• Akroba­ten
    Äldre 12 Apr 18:26
    40846 visningar
    80 svar
    80
    40846

    Höger- resp vänstervänt fosterläge?

    Har fått för mig att högervänt fosterläge är vanligast när bebis fixerat sig. Min son låg högervänt när förlossningen började men denna verkar ligga vänstervänt. Det spelar väl ifs ingen roll men kunde vara roligt att se hur många som haft hö respektive vä läge på sina bebbar strax innan förlossningen.  


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?
  • Akroba­ten
    Äldre 14 Apr 09:30
    #11
    HannaVirrpanna skrev 2010-04-13 21:41:35 följande:
    Min bebis ligger med ryggen mot min högra sida, alltså uppifrån mig sett. Vad är den då? Vänstervriden (som mor o far) eller högervriden? Sägs det att det är lättare eller svårare för bebisen att ta sig ur när det ligger åt höger eller vänster? Nån som vet?
    Har jag fattat det hela rätt så är den vänstervänd då.
    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • Äldre 14 Apr 09:37
    #12
    fröken argbigga skrev 2010-04-13 20:44:48 följande:
    Min låg så att bebisen tittade åt vänster, vänsterläge. BM sa att högerläge är vanligast. Bebisen föddes sedan i vidöppenkronbjudning, dvs. tittar upp mot taket när den föds (om mamman ligger på rygg). Gjorde mest ont i ryggen under värkarbetet då bebisen ligger med ryggen mot mammans rygg, så det trycker på extra där då. Är tydligen lite vanligare att bebisen föds vidöppet när den är fixerad i vänsterläge, måste ju rotera extra mycket då.
    Där ser man! Min grabb låg vänstervänt och han kom i vidöppenkronbjudning. Denna bebis ligger högervänt, kanske man slipper det då. :D
  • Äldre 14 Apr 09:47
    #13

    Men gud.... Vad är vidöppenkronbjudning? Är det svårare att få ut den då??


  • Äldre 14 Apr 17:26
    #14
    HannaVirrpanna skrev 2010-04-14 09:47:52 följande:
    Men gud.... Vad är vidöppenkronbjudning? Är det svårare att få ut den då??
    Ja om det är vidöppet läge (dvs ansiktet uppåt) blir det svårare. Men kronbjudning är väl det som det "ska" vara helst, dvs att bebisen böjer ner hakan mot bröstet så att toppen av hjässan kommer ut först.
    Min systers son som kom med vidöppet läge och pannbjudning, dvs huvudet bakåtböjt så att pannan kommer ut först, fastnade helt.. Då blir det ju EXTRA svårt och stort för bebisen att ta sig ut, så det blev akut snitt. Men vidöppen kronbjudning brukar väl funka, risken är att man spricker lite mer än "vanligt" då bara. Så har jag fattat det i alla fall. Och jag hoppas VERKLIGEN inte min lille bebis har tänkt komma ut i vidöppet läge.. ajajaj!
  • Äldre 14 Apr 18:18
    #15
    Augusta08 skrev 2010-04-14 17:26:55 följande:
    Ja om det är vidöppet läge (dvs ansiktet uppåt) blir det svårare. Men kronbjudning är väl det som det "ska" vara helst, dvs att bebisen böjer ner hakan mot bröstet så att toppen av hjässan kommer ut först. Min systers son som kom med vidöppet läge och pannbjudning, dvs huvudet bakåtböjt så att pannan kommer ut först, fastnade helt.. Då blir det ju EXTRA svårt och stort för bebisen att ta sig ut, så det blev akut snitt. Men vidöppen kronbjudning brukar väl funka, risken är att man spricker lite mer än "vanligt" då bara. Så har jag fattat det i alla fall. Och jag hoppas VERKLIGEN inte min lille bebis har tänkt komma ut i vidöppet läge.. ajajaj!
    Aj aj aj aj aj!
    Nu idag kände jag hicka på vänster sida, så han kanske ligger med ryggen åt vänster ändå. Kan dom ändra läge trots att dom fixerat sig?
  • Äldre 14 Apr 19:25
    #16
    Augusta08 skrev 2010-04-13 22:09:13 följande:
    Åh nej.. Min lille bebbe ligger också i vänsterläge (detta är bebis nr 2, minns inte hur ettan låg) Hoppas verkligen det inte betyder att den vill ut i vidöppet läge! Både min moster och syster har fött alla sina barn så, med problem... Ett akutsnitt och vid de andra har de båda gått sönder väldigt mycket, en av födslarna hela vägen.. :(  Någon som fött i framstupa läge, alltså "rättvänt", trots att bebisen varit fixerad i vänsterläge..????? Hoppas, hoppas!
    Skrev fel, det var visst vidöppenhjäss/pannbjudning. Men iallafall så hade hon börjat rotera runt, så om det inte blivit så bråttom att få ut henne så kanske hon hade roterat klart. Det vanligaste är att bebisen roterar "rätt" under förlossningen.

    Läste att om man står mycket på allafyra så hjälper det bebisen att rotera, är dessutom bästa ställningen under förlossningen för att minska trycket på ryggen. 
  • Äldre 14 Apr 22:31
    #17
    fröken argbigga skrev 2010-04-14 19:25:09 följande:
    Skrev fel, det var visst vidöppenhjäss/pannbjudning. Men iallafall så hade hon börjat rotera runt, så om det inte blivit så bråttom att få ut henne så kanske hon hade roterat klart. Det vanligaste är att bebisen roterar "rätt" under förlossningen. Läste att om man står mycket på allafyra så hjälper det bebisen att rotera, är dessutom bästa ställningen under förlossningen för att minska trycket på ryggen. 
    Då blir det till att stå på alla fyra för mig då :) Jag läste faktiskt också det någonstans (kanske på samma ställe?) att man kan försöka stå på alla fyra 10 min om dagen i förebyggande syfte och att det är vanligare här i västvärlden att bebisen föds i vidöppet läge eftersom vi sitter så mycket, i jobbet och hemma vid TVn osv, och då oftast lite bakåtlutad vilket tydligen ska göra att bebben fixeras "fel". Till skillnad från fattigare länder där kvinnorna ofta står på fälten och arbetar framåtböjda, så att bebisen fixerar sig "rätt". Jag vet inte alls om det finns belägg för detta men det kanske kan ligga något i det..? Hur som helst kan det ju inte skada att testa 10 min om dagen!
  • Äldre 15 Apr 09:48
    #18

    Min första låg i vänsterläge. Och dem förklarade för mig efter förlossningen att det kan vara lite av orsaken till att förloppet drog ut på tiden. Dem måste rotera mer för att komma ner eller vad det är. Denna bebisen ligger likadant tyvärr=/

  • Äldre 15 Apr 12:17
    #19

    Min Ninja låg vänstervänt. Det är inte "normalt" egentligen, utan något som uppkommit i modern tid. Min BM berättade för mig (senast igår) att det troligtvis beror på hur vi lever nu. Vi sitter annorlunda och rör inte på oss lika mycket som förr.

    Ett vänstervänt barn tar ofta lång tid på sig ut och kan orsaka långdragna förlossningar. Jag oroar mig för denna gång (är gravid i v. 27) att det ska bli lika så min BM har tagit det på allvar. Än så länge så är det plats inne i magen och barnet kommer ändra position.

    MEN - det finns övningar man kan göra för att få ungen att lägga sig högervänd!

    1. sitt inte i kors med benen. Det gör att det blir trångt därinne och hindrar ungen från att röra på sig ordentligt.

    2. Ha aldrig knäna högre upp än bäckenet.

    4. Sov och ligg på vänster sida. BARA vänster, om du kan. Inte på höger.

    Jag kommer få fler tips tydligen längre fram om det visar sig att denna lagt sig "fel"- men vad det är vette fan. *s*


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 16 Apr 18:15
    #20
    Lady Dahmer skrev 2010-04-15 12:17:45 följande:
    Min Ninja låg vänstervänt. Det är inte "normalt" egentligen, utan något som uppkommit i modern tid. Min BM berättade för mig (senast igår) att det troligtvis beror på hur vi lever nu. Vi sitter annorlunda och rör inte på oss lika mycket som förr. Ett vänstervänt barn tar ofta lång tid på sig ut och kan orsaka långdragna förlossningar. Jag oroar mig för denna gång (är gravid i v. 27) att det ska bli lika så min BM har tagit det på allvar. Än så länge så är det plats inne i magen och barnet kommer ändra position. MEN - det finns övningar man kan göra för att få ungen att lägga sig högervänd! 1. sitt inte i kors med benen. Det gör att det blir trångt därinne och hindrar ungen från att röra på sig ordentligt.2. Ha aldrig knäna högre upp än bäckenet. 4. Sov och ligg på vänster sida. BARA vänster, om du kan. Inte på höger. Jag kommer få fler tips tydligen längre fram om det visar sig att denna lagt sig "fel"- men vad det är vette fan. *s*
    Tack för tipsen!
    Jag hittade en sida med samma och lite mer tips:
    http://www.alltforforaldrar.se/page/artikel/bra-stallning-ar-halva-jobbet#
    Nu är jag ju i v38+0 idag så jag tror det är kört för min del... :(( Men för er andra som har lite längre kvar kanske det kan vara något att tänka på om man vill undvika vidöppet läge vid förlossningen.
Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?