• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • mjuik
    Lillsnufflan skrev 2010-04-22 22:09:29 följande:
    Jo, jag tycker de kan få välja att fråga ärkebiskopen. Men jag tycker att ärkebiskopen ska säga nej. Dels för att svenska kyrkan är emot brudöverlämningar och han antagligen kommer att få en hel del intern kritik om han tillåter det, och dels för att det kommer att sticka i ögonen på alla de "vanliga" brudar som nekats brudöverlämning av sina präster.
    Jag visste inte att folk nekats brudöverlämning. Då blev det plötsligt orättvist.
  • CallGirl
    mjuik skrev 2010-04-22 22:05:29 följande:
    Helt sant. Men det är fortfarande Victoria och Daniel som ska gifta sig. Då tycker jag att de ska få välja själva.
    Väljer man att gifta sig i kyrkan får man inte välja själv. Det är vissa saker som ska finnas med under gudstjänsten och musiken måste godkännas av kantorn
  • Rödnäbba
    Lillsnufflan skrev 2010-04-22 22:00:28 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Det strider som sagt var mot svensk tradition och svenska kyrkans officiella linje är att man helst ser att folk inte praktiserar det. Vad kungafamiljen gör får stor genomslagskraft och har stort symbolvärde, jag tycker inte det finns någon anledning att ändra på en fin sed. Den svenska seden symboliserar ju att man tillsammans går in ett nytt skede i livet som man och hustru och det känns dessutom mer modernt, tycker jag även om seden i sig faktiskt är gammal och traditionstyngd.
    Bra sagt!
  • littlemisstrouble
    mjuik skrev 2010-04-22 22:11:47 följande:
    Jag visste inte att folk nekats brudöverlämning. Då blev det plötsligt orättvist.
    jodå det är massor av par som inte får göra så. när vi skulle gifta oss sa prästen att man inte fick lov att göra så men oss gjorde det inget eftersom det inte var något vi ville iaf. MEN det finns ju dom som vill och inte får beroende på vad prästen tycker. här får man alltså inte göra så.
    Planering är a och o......
  • Clobberella

    Nej, jag HOPPAS att hon valt sin man själv och gifter sig av egen fri vilja, inte för att hennes pappa tycker att Daniel är en bra man och vill lämna över vårdnaden av Viccan till honom.

  • BillyX
    Lillsnufflan skrev 2010-04-22 22:00:28 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Det strider som sagt var mot svensk tradition och svenska kyrkans officiella linje är att man helst ser att folk inte praktiserar det. Vad kungafamiljen gör får stor genomslagskraft och har stort symbolvärde, jag tycker inte det finns någon anledning att ändra på en fin sed. Den svenska seden symboliserar ju att man tillsammans går in ett nytt skede i livet som man och hustru och det känns dessutom mer modernt, tycker jag även om seden i sig faktiskt är gammal och traditionstyngd.
    Amen.
  • mjuik
    CallGirl skrev 2010-04-22 22:12:45 följande:
    Väljer man att gifta sig i kyrkan får man inte välja själv. Det är vissa saker som ska finnas med under gudstjänsten och musiken måste godkännas av kantorn
    Då får jag nog ändra mitt svar. Jag trodde att man fick göra som man ville.
    Naivt kanske =)

    Om andra nekats för att svenska kyrkan är emot det så borde alla nekas.
  • Hexx

    Jag ska åxå lämnas över av min pappa. Får inte jag heller det för er?

  • littlemisstrouble
    mjuik skrev 2010-04-22 22:20:12 följande:
    Då får jag nog ändra mitt svar. Jag trodde att man fick göra som man ville. Naivt kanske =)Om andra nekats för att svenska kyrkan är emot det så borde alla nekas.
    ja det är det jag menar. det borde vara lika för alla. antingen ska alla få göra så eller ingen.
    Planering är a och o......
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?