• Äldre 22 Apr 21:50
    41459 visningar
    716 svar
    716
    41459

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Clobbe­rella
    Äldre 22 Apr 22:23
    #31
    Hexx skrev 2010-04-22 22:21:55 följande:
    Jag ska åxå lämnas över av min pappa. Får inte jag heller det för er?
    Får?  Gör hur du vill. Personligen skiter jag fullständigt i om min pappa godkänner min man, och jag gick därför med mannen fram till altaret. Det var ju honom jag skulle gifta mig med.
  • fruis
    Äldre 22 Apr 22:24
    #32
    Hexx skrev 2010-04-22 22:21:55 följande:
    Jag ska åxå lämnas över av min pappa. Får inte jag heller det för er?
    Min personliga åsikt är att du inte borde göra det men eftersom du inte är kronprinsessa av Sverige får du väl göra det om du prompt måste och får en präst som går med på det. (för egen del tycker jag att de borde neka alla, rakt av)
  • Äldre 22 Apr 22:24
    #33

    Ja, det tycker jag. Det finns ju speciella kungliga traditioner, och jag undrar om inte prinsessor har letts fram av sina pappor tidigare ...?




  • parvat­i
    Äldre 22 Apr 22:24
    #34
    Verkligen skrev 2010-04-22 22:19:45 följande:
    Klart hon ska få som hon vill. Skit i traditioner för det är inte regler.
    Det verkar ju inte kungafamiljen tycka i övriga frågor
  • Molson Canadi­an
    Äldre 22 Apr 22:25
    #35
    Hexx skrev 2010-04-22 22:21:55 följande:
    Jag ska åxå lämnas över av min pappa. Får inte jag heller det för er?
    Det är snarare kyrkan du ska fråga om du ska gifta dig kyrkligt. Gifter du dig borgerligt kan du göra hur du vill med det mesta i vigseln. 
  • Äldre 22 Apr 22:27
    #36
    littlemisstrouble skrev 2010-04-22 22:22:21 följande:
    ja det är det jag menar. det borde vara lika för alla. antingen ska alla få göra så eller ingen.
    Absolut. Lika för alla.
  • Äldre 22 Apr 22:28
    #37

    Alltså, egentligen skiter jag i vilket. Hon får göra som hon vill, men det ÄR ju onekligen en märklig signal att sända ut i världen. Personligen tycker jag det ser otroligt unket ut.

    För att vara helt ärlig så trodde jag bara det var wt-kvinnor som fortfarande håller på med sånt.

  • Äldre 22 Apr 22:28
    #38

    Är det bara jag som undrar om detta kan vara ett utspel för att flytta fokus från lillasysters kärleksproblem

  • Clobbe­rella
    Äldre 22 Apr 22:28
    #39
    frökenelisabeth skrev 2010-04-22 22:28:04 följande:
    Alltså, egentligen skiter jag i vilket. Hon får göra som hon vill, men det ÄR ju onekligen en märklig signal att sända ut i världen. Personligen tycker jag det ser otroligt unket ut. För att vara helt ärlig så trodde jag bara det var wt-kvinnor som fortfarande håller på med sånt.
    "fortfarande"? I Sverige är det väl ett ganska nytt, USA-inspirerat påfund. Traditionen i Sverige är ju att brudparet går in tillsammans.
  • parvat­i
    Äldre 22 Apr 22:31
    #40
    lövet2 skrev 2010-04-22 22:24:38 följande:
    Ja, det tycker jag. Det finns ju speciella kungliga traditioner, och jag undrar om inte prinsessor har letts fram av sina pappor tidigare ...?
    Silvia och C-G gick in tillsammans.
    CallGirl skrev 2010-04-22 22:28:25 följande:
    Är det bara jag som undrar om detta kan vara ett utspel för att flytta fokus från lillasysters kärleksproblem
    Mycket troligt Läck lite så att pressen får något annat att skriva om istället för om Madde också har varit otrogen och om det finns fler älskarinnor.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?