• linper
    Äldre 16 Apr 14:15
    224908 visningar
    29 svar
    29
    224908

    Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?

    Är det fler som har/hade ont i svanken tidigt i graviditeten?
    Jag har precis gått in i v.5 och har haft ont igår och idag. Ganska jobbigt men klagar absolut inte eftersom det för ngt gott med sig.

    Men så läser man att missfall ofta börjar med ryggont och blir genast orolig.
    Hur är det för er?
    När fick ni ryggont? Försvann det?

  • Svar på tråden Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?
  • Faab06
    Äldre 16 Apr 15:04
    #1

    Jag har haft jätteont i ryggen precis som du sedan vecka 5. Blir alldeles trött i korsryggen/svanken och har svårt att sitta allt för länge. Hade ett missfall innan denna graviditet men då började det inte alls med ryggont. Hade väldigt få symptom den gången. Jag var precis som vanligt och hade bara molvärk. jag var inet trött, inte kissnödig osv. Den gången hade jag rosa i trosorna utan förvarning en dag sedan kom det färskt blod efter någon dag och först efter det fick jag kramp i mage och rygg och då ett konstaterat missfall men det är inte samma ryggont som jag har denna ggn. Nu blir jag mer "trött" i ryggslutet eller vad man ska kalla det.  

    Tror helt enkelt att det är muskelaturen som mjukas upp. Jag är nu i vecka 7 (6+5) och i tisdags var jag på VUL och fick se vår lilla myra med ett klart tickande hjärta och som sagt jag har haft precis som du ont till och från sedan vecka 5 så du behöver nog inte oroa dig. 

    Kram
    /Anna  

  • lindha­3
    Äldre 16 Apr 15:12
    #2

    jag fick ont i ryggen jättetidigt i grav oxå, men mer upp under skuldrorna. D satt i bra länge, säkert till vecka 33. Men jag slutade jobba v32 så d kan ju va df d blev bättre :) Är i vecka 37 nu, o inte ont i ryggen längre :)

  • Äldre 16 Apr 15:25
    #3

    Jag har haft rejält ont i korsryggen och ländryggen och också varit så orolig för missfall. Nu är jag dock i v 9 (8+6) och var på VUL idag och allt såg bra ut. Så det behöver inte betyda att något är fel...

  • linper
    Äldre 16 Apr 15:39
    #4

    Vad har ni gjort åt den onda ryggen?
    Behöver tips på vad som kan hjälpa

  • Skrutt­pågång
    Äldre 16 Apr 17:48
    #5

    Jag har nu under andra grav. också haft besvär sen dag 1..... foglossning är hormonellt och därför drabbas vi så individuellt. En del säger att det blir värre och värre för varje barn också, hualiga. Ryggvärk kommer ofta pga av uppluckring i bäckenet, eller som konsekvens av att man blir instabil i fogarna och börjar snebelasta.


    Skaffa en bälte! Och ring till sjukgymnast (via MVC)- man får bra tips och dessutom behandling på plats (köpte mitt bälte där för 200 . Har hjälpt mig mycket!
    Hoppas det blir bättre!!! (Det kan ju vända längre fram i grav....!)
  • saltfl­ingan
    Äldre 16 Apr 22:32
    #6

    Jag fick min foglossning konstaterad i v 11 vid min första graviditet, men då hade jag redan haft ont i fler aveckor.

    Denna gång kände jag av fogarna redan innan jag visste att jag var gravid.

    Foglossningsbältet funkar inte för mig men jag ska ringa och boka tid och sjukgymnast på måndag.

    Sen får man helt enkelt lov att vara snäll mot kroppen. Inte stå på ett ben när man klär på sig utan sitta ner, inte dammsuga, inte gå i trappor och om man gör det ändå så tänk på att gå som ett barn, dvs båda fötterna på varje trappsteg (att backa ner är skonsammare för fogarna), inte kratta, inte stå framåtbljd, inte hoppa, inte simma, inte cykla (observera dock att vissa sjukgymnaster tycker att det är bra medan andra avråder från det), inte bära tungt etc.

    Vattengympa är en jättebra träningsform om man har foglossning. Annars var vetekudden min bäste vän under förra graviditeten och jag gissar att den kommer vara det nu med. Akupunktur hjälper vissa och foglossningsbälte som någon redan har nämt.

  • Äldre 16 Apr 23:16
    #7

    Jag fick ont i ryggen väldigt tidigt och det var foglossning, började med smärta i ländryggen, en annan smärta än den jag har sen tidigare. Foglossning påverkar hela kroppen så man kan ha problem även från svanskotan, det kände jag av före ryggontet.

    Kvinnor som är överrörliga får ofta tidigare problem av foglossningen, så det kan vara något sådant och inte missfall, jag var också orolig för missfall men det visade sig vara fogarna.

    Vetevärmare är ett bra tips, det lindrar endel för mig, massage funkar också och det är helt ok att bli masserad lite lätt i ryggen. För mig har det fungerat om jag stått upp mot en köksbänk så har jag kunnat spjärna emot när sambon har masserat ryggslutet. Hade lite ont i magen av att ligga på mage så det gick inte för mig.

  • Strump­an08
    Äldre 17 Apr 00:03
    #8
    saltflingan skrev 2010-04-16 22:32:25 följande:
    Jag fick min foglossning konstaterad i v 11 vid min första graviditet, men då hade jag redan haft ont i fler aveckor.Denna gång kände jag av fogarna redan innan jag visste att jag var gravid.Foglossningsbältet funkar inte för mig men jag ska ringa och boka tid och sjukgymnast på måndag.Sen får man helt enkelt lov att vara snäll mot kroppen. Inte stå på ett ben när man klär på sig utan sitta ner, inte dammsuga, inte gå i trappor och om man gör det ändå så tänk på att gå som ett barn, dvs båda fötterna på varje trappsteg (att backa ner är skonsammare för fogarna), inte kratta, inte stå framåtbljd, inte hoppa, inte simma, inte cykla (observera dock att vissa sjukgymnaster tycker att det är bra medan andra avråder från det), inte bära tungt etc.Vattengympa är en jättebra träningsform om man har foglossning. Annars var vetekudden min bäste vän under förra graviditeten och jag gissar att den kommer vara det nu med. Akupunktur hjälper vissa och foglossningsbälte som någon redan har nämt.
    Det här är inget mot dig personligen, utan mer ett trött inlägg från en trött gravidis som redan förra graviditeten fick höra alla de där råden och hade lust att köra ner dem i folks halsar...

    Jag bor högst uppe på en kulle, tre trappor upp, utan hiss, jag har en 16 månaders som ska kånkas på, ett hem att hålla reda på, jag sitter bekvämast med benen i kors och jag gillar att promenera. Jag vill inte höra att jag ska låta bli trappor och sitta rak i ryggen med båda fötterna i golvet, jag vill att någon går in och klistrar ihop mitt bäcken! Eller ger mig massa smärtlindring. Jag är i v. 15, har redan ont, och jag är så less. Det enda positiva är att smärtan vid förlossningen kändes som en droppe i havet jämfört med all foglossningssmärta innan dess. Och så fick man lustgas..... Kanske ska höra om man får hyra in en lustgastub hem? :-P  

    Nej, usch. Trots mitt gnäll ska jag försöka göra allt som går att göras denna gång, för jag kommer inte orka ha så ont som jag hade senast denna gång med jobb och dottern.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • mammat­illMil­ton
    Äldre 17 Apr 00:43
    #9

    Jag hade också ont långt ner i ryggen i början, men det varade inte så länge ett par veckor kanske. Sen kändes mina värkar där igen när det var dags att föda. Så jag tror att vissa känner i ryggen och vissa känner framtill när livmodern växer och det dras i kroppen{#lang_emotions_smile}. Men jag är ju ingen expert... Tror inte du behöver vara rädd för missfall...

  • polyes­ter01
    Äldre 17 Apr 08:18
    #10
    Faab06 skrev 2010-04-16 15:04:44 följande:
    Jag har haft jätteont i ryggen precis som du sedan vecka 5. Blir alldeles trött i korsryggen/svanken och har svårt att sitta allt för länge. Hade ett missfall innan denna graviditet men då började det inte alls med ryggont. Hade väldigt få symptom den gången. Jag var precis som vanligt och hade bara molvärk. jag var inet trött, inte kissnödig osv. Den gången hade jag rosa i trosorna utan förvarning en dag sedan kom det färskt blod efter någon dag och först efter det fick jag kramp i mage och rygg och då ett konstaterat missfall men det är inte samma ryggont som jag har denna ggn. Nu blir jag mer "trött" i ryggslutet eller vad man ska kalla det.   Tror helt enkelt att det är muskelaturen som mjukas upp. Jag är nu i vecka 7 (6+5) och i tisdags var jag på VUL och fick se vår lilla myra med ett klart tickande hjärta och som sagt jag har haft precis som du ont till och från sedan vecka 5 så du behöver nog inte oroa dig.  Kram /Anna  
    Förlåt att jag avbryter TS... Men jag undrar bara när du fick ditt mf...i viken vecka??
    Jag är i vecka 5+4 oc jag känner INGET... Har varit gravid tre ggr förut och då har jag mått illa, kissat på nätterna och varit trött... Så när jag läste ditt inlägg blev jag såklart väldigt orolig    Hoppas på svar...
Svar på tråden Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?