• Mej 70
    Äldre 6 Apr 12:02
    75067 visningar
    40 svar
    40
    75067

    Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?

    Hej hej!!!

    Läste på någon sådan "barnsajt" att chansen för en som är närmare 40år att bli gravid endast är 5% per ägglossning....det är ju ingenting.
    Någon som är 39 och blivit gravid på naturlig väg?
    Vi har ett barn på 4 år :)
    kram
    M

  • Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?
  • Äldre 6 Apr 12:27
    #1

    Oddsen är mycket riktigt bara 5% och sjunker sen varje år. Men det betyder ju inte att det är omöjigt! Känner många som fått barn efter 40,de allra flesta både första och andra barnet och endast två har det tagit tid för. Eftersom du har barn har du större chans än de som aldrig varit gravida. Själva är vi inne på 4.e året-började när jag var 37-men jag har både svårt att bli gravid och får missfall varje gång.

  • jazzy
    Äldre 6 Apr 12:30
    #2

    Jag är 38 o blev gravid på naturlig väg.


    3 barnsmamma
  • karinb­larin
    Äldre 6 Apr 12:33
    #3

    Stämmer inte- när man är 42+ är oddsen mkt små, men fortfarande vid 39 är oddsen tvåsiffriga. jag var 39 när jag blev på tjocken iallafall.

  • Topdog
    Äldre 6 Apr 14:02
    #4

    Problemet med procentsatser vid olika åldrar är ju att det inte säger någonting alls om just dina chanser att bli gravid. 5% chans är ju ett genomsnitttiden för kvinnor 40-års åldern. För vissa är chansen väldigt mycket större, för andra är den obefintlig. Själv hade jag väldigt svårt att bli gravid när jag var i 30 års åldern. Vid 35 föddes mina tvillingar. Därefter har jag haft väldigt lätt för att bli gravid men graviditeterna slutar bara i missfall.

  • Äldre 6 Apr 14:56
    #5
    karinblarin skrev 2010-04-06 12:33:39 följande:
    Stämmer inte- när man är 42+ är oddsen mkt små, men fortfarande vid 39 är oddsen tvåsiffriga. jag var 39 när jag blev på tjocken iallafall.
    Nej,oddsen är inte tvåsiffriga alls utan som ts skriver 5%. Det betyder dock inte att alla får försöka i evigheter. Av alla 39-åringar som försöker har 49% blivit gravida inom ett år mot 85% sett till alla som försöker. Vissa 39-åringar blir gravida på ett försök,andra får kämpa i år. Det vanligaste är att det tar lite tid. Vid 42 är oddsen 1%.
  • karinb­larin
    Äldre 6 Apr 15:12
    #6
    Pimpinellan skrev 2010-04-06 14:56:04 följande:
    Nej,oddsen är inte tvåsiffriga alls utan som ts skriver 5%. Det betyder dock inte att alla får försöka i evigheter. Av alla 39-åringar som försöker har 49% blivit gravida inom ett år mot 85% sett till alla som försöker. Vissa 39-åringar blir gravida på ett försök,andra får kämpa i år. Det vanligaste är att det tar lite tid. Vid 42 är oddsen 1%.Odd
    Håller faktiskt inte med... Rapar lite mer statistik via denna länk.{#lang_emotions_sunny}
    Sen beror det ju på vad du menar med odds. Men du vill väl veta sannolikhetan att bli gravoid eller hur. i vilketfall har kjag aldrig stött på 5% pkvinnor under 40 i nån tabell

    http://se.babycenter.com/preconception/activelytrying/ageandfertility/
  • Äldre 6 Apr 15:22
    #7
    karinblarin skrev 2010-04-06 15:12:19 följande:
    Går som vanlgt inte citera,jävla F.lskit!! Nåja,siffran 49% stämde ju med din länk,men jag har på flera ställen läst att oddsen är 5%. Vid 40 3% så det är väldigt dumt att låta folk tro att oddsen är mycket högre när de inte är det.
  • Äldre 6 Apr 15:40
    #8

    Jag instämmer med Pimpinellan.
    Jag har varit på FL och läst länkar här och varit på olika fertilitetssidor från olika länder.
    Statistiken på 0 plussare ligger på mellan 1-5 %.
    Till det kommer tyvärr MF och MA statistik som och drar ner statistiken för fullgångna graviditeter.

  • Äldre 6 Apr 15:41
    #9

    40 plussare ligger statistiken på.....ska det stå

  • Snöspo­rt
    Äldre 6 Apr 15:43
    #10

    Man kan ju snacka i % och att inte tro på det mm men det finns ju i så fall de där 5% och jag känner flera som både själv och via IVF har blivit med barn....t o m en som blev naturligt gravid och födde detta vid 46 års ålder...hon hade ett 16 årigt barn när nästa med nya mannen kom.
    Oddsen är dåliga men det gör oss inte gladare eller hur...satsar vi pengar så vill man ju gärna också tro att just den gången kasnke man är de få %. jag har alltså 5% runt mej så då kasnke jag också´får av kakan?   Vem vet? Och en 40 åring är inte den andra lik vare sej i kropp eller sätt så allt är möjligt.

    Nä ska inte läsa här ...tycker FL är jättebra men det finns många som verkar gilla att tynga sej med "så här är det" och fakta...men sluta testa då om det är konstaterat att chansen inte är stor. Eller testa så länge ni kan eller vill och håll humöret uppe för blir det negativt så lär ni behöva solen som skiner på andra sidan i hjärnan för att tycka att det är ok att gå vidare eller ok att stanna upp.    Japp, nu blev positiva jag riktigt sne och trött. Klart slut!

Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid vid 39?