• Anonym (gansk­a sliten­)
    Äldre 20 Apr 08:30
    40218 visningar
    43 svar
    43
    40218

    narcissist

    Finns det någon kvinna runt 40 som lever med en man som troligen är narcissist.

    Jag är helt slut och rådlös och skulle behöva prata med någon som har erfarenhet av snevridna karlar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-20 08:33
    av personlighetdrag som kännetecknar en narcissist är:

    1.Narcissisten ser sig själv som mer värd än omgivningen.
    2.Narcissisten kräver, och tycker sig ha rätt till mycket uppmärksamhet av sin omgivning.
    3.Narcissisten kan inte se sina egna brister och svagheter.
    4.Narcissisten kan inte känna medkänsla med sina medmänniskor.Han har en brist på empati.
    5.Narcissisten kan inte ta kritik. Blir rasande och förödmjukad om han/hon blir kritiserad

  • Svar på tråden narcissist
  • Anonym (uni)
    Äldre 20 Apr 09:24
    #1

    Jag har varit tillsammans med en man med klart narcissistiska drag. Vad vill du prata om?

  • Anonym (gansk­a sliten­) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 09:46
    #2
    Anonym (uni) skrev 2010-04-20 09:24:23 följande:
    Jag har varit tillsammans med en man med klart narcissistiska drag. Vad vill du prata om?
    Jag undrar väl lite över om man kan få sådana personer att förstå saker som för oss andra är självklara,jag förklarar o förklarar hur han kränker och gör mig ledsen samt min dotter men han vrider om allt till hur vi gjort fel och börjar prata om banala saker som normala människor inte skulle reagera över överhuvudtaget, han kan aldrig fokusera över hans fel eller ta åt sig fast jag förklara pedagogiskt, lugnt och stegvist med inbakad psykologi men han fattar aldrig utan det slutar med att han tvingar mig att säga förlåt och att det är jag som är den felande länken. Har flera år tillsammans med denna karl och han har ett mkt högt uppsatt arbete inom viss makt, vill ej gå ut med det här. Men jag vet att han är enormt duktig med sitt arbete men han är inte alls likadan hemma som han är utåt.

    Har försökt att lämna honom hundratals ggr, men han släpper mig inte samt han förändras och övertalar mig om att han är den rätta för mig och att det är vi två för alltid.
    Jag är så trött samt deppig. och önskar få höra hur andra med liknande situationer har klarat sig.
    Nu måste jag rusa till jobbet men jag kommer att kika in här i em.
    Tack för att du skrev till mig.
    Kan avslöja om att jag ej bor i min stad utan hans så jag har ej något socialt nätverk här och känner mig också därför väldigt utsatt.

    Ha en bra dag alla mina medmänniskor
  • Anonym (uni)
    Äldre 20 Apr 10:06
    #3

    Jag är rädd för att jag inte kan ge dig några positiva svar i det här.
    För narcissistens del så är det omgivningen som har problem, inte han/hon.
    Utan sjukdomsinsikt och hjälp av psykiatrin är det nog kört, skulle jag tro.

    Jag har också försökt få min partner att förändras och förstå. Jag har förklarat, förklarat igen, förklarat på annat sätt, jag har gråtit, bönat och gnällt, men varje gång det känts som vi gjort ett framsteg, så har han obönhörligen återgått till ruta ett.

    Som närstående så är det lätt att fokusera på den "lilla" personen i partnern - den som är rädd, ynklig och sårbar och önskan om att hjälpa denne, trots att den grandiosa sidan och oförståelsen håller på att mosa sönder en.

    Så småningom var jag tvungen att inse slaget förlorat. Han skulle aldrig kunna bli den man för mig som jag behövde eller ville ha, och varken jag, du eller någon annan person kan hjälpa en person som inte vill ha hjälp.
    Naricissten går sannolikt ganska oberörd ur det hela (han/hon kommer skylla ifrån sig), medan den som försöker hjälpa förlorar nästan allt i självkänsla och självförtroende.

  • Anonym (Vet)
    Äldre 20 Apr 10:16
    #4

    Hej TS!


    Jag har inte så mycket positivt att komma med tyvärr. Jag har tack och lov ingen narcissistisk partner, men en mamma som har mycket narcissistiska drag. Du behöver helt enkelt ta reda på så mycket du kan om narcissism, i rent självförsvar. Det enkla och så svåra svaret är ju nämligen att en narcissist inte ändrar sig. Han eller hon kommer aldrig erkänna att de har fel, och så länge du inte erkänner att de är bäst och alltid har rätt kommer han eller hon att lägga skulden på dig. Du kan resonera i evighet utan att komma någonstans. 
    Jag har haft god hjälp av Sandy Hotchkiss bok (finns i pocket) "Men jag då?". Det finns också ett väldigt bra forum som heter Barn till narcissistiska föräldrar, där du kan hitta både information, stöd och hjälp, även om du lever med en narcissist och inte är barn till en:
    Sen tycker jag du ska hitta en terapeut för dig själv. Det behövs för att sortera tankarna och frustrationen. 
    Kram och lycka till!
  • Anonym (gansk­a sliten­) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 22:17
    #5

    Tack snälla ni som svarat till mig.

    Jag har väl kommit till den punkten att jag planerar att lämna honom på riktigt och inte låtas övertala om att vi bara har ett vanligt fnurr på tråden för det är ALDRIG ett vanligt fnurr på våran tråd....skulle jag berätta för folk vad hur han är/säger/beter sig så skulle folk tro att jag ljuger. Har anförtrott mig till en nära kollega och hon är på mig hela tiden om att lämna honom för han kan omöjligtvis vara frisk.

    Har själv förstått att det är något sjukt över honom men jag har alltid velat begripa mig på honom men det går verkligen inte, det går inte samtala normalt med honom. Han vrider och vänder på allt hela tiden så att vad man än pratar om så slutar det med att jag har lust att slita mitt hår för jag begriper inte vad det är som är så jäkla svårt att förstå.
    Sen har han en stubin som är 2 mm sen exploderar han.
    Ibland pratar han som ett barn och jag upplever att han vill vara ett barn(då är han glad) brukar bli ganska äcklad av honom då.

    ja , det finns mkt att berätta men jag får nog läsa på lite mer om ämnet.....det var bara 2 som svarade mig så det kanske inte är så vanligt att leva med en narcissist.?

    ok, sov gott alla kämpande medmänniskor......

  • Anonym (misst­änker)
    Äldre 26 Apr 22:04
    #6

    jag tror min sambo är en.....är du kvar????

  • Anonym (gansk­a sliten­) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 08:06
    #7
    Anonym (misstänker) skrev 2010-04-26 22:04:16 följande:
    jag tror min sambo är en.....är du kvar????
    Jag är kvar, hade hoppats på fler svar....

    Varför tror du att din sambo är en?
  • Anonym
    Äldre 28 Apr 09:23
    #8

    Känner så väl igen mig. Har vetat det länge men stoppat huvudet i sanden och försökt förtränga...tänkt att utbrotten bara varit nåt tillfälligt, berott på ditt eller datt. Vet nu innerst inne att det aldrig kommer att förändras, men det är så svårt. Hoppas fortarande...

  • Anonym (gansk­a sliten­) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 07:27
    #9
    Anonym skrev 2010-04-28 09:23:25 följande:
    Känner så väl igen mig. Har vetat det länge men stoppat huvudet i sanden och försökt förtränga...tänkt att utbrotten bara varit nåt tillfälligt, berott på ditt eller datt. Vet nu innerst inne att det aldrig kommer att förändras, men det är så svårt. Hoppas fortarande...
    Precis så är det här med, huvudet i sanden och tror att det är tillfälligt.
    Men kränkningarna och utbrotten och oförmågan att föra en vettig diskussion tar kål på mig.
    Så jag måste bryta upp.

    Han kommer aldrig ha självinsikt och då kommer han aldrig bli bra heller.
  • Äldre 29 Apr 07:52
    #10

    men sluta sitt och fjanta med er amatörspykologi! är man inte lycklig i relationen så drar man.
    påhittade töntkriterier gör väl knappast saken bättre. är han inte en bra man, välj en bättre då.
    skit samma vad det beror på.


    det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden narcissist