• Äldre 4 Apr 20:07
    63121 visningar
    463 svar
    463
    63121

    Unga Adoptanter

    Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 


    Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • Penapö­na
    Äldre 5 Apr 10:34
    #1

    Vad roligt att ni bestämt er för att adoptera. Mitt första råd är att ställa er i kö hos fler organisationer, detta dels pga landval (och organisationsval) men också att om ni vill ha syskon kan ni använda er av en annan organisation och då redan ha lång kötid där.

    Jag var några år äldre än er när vi gick in i adoptionsvärlden. Nu är jag 29 (i några veckor till) och vi kom hem med vår pojke i november förra året.

  • Äldre 5 Apr 12:15
    #2

    Hej!


    Ja, jag har funderat på att det kanske vore smart att ställa sig i kö hos en organisation till. Men det verkar inte vara någon mer som passar oss...
    Grattis till er pojke! Vilken adoptionsorganisation adopterade ni ifrån? och från vilket land?
  • Äldre 5 Apr 14:01
    #3

    Hej!

    Vi var 27 år när vi började fundera på adoption, nu är vi 31 och har varit hemma med vår son från Korea i ett år. Vi kände precis som ni att vi var ganska ensamma som unga blivande adoptivföräldrar. Men när vi väl fått barn känns åldern inte längre som något vi tänker på. Det enda är fördelen med att vi kan hinna få ett syskon  

    Vi adopterade via adoptionscentrum, en organisation jag varmt kan rekomendera.

    Grattis till ert val av föräldrarskap, det är ett underbart sätt att bli föräldrar på!

    Kram och lycka till!!

  • MammaS­usan81
    Äldre 5 Apr 19:09
    #4

    Hej!

    Jag var 24 år min man var 27 då vi fick starta hemutredningen som tog 8mån från start till medgivande, fick starta med att samla papper direkt som sändes iväg till SA 2v innan jag fyllde 25 år, fick vår dotter då jag var 25,5 & jag var 28 då vi fick vår son sept-09. Så vi räknas som väldigt unga med barn nummer 2 i dessa sammanhang.
    Vi väntar på att vår process här nere i Kenya ska bli färdig så vi sedan kan få fara hemåter till Sverige efter ca totalt 9mån vistelse........


    ♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • MammaS­usan81
    Äldre 5 Apr 19:28
    #5
    MammaSusan81 skrev 2010-04-05 19:09:57 följande:
    Hej! Jag var 24 år min man var 27 då vi fick starta hemutredningen som tog 8mån från start till medgivande, fick starta med att samla papper direkt som sändes iväg till SA 2v innan jag fyllde 25 år, fick vår dotter då jag var 25,5 & jag var 28 då vi fick vår son sept-09. Så vi räknas som väldigt unga med barn nummer 2 i dessa sammanhang. Vi väntar på att vår process här nere i Kenya ska bli färdig så vi sedan kan få fara hemåter till Sverige efter ca totalt 9mån vistelse........
     Just ja glömde vi hade AC (Adoptionscentrum) första gången & nu andra gången valde vi BFA (Barnen Framför Allt) men står som sökandemedlemmar i AC för förhoppningsvis fler barn i framtiden . Vi kan rekommendera bägge organisationerna varmt!
    ♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • Äldre 5 Apr 23:07
    #6

    Tack för era kommentarer!


    Roligt att "adoptionsvägen till ett barn" var lyckad för er!
    Just nu känns det som vi kommer vilja adoptera från SA. 
    Är det svårt att få syskon därifrån igen sen?
    Om inte så kanske det räcker med att vara medlem i AC.
    Mamma till Astrid:
    Ni verkade ju inte få vänta så länge. Om jag får bli mamma när jag är 25, 5 år är det ju bara 2 år kvar! Men köerna har väl blivit längre...
    Jag har läst i din blogg, när ni väntade på Astrid! Ska fortsätta läsa i din nya blogg =)
  • Penapö­na
    Äldre 6 Apr 08:03
    #7

    Vi adopterade från Sydafrika, men jag rekommenderar tyvärr varken adoptionsorganisationen eller landet, även om vi så klart är nöjda med barnet vi fick! Men jag tror inte någon organisation eller land är bättre än något annat, men jag trodde det skulle fungera bättre och mer korrekt än det gjorde.

    Det viktigaste med en adoption från Sydafrika är att man är kristen. Jag kan också tänka mig att det kommer komma hårdare krav på det, då man i andra länder behöver intyg från sin präst/pastor. Det är inte svårt att få syskon därifrån.

    Något ni kommer märka i adoptionssvängarna är att allt plötsligt kan förändras. Nya krav på adoptivföräldrarna kan göra att man måste byta land. Så det bästa är att vara öppen för flera länder, ända tills man skickar sina papper.

  • Äldre 6 Apr 08:11
    #8

    Jag var under 25 när vi bestämde oss för adoption men fick vänta tills jag kommit upp innan vi fick påbörja utredningen. Många ansåg att jag var för ung men ingen hade väl anat att det skulle ta sån tid som det gjort. VI har fortfarande inte fått något bb och jag blir nu snart 29år. Det kan ta väldigt lång tid...

    Rekomenderar er också att ställa er i fler köer trots att det inte är billigt. Men det är lätt att vara efterklok sen...

    Lycka till

  • Äldre 6 Apr 09:36
    #9

    Penapöna:


    Varför var ni inte nöjda med organisationen och landet?
    Jag tycker Sydafrika skulle passa oss bra därför att vi är kristna och skulle inte ha några problem att få intyg av präst. 
    Miss TN: Oj vad länge ni har fått vänta! Vi får som tur e starta utredningen innan jag är 25. Från vilket land väntar ni?
  • Äldre 6 Apr 10:52
    #10

    Hej
    Jag var 24 när vi "började" våran adoptionsresa, blir i år 29.
    När jag var 24 ringde vi familjerätten som sa att inte förens jag var 25 fick vi stå i kö för adoption, det dumma var att vi trodde det gällde även hos organisationerna, efter det blev det strul med betalningen som inte kom fram så vi blev inte sökandemedlemmar förens jag var 25 år och 3 månader.

    Vi har haft ett väldigt oflyt hela vägen, vi fick backa i hemtredningen och ge plats åt dom äldre.

    Sen har vi haft en väldigt smal väg med länder vi passar in på, 1 land blev det efter att Vietnam stängde och de landet var Etiopien, som alla kanske vet så började stöket i Etiopien förra året denna tid.
    Nu hade vi turen på våran sida och vi passar in på ett nytt land, så vi samlar papper nu, eller mest så väntar vi på svar från organisationen, för att få papperna tar oftast bara ett par dagar men kontakten med ordanisationen tar 1 vecka.

    Lyckatill och hoppas att det går undan för er.

Svar på tråden Unga Adoptanter