• Äldre 22 Apr 21:50
    41436 visningar
    716 svar
    716
    41436

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 06:50
    #91

    Varför måste man alltid övertolka allting. Om Victoria tycker det är viktigt att ha hennes pappa vid sin sida nör hon går in, varför inte? Måste man automatiskt anta att detta förfarande som symbol automatiskt tolkas som att myndighetsutövandet över victoria lämnas från kungen till en ny man.

  • Äldre 23 Apr 06:54
    #92

    Jag röstade ja, eftersom jag anser att var och en måste få sitt bröllop som de vill ha det. Det är ju ändå en av de absolut största dagarna i ens liv och något man förhoppningsvis bara gör en gång i sitt liv. Gifter sig alltså..

  • Äldre 23 Apr 06:56
    #93
    fruis skrev 2010-04-22 21:56:43 följande:
    Nej, nej, nej! Är man svensk kronprinsessa får man nog vackert foga sig och gifta sig enligt svensk tradition och svenska kyrkans ordning. Jag blev faktiskt riktigt sur när jag läste om det.
    Var är det att bli sur över?? Det är väl inte du som blir drabbad.
  • Äldre 23 Apr 06:58
    #94
    Lady Namárië skrev 2010-04-22 22:00:41 följande:
    Ett bröllop med a) ett enormt symbolvärde som b) hålls i svenska kyrkans lokaler och c) inte bekostas av brudparet eller deras familjer...
    Så då är det inte deras bröllop tycker du?
  • Äldre 23 Apr 06:59
    #95

    Nej. Det är 2010, inte medeltiden. Även om det uppenbarligen ÄR kungen som bestämmer vem hans barn ska få leva tillsammans med så behöver dom ju inte göra det så pinsamt uppenbart.

  • Äldre 23 Apr 07:02
    #96
    Denebola skrev 2010-04-22 23:26:07 följande:
    Jag anser att brudöverlämning är en ganska unken företeelse.Jag tycker även att kungahuset, som viktiga representanter för Sverige och svenska traditioner ska hålla sig till dessa.I detta sammanhang, ett kungligt bröllop, så tycker jag att Daniel nästan förpassas till att vara en statist. Exempelvis kommer det inte finnas några bilder från när han tågar in i kyrkan tillsammans med Sveriges blivande drottning. Bilder som man måste säga kan vara väldigt viktiga för kungahuset i marknadsförande syfte. Han "får inte" delta i sitt bröllop från början, utan han får vara med först i ett senare skede. Han flyttas väldigt mycket ur fokus. Frågan är om hovet skulle vilja praktisera samma sed vid Carl Philips (eventuella) vigsel.Victoria och Daniel har ju inlett sin förlovning med amerikanska traditioner (bara Victoria bär förlovningsring), redan det tyckte jag var förvånande.
    bra skrivet,så har jag inte sett det, Daniel hamnar ju verkligen utanför på detta sätt..
  • Äldre 23 Apr 07:03
    #97

    Ja. Vaddå strider mot svensk tradition?! Vi brukar minsann inte vara så sena med att införa nya traditioner i det här landet - det är ju så viktigt att vi bortser från våra egna traditioner och är öppna för nya, brukar det heta. Men då är det sådant som för tillfället är politiskt korrekt.

    Den svenska jämställdhetsdebatten har enligt mig gått över styr!

  • tjohal­ia29
    Äldre 23 Apr 07:12
    #98

    Jag tycker hela monarkin är förlegad och icke-demokratiskt så jag är inte det minsta förvånad att de vill göra så här. Men det är absolut fel även om man lyssnar till monarkins förespråkares argument...

    Om kungahuset har ett symbolvärde och Viktoria ska vara en god förebild så funkar det inte med brudöverlämning. Om hon ska göra reklam för Sverige ska hon väl visa upp svenska kultur...?  Ja, överlämningen har inte ETT enda rätt vad jag kan se!

  • Äldre 23 Apr 07:15
    #99

    Självklart! Om hon vill. Hade jag haft en pappa (som jag stått nära) hade nog övervägt det när jag gifte mig. Jag tycker det är fint, man behöver ju inte läsa så mkt in i det.

  • Äldre 23 Apr 07:17

    Nja, jag tycker för det första att det är fjantigt att hon inte har fått gifta sig förrän nu utan att hennes pappa skulle säga ja först. Att hon sedan vill bli överlämnad av sin pappa gör att hela grejen känns väldigt omodern.


    Snart är det 6 maj
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?