Tyra 18/3 4450 g 0 54 cm
    Misshallonsaft: Filip 19/3 4065 g o 54 cm
    TUA: Lukas 19/3 4175 g o 54 cm
    Thmaca: Leo 24/3 4345 g o 52 cm
    Tussen09: Fanny 31/3 4040 g o 51 cm

    April:
    Idas mamma: Ida, 1/4 4000g o 51cm

  • Svar på tråden Bruttornas tjattertråd nr 17
  • Cashew

    Hej i nya tråden

    Skrev ett inlägg igår men så hakade datorn upp sig så allt försvann

    igår kom jag till jobbet men vände hemåt igen nästan direkt då det va så lite att göra att jag inte behövdes glad i hågen åkte jag hem för att få tillbringa fredagskvällen med familjen men fy sjutton vilken tråkig kväll det blev innan Lova somnade. det va allmänt kaos här hemma tyvärr och det har fortsatt nu här på morgonen efter 3 timmar av mer eller mindre skrikande och gnällande så verkar det ha lugnat ner sig.

    ge mig råd och styrka någon

    idag började det med att Lova tog ett äpple åt både sig och milian och tog några bett på och sen inte ville ha mer av. jag sa åt henne att det inte blir någon macka innan hon ätit upp sitt äpple som jag skar upp i fyra bitar. hon tog en bit och åt upp men ville inte ha mer utan började tjata och tjata om macka. till slut handlade det inte längre så mycket om äpplet utan det blev mer till en maktkamp om vem som ska få bestämma.
    hur sjutton ska man göra i ett sånt läge?
    till saken hör att det inte hade varit hela världen om det bara varit en gång men det är i princip dagligen som Lova tar åt sig en massa mat, med eller utan våran tillåtelse, som hon äter litegrann på och sen bara slänger. jag vet inte hur mycket mat vi slänger här hemma. jag vill att hon ska inse värdet i maten och inte bara ta för givet att det finns ny mat att ta så fort hon vill och så fort inte maten som serveras duger.
    att ställa undan all mat så att hon når är inte en lösning, det är praktiskt omöjligt, utan vi har ställt bort det vi vet är mest lockande.

  • johandra

    Nämen oj,en ny tråd igen??Tyckte inte det var länge sen vi fixade den senaste..

    Nåväl,här hemma e det lugna gatan..Har knappt sammandragningar längre ens en gång så det kommer nog dra ut på tiden det här tror jag...

    Igår höll jag dock på att få igång allt tror jag för hör o häpna vad min fantastiska svärmor gjort denna gång..

    Mina fantastiska svärföräldrar (dom är snälla men OERHÖRT stora EGON) som är dom enda vi har som stand by att lämna barnen till när förlossningen drar igång har lyckats ännu en gång. Svärfar är i egypten o spelar golf denna vecka och igår ringer hon, en timme innan avfärd, och meddelar att hon skulle åka på kryssning!!! Jag blev helt paff! Mina svågrar med familjer är borta,min pappa var upptagen på jobb och min mamma och mina syskon bor ju långt härifrån...Så mina svärföräldrar som är pensionärer har lovat vara stand by,och så gör hon så här??

    Till saken hör att hon vetat om detta sen januari,men inte vågat sagt nåt antar jag...Så hon sa det en timme innan hon skulle åka!!

    Jag fattar inte hur man kan göra så här! Till saken hör att hon alltid gör så här,det har hänt så jävla mycket sånt här under åren så jag förstår inte ens varför jag blir förvånad längre...Hon är snäll men bryr sig verkligen bara om sig själv när det väl gäller....helt oförståeligt för mig!

    Behöver jag säga att tanten ligger på STORT {#lang_emotions_minus} igen??

    Bläääk!

    Nåväl, cash till ditt problem:

    Är det där en fajt du känner är nödvändig? Jag läste ett citat igår som jag ska anamma kände jag "Det är bättre med ett genomtänkt nej,än ett ja med villkor"...

    Att tvinga henne äta upp ett helt äpple kanske är lite mycket? Inte ens jag får ju i mig ett helt äpple...Kanske hade räckt med en av de fyra bitarna? Ge henne en liiiiiten bit macka,säg att hon får äta varannan macka varannan äpple om hon vill ha mer?

    Maten e skitsvår tycker jag,vi har ju bekymmer med Ella som äter som en myra och i obefintlig takt här hemma..men nu har vi beslutat oss för att för det första sluta muta,för det andra verkligen försöka sluta tjata...Det blir så negativt inför varje måltid så tillslut har man ju ångest innan man ens satt sig vid bordet!

    Att hamna i en maktkamp där man tillslut hamnar på samma nivå som barnet ger verkligen ingenting....


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Cashew

    Hej

    Jag är så himla övertrött numera och när jag är det så blir jag så fruktansvärt tramsig och flamsig. kan få skrattanfall över minsta lilla sak vilket vissa på jobbet fått känna av skrattade i två dagar efter att en kollega lyckats låsa in sig på jobbet och ringde mig och undrade hur han skulle ta sig ut så fort jag såg honom så skrattade jag helt hysteriskt. så skönt att vara tillbaka och jobba igen. fullkomligt älskar den råa men hjärtliga gargongen vi har på jobbet där man kan skämta och bjuda på sig själv utan att någon tar illa upp och man måste välja varenda ord med omsorg innan man säger något.

    milian spydde natten mellan måndag och tisdag så barnen va hemma tis, ons med sambon. trevilgt att få se sin familj lite mer även om annledningen kunde varit trevligare

    lilla
    trist med svärföräldrarna   känner igen mig litegran. är ganska så besviken på mina föräldrar och mina svärföräldrar. tycker de borde ställa upp mer och vilja umgås med oss och barnen mer utan att vi ska behöva fråga dom hela tiden. vi har alla våra föräldrar inom en 3 milsradie men vi ses så otroligt sällan ändå  
    jag har sagt så många gånger till sambon att jag aldrig ska bli som dom när jag blir mor/farförälder men det återstår väl att se  
    jag vet att mamma många gånger tyckte att min morfar, hennes pappa, va för snål, och jag vet ett år då hade hon övertalat honom att ge alla sina barn 10 000:- i julklapp och alla barnbarnen 1000:-, men ändå är hon likadan själv. det borde vara obligatoriskt för alla mor/farföräldrar att spara åt sina barnbarn, t.ex. eller på annat sätt hjälpa till ekonomiskt, men givetvis efter egen förmåga. det kommer iallafall jag göra när jag blir mormor/farmor.    

    är det lugnet före stormen kanske?

    ja det är verkligen en fajt som är nödvändig. för mig är det en viktig grundprincip att man inte tar åt sig mer än man äter upp och man ratar inte god mat för godare mat. man smakar innan man ratar mat och gillar man inte får man givetvis annan så man blir mätt men att inte vilja ha äpple för att macka är godare är inte ok. orkar man inte äpple orkar man inte macka, enkel ekvation enligt mig, så att bara äta en av de fyra bitarna eller varannan macka, varannan äpple är inget alternativ. i samhället i stort och tyvärr även här hemma så slängs det så ofantligt mycket mat. jag vill att Lova ska inse värdet av maten och inte ta det för givet att det alltid finns mer och annan mat att ta. 
    detsamma gäller tyvärr hennes leksaker. hon sätter inget värde på dom, så att slänga dom fukar tyvärr inte att hota med längre. ändå tycker jag inte hon har särskilt mycket leksaker och är inte bortskämd med att få allt hon pekar på, långt ifrån. 

    jag vet inte om det skiljer sig så enormt från person till person eller om jag fick en så mycket annorlunda uppväxt för när jag va liten så vårdade jag mina saker ömt. förbrukningssaker använde jag knappt för jag ville ju inte att de skulle ta slut.      

  • johandra

    Glad påsk på er alla!!

    Här är det lugna gatan...är ju på bf-1 snart men som det känns nu så kommer jag nog gå över nån vecka eller nåt..

    Är iaf stor som ett hus och det finns nog inte nån jag träffar som INTE kommenterar min enorma mage!

    Man mår ju därefter oxå och nu har jag ont typ överallt,men det ska väl vara så så här på slutet,så man verkligen blir taggad inför förlossningen..

    Cash: Jo jag förstod vad du menade..jag menade bara att det kanske inte är rätt approach och ta en STRID om det hela? Ni kansk ekan läsa nån bok om just värdet av mat osv,eller leka om det,eller prata om det vid andra tillfällen osv...eller göra hela matbiten till lite av en lek,vem som hinner äta upp äpplet snabbast osv?? Jag vet inte,spånar bara..

    angående svärisar/föräldrar så e ju Johans föräldrar såna att dom gärna ger pengar men investerar ytterst lite i tid..jag måste säga att jag helt klart föredrar det andra alternativet...Pengar i all ära men jag skaffade verkligen inte barn i tron om att nån annan skulle ge dom pengar..Och det ger sååå mycket mer att få lite tid och visat intresse än en slant på banken...Däremot så känns det skönt att Johan o jag har möjlighet att spara lite grann åt dom,så dom kan få en grundplåt i livet..Det hade varken han eller jag och det har vi saknat båda två...Men att den ska sparas ihop av mor/farföräldrar tycker jag nog inte borde vara obilgatoriskt...


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Thmaca

    Hej tjejer!!

    Tänkte bara önska er en riktigt GLAD PÅSK!

    Håller tummarna för en påskbebis lilla;)


    Om det regnar kommer det troligtvis uppifrån.....
  • johandra

    Hej TH och glad påsk på dig med

    Hur e det med magen?

    Ja jag håller tummarna jag med men det är sååå lugnt,så idag blir det nog inte iaf!


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Cashew

    Glad påsk på er, även om våran påsk inte har varit särskilt glad hitintills igår va jag magsjuk och idag är det sambos tur. Får hoppas det stannar där så inte barnen åker på det igen. Extra trist när det är så otroligt fint väder.

    det ena behöver ju inte utesluta det andra att få både tid och pengar. givetvis har vi inte skaffat barn för att andra ska betala för dom, det va inte så jag menade.
    jag tycker bara det är väldigt märkligt att man ska hålla så j*kla länge på sina pengar, de gör betydligt mer nytta att få lite pengar då och då under småbarnsåren t.ex. än att få en stor klumpsumma när jag är 55-60 år, om mina föräldrar dör när jag är så gammal. då om någon gång ska jag förhoppningsvis ha det så bra ställt jag någonsin kommer att få det, med utflugna barn, två stadiga inkomster, låga kostnader för boende, ingen VAB mm. 
    och har man dessutom en stor summa pengar på banken som bara väntar på att bli till arv den dagen man dör förstår jag defenitivt inte varför man inte kan vara generös nog att ge sina barn lite om det skulle hjälpa dom ekonomiskt eller spara åt sina barnbarn och därmed få se vilken glädje ens pengar kan ge. 

    håller tummarna för att bebisen behagar vilja komma ut snart

  • Cashew

    Hej

    Igår va det som tur va lugnt på jobbet. krafterna har börjat återvända men än är jag fortfarande lite klen. Nu ligger jag på gränsen till att väga förlite. Har gått ner sedan jag började jobba och att vara magsjuk tog rätt hårt på de små extrareserverna jag har kvar på kroppen   får nog börja äta middag på lunchrasten, men det känns så himla fel bara att äta så mycket mat vid tio på kvällen. har inga direkta hungerskänslor då.

    blev lite dumt med dagis idag. skulle hämtat barnen med bilen efter de ätit lunch vid tolv men så va tydligen Lovas avdelning ute i skogen till tolv och sen skulle de äta mat. men eftersom jag bad sambon att inte ta med vagnen åt milian så va jag tvungen att gå och hämta honom och snart måste jag hämta Lova. tanken va att vi skulle iväg och köpa ridskor åt Lova men jag får se hur jag gör, nu ligger Milian och sover i vagnen så det blir ju dumt att lyfta över honom till bilen. ska försöka hinna laga middag också innan jag åker till jobbet igen.

    inga känningar lilla?  

  • johandra

    Hej på er!

    Här finns inga som helst tecken på att nån bebis är på väg..det är så lugnt så lugnt..Skittrist ju!

    Cash: Oj,såna där viktproblem är såå långt ifrån min verklighet som det kan bli Men har vänner som lider av detsamma..Hoppas du får ordning på vikten..

    Och pengadiskussionen....Jag förstår hur du menar men jag håller inte med dig..Jag tycker man lär sig rätt mycket av att inte få så mycket pengar av sina föräldrar faktiskt...Och dom pengarna jag lyckas spara ihop när jag är gammal o "vuxen" kommer jag nog se som just mina pengar och inte mina barns..Att hjälpa till ibland är en sak,eller att kunna ge en summa bara för att man har lust nån gång absolut,men jag vill inte att mina barn ska se det som "sina" pengar,för det är det ju inte...Ok om jag dör,men innan dess så är det mina pengar att göra vad jag vill med..Bara för att man har dom sparade på ett konto så betyder det ju inte att man inte har planer för dom,eller att man kanske bara vil ha dom där som buffert inför ålderdomen...


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • NA87

    KIkar in :)

    Lilla; Hoppas bus behagar att kika ut snart:)

    Surt med svärmor, jag hade skämts öga ur mig :-O
    Fy fan :(

Svar på tråden Bruttornas tjattertråd nr 17