• kajsa2­7
    Äldre 9 Apr 08:03
    12829 visningar
    13 svar
    13
    12829

    hjälp - har ALDRIG lyckats med bakad potatis

    Ska ge det en sista chans ikväll. 4 st stora bakpotatisar, ugnsvärme??? tid??? tips??? det är ju så GOTT.

    mitt problem är att de förblir hårda, trots att jag följer recept.

  • Svar på tråden hjälp - har ALDRIG lyckats med bakad potatis
  • Äldre 9 Apr 08:06
    #1

    Picka potatisarna och kör de i micron då. Det funkar ju också.

  • Äldre 9 Apr 08:07
    #2

    Följ recepten förutom tiden i dom. Ha dom inne mycket längre. Ofta är potatisarna större och så beror det på ens ugn och efftersom dina alltid blir hårda så kör längre tid bara.


    *funderar*
  • levand­echara­der
    Äldre 9 Apr 08:07
    #3

    Stick hål på potatisarna med en gaffel, in i ugnen på 225 grader i 50-60 minuter. Känn efter om den är klar med en sticka, det kan hända att den behöver lite mer tid beroende på storlek.

  • Cia o krabat­en
    Äldre 9 Apr 08:09
    #4

    gör hål i skalet och kör i mikron i 10-15min beroende på storlek och mikro

  • Ord blind
    Äldre 9 Apr 08:14
    #5

    Som bakpotatis använd stora King Edward eller annan mjölig sort om du tycker att dina bakpotatisar av okänd sort blir för hårda.


    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Äldre 9 Apr 09:24
    #6

    Tålamod, är mitt tips ;) Står det 60 min. i receptet och potatisen fortfarande är hård är det ju bara att låta den stå ett tag till. Jag lägger till minst en kvart på mina potatisar.

  • Äldre 9 Apr 09:59
    #7

    200-225grader. Gärna varmluft, annars både över och undervärme.
    Tätt pickade och inlindade i aluminiumfolie! Det gör att värmen sprids bättre inne i potatisen så den blir jämnade bakad, liksom kokad innifrån. Har man inte folie blir den gärna lite torr närmast skalet och fortfarande hård i mitten.
    Räkna med ca 150min för "normal bakpotatisstorlek"

    Du kan också göra så att du förbakar potatisen  micron (får igång "kokningen"), och bakar den färdigt i ugnen (så värmen blir jänmare och godare spridd.)
    Kör de då ca 6-8 min per potatis i micron och sedan lindar du dem i folie och kör kanske 40 min i vanliga ugnen.

    Mina potatisar brukar bli bra!


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • kajsa2­7
    Äldre 12 Apr 05:37
    #8

    tack för alla tips! de blev klara inuti denna gång, tyvärr blev skalen lite brända. vill ju äta skalen också ju

  • anitra­2012
    Äldre 12 Apr 10:19
    #9
    kajsa27 skrev 2010-04-12 05:37:50 följande:
    tack för alla tips! de blev klara inuti denna gång, tyvärr blev skalen lite brända. vill ju äta skalen också ju
    Har du i ugnen så har du aluminumfolie runt potatisen, och är det i micron så har man hushållspapper runt. 
    Vi gör bara i micron lättast och gott! ca 10-15 minuter. 
    /nötis77
  • Äldre 12 Apr 12:26
    #10

    Jag kör mina i nästan 90 minuter på 225 grader.
    Jag gör ett kors i varje potatis halvvägs/en tredjedel ner i potatisen
    Skalen blir åt det mörka hållet men inte brännda och vi äter dem
    Man kan även linda in dem i folie

    En potaits i micron är inte samma sak. Man får ha tålamod, den som väntar på någon gott....

  • GGN
    Mon 1 Jul 2019 11:34
    #11

    Jag funderar på att stoppa in potatisen på morgonen och låta ugnen gå 30-60 min medan jag gör mig i ordning, sen stänga av och gå till jobbet. Kommer det bli bra tror ni?

  • Tue 2 Jul 2019 09:21
    #12
    GGN skrev 2019-07-01 11:34:28 följande:
    Jag funderar på att stoppa in potatisen på morgonen och låta ugnen gå 30-60 min medan jag gör mig i ordning, sen stänga av och gå till jobbet. Kommer det bli bra tror ni?

    Du kan ju alltid sticka dom, och känna om de blivit mjuka och anses klara.
    Gör EXTREMT sällan bakad potatis, är nog ett decennium sedan sist.
    Men en sak jag ofta stött på, utom på restauranger som är rätt bra på det.
    Det är att potatisarna är inte klara, man tar helt enkelt ut dom för tidigt.


    Har nog med mer än tid, storlek att göra har jag en misstanke om, potatissort kanske spelar in också.(mer en teori än fakta)


    hur många meter var det?
  • Wed 17 Jul 2019 15:42
    #13

    Låt bli att äta potatisskalet om potatisarna inte är ekologiska - det är ett av de mest besprutade livsmedlen man kan köpa och giftet sitter främst i skalet. Lite OT, men i all välmening...

Svar på tråden hjälp - har ALDRIG lyckats med bakad potatis