• Äldre 22 Apr 21:50
    41456 visningar
    716 svar
    716
    41456

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Jezami­ne
    Äldre 22 Apr 21:58
    #11

    Jag anser att det är inte min sak att lägga mig i deras bröllop


    Avstängd tills vidare
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 22 Apr 22:00
    #12

    Nej, det tycker jag inte. Det strider som sagt var mot svensk tradition och svenska kyrkans officiella linje är att man helst ser att folk inte praktiserar det. Vad kungafamiljen gör får stor genomslagskraft och har stort symbolvärde, jag tycker inte det finns någon anledning att ändra på en fin sed. Den svenska seden symboliserar ju att man tillsammans går in ett nytt skede i livet som man och hustru och det känns dessutom mer modernt, tycker jag även om seden i sig faktiskt är gammal och traditionstyngd.

  • Äldre 22 Apr 22:00
    #13
    mjuik skrev 2010-04-22 21:53:54 följande:
    Jag tycker att hon och Daniel ska få göra som de vill. Det är trots allt deras bröllop.
    Ett bröllop med a) ett enormt symbolvärde som b) hålls i svenska kyrkans lokaler och c) inte bekostas av brudparet eller deras familjer...
    So say we all
  • Äldre 22 Apr 22:02
    #14

    Det är hennes eget val, jag tycker att hon är en modern kunglighet i övrigt och jag tycker inte det skulle ändra min bild av henne om Kungen lämnade över Prinsessan.

  • fruis
    Äldre 22 Apr 22:02
    #15
    Lady Namárië skrev 2010-04-22 22:00:41 följande:
    Ett bröllop med a) ett enormt symbolvärde som b) hålls i svenska kyrkans lokaler och c) inte bekostas av brudparet eller deras familjer...
    Jag håller med. Det är inte deras bröllop.
  • hallen­creutz­89
    Äldre 22 Apr 22:03
    #16

    Ja, varför inte? Tycker inte det är någon big deal


  • parvat­i
    Äldre 22 Apr 22:03
    #17

    Skulle vara intressant att höra en diskussion mellan Vickan och ärkebiskopen om saken, man kan ju tänka sig att Vickasn skulle bli jättesur samtidigt så är ju svenska kyrkan helt emot brudöverlämningar och ärkebiskopen skulle säkert få mycket intern kritik om han godkände det.

  • Äldre 22 Apr 22:05
    #18
    Lady Namárië skrev 2010-04-22 22:00:41 följande:
    Ett bröllop med a) ett enormt symbolvärde som b) hålls i svenska kyrkans lokaler och c) inte bekostas av brudparet eller deras familjer...
    Helt sant. Men det är fortfarande Victoria och Daniel som ska gifta sig. Då tycker jag att de ska få välja själva.
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 22 Apr 22:09
    #19
    mjuik skrev 2010-04-22 22:05:29 följande:
    Helt sant. Men det är fortfarande Victoria och Daniel som ska gifta sig. Då tycker jag att de ska få välja själva.
    Jo, jag tycker de kan få välja att fråga ärkebiskopen. Men jag tycker att ärkebiskopen ska säga nej. Dels för att svenska kyrkan är emot brudöverlämningar och han antagligen kommer att få en hel del intern kritik om han tillåter det, och dels för att det kommer att sticka i ögonen på alla de "vanliga" brudar som nekats brudöverlämning av sina präster.
  • Molson Canadi­an
    Äldre 22 Apr 22:10
    #20

    Nej, därför att de väljer att gifta sig i kyrkan och därför ska rätta sig efter kyrkans tro och policy. 

Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?