• Äldre 22 Apr 21:50
    41614 visningar
    716 svar
    716
    41614

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Umbrag­eous
    Äldre 23 Apr 09:07
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 08:54:55 följande:
    Äsch.Vår präst gjorde som vi ville, deras åsikter kan dom hålla inne med, kan ge mig fan på att en manlig präst inte hade haft några invändningar utan denna kvinnliga hade lite för mycket feministideér bara.
    Vår manliga präst var likadan, jag ville bli överlämnad (är tjej) och han förklarade det där ägandesymboliken.

    Jag förklarade at jag ville ge min riktiga pappa en viktig roll eftersom han senare inte kund eplaceras vi honörsbordet, för att unvika världskrig. DÅ tyckte han att det var en bra tanke.
  • Äldre 23 Apr 09:15

    Hon gör som hon vill
    Personligen tycker jag att det är lite läskigt att man som 30+ och yrkeskvinna vill använda sig av en ritual som uppstod i en kultur (tid) då kvinnan var omyndig och gick från sin fars förmyndarskap till sin mans.

    blä.

  • Lilly mama
    Äldre 23 Apr 09:15

    Jag ahr lite svårt för attityden att präster ska göra som de är tillsagda. De är väl inga frisörer heller?!? Vill man inte ställa upp på kyrkans värderingar får man väl gifta sig annorstädes? Mycket enkelt.

    Ska man börja kräva att de ska förrätta ceremonin baserat på annan tro också?

    Jeeesus...

  • Äldre 23 Apr 09:16
    mallanis skrev 2010-04-23 09:02:37 följande:
    Jag tycker att det vore hemskt om vår Kronprinsessa ska lämnas från pappa kungen till hennes blivande man Daniel. Sveriges blivande drottnings ka väll inte behövas överlämnas från en man till en annan, hon kan stå själv och borde verkligen inte behöva överlämnas från man till man. Vår blivande drottning borde vara ett fördömme och knalla in med sin man som vilken jämställd människa som helst. Dessutom att svenska kyrkan själv är emot denna procedur gör ju det hela ännu mer absurt, när jag gifte mig så sa prästen vi vill inte he dessa överlämningar i Svenska kyrkan. Ska man som monark gå mot Svenska kyrkan - det tycker jag inte heller.  Hoppas verkligen att Vickan bestämmer sig för att gå fram till altaret med Daniel och att pappa kungen sitter på första rad!  
     Håller helt och hållet med. Brudöverlämning är en unken gammal sed från den tiden när kvinnor inte var myndiga och jag tycker det är sorgligt om Sveriges blivande regent som är en kvinna många beundrar inte får visa att hon är stark, självständig och går frivilligt in i sitt äktenskap tillsammans med den man hon älskar.
    Det finns många andra sätt att hedra sina föräldrar än att följa denna trista amerikanska sed.

    Dessutom är det helt emot svenska kyrkans traditioner och regler och det anser jag att man får acceptera om man absolut vill gifta sig i kyrkan.
  • Äldre 23 Apr 09:17
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 08:49:45 följande:
    Att pappa lämnar över bruden är ju lite amerikanskt, och att präster (t.ex vår) hade MAGE att säga att hon inte tyckte det passade är dock helt orimligt, Präster ska hålla käften och göra sitt jobb, inte komma med åsikter. Min fru blev överlämnad av sin far.
    "Präster ska hålla käften och göra sitt jobb"???
    Ööh, det är liksom det prästen gör när han/hon beskriver Kyrkans åsikter och ståndpunkter. Att sedan olika präster väljer att göra olika är en annan sak, men det är, tycker jag, tämligen felaktigt att påstå att de inte gör sitt jobb när de förklarar kyrkans tankar bakom t.ex. vigselordningen.
    Anser man att det är fel, ska man kanske överväga att gifta sig någon annan stans än i Svenska kyrkans lokaler med en präst som är prästvigd och anställd i svenska kyrka?
  • sasssy­y
    Äldre 23 Apr 09:18
    Maline skrev 2010-04-23 09:15:03 följande:
    Hon gör som hon vill Personligen tycker jag att det är lite läskigt att man som 30+ och yrkeskvinna vill använda sig av en ritual som uppstod i en kultur (tid) då kvinnan var omyndig och gick från sin fars förmyndarskap till sin mans. blä.
    fast det är ju en anglosaxisk tradition och jag tycker faktiskt den symboliserar något helt annat än "ägandet".. man lämnar ju sin familj för att starta en ny egen familj.

    För mig ligger det lite pyskologi i det hela också, man gör det till en ceremoni att ens första familj inte längre är ens primärfamilj utan man går in i något annat något nytt och att fadern är bryggan däremellan.

    SJälv har jag ingen far, men när jag gifte mig (är skild i dag) hade jag mycket väl kunnat tänka mig att bli symboliskt överlämnad av någon annan från min släkt/familj om det funnits någon värdig uppgiften.

    Jag tror och tycker att många här läser in på tok för mycket betydelse i agerandet och att kyrkan är med och späder på en bild av överlämnandet som gemene man inte har.

    HUR många i svenska folket tycker egentligen att det är ägandesymbolik i överlämnandet, alltså innan det stod i aftonbladet om det?
    Och förutom de som är politiskt aktiva feminister som ständigt (ursäkta min generalisering) letar efter symboler som ingen annan ser.
  • Äldre 23 Apr 09:23
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 08:54:55 följande:
    Äsch. Vår präst gjorde som vi ville, deras åsikter kan dom hålla inne med, kan ge mig fan på att en manlig präst inte hade haft några invändningar utan denna kvinnliga hade lite för mycket feministideér bara.
    Men absolut. Tänk om de kunde sluta dilla om den där Gud också, och fatta att kyrkobyggnaden bara är en trevlig kuliss för MITT "princessbröllop" [sic]! Är det så du menar?

    Jag har för övrigt inte träffat en enda manlig präst som tycker att brudöverlämning är något bra och eftersträvansvärt. Tvärtom.

    Sassy: Jodå, jag kan försäkra dig att jag ogillar om någon av mina vänner väljer att ha en brudöverlämning. Jag kan ju inte direkt förbjuda det, men jag kan definitivt ta upp diskussionen och fråga om de är medvetna om vad de förmedlar.
    So say we all
  • Äldre 23 Apr 09:27
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:23:52 följande:
    Sassy: Jodå, jag kan försäkra dig att jag ogillar om någon av mina vänner väljer att ha en brudöverlämning. Jag kan ju inte direkt förbjuda det, men jag kan definitivt ta upp diskussionen och fråga om de är medvetna om vad de förmedlar.
    Samma här. Jag tycker det är en unken gammal sed helt enkelt, och har inga problem med att fråga folk om de faktiskt är införstådda med vad den egentligen symboliserar.
  • sasssy­y
    Äldre 23 Apr 09:30

    fast tolkningen ligger ju hos dig.. jag tolkar det inte alls som ni gör.. att det finns något ägande i det hela.. utan att man som jag skrev lämnar sin födelsefamilj för att starta en ny primärfamilj...

    Ni är ju så fast i gamla seder och tankar och kan inte se att vi skapar våra egna traditioner genom att ge dem nya innebörder.

    Då skulle ju inte vigselringen vara okej heller eftersom den visar att du hör ihop med din man och inte är en fri kvinna.

    Förlovningsringen är en symbol för att du inte bara är TROlovad med någon utan även BORTlovad...finns tiotusentals traditioner som vi använder "felaktigt" och som då skulle sorteras bort.

    Herregud slappna av och sluta läsa in innebörder som inte finns. Jag är 110% säker på att prinsessan inte alls har detta i tanken och att det bara är en liten liten klick av samhället som ser denna innebörd, jag tycker att det är en fin tanke att involvera pappa i sin vigsel för brudens mor har ofta naturligt en framträdande roll på annat vis.

    Slappna av och lägg er energi på riktiga problem i stället.

  • Äldre 23 Apr 09:31
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:23:52 följande:
    Men absolut. Tänk om de kunde sluta dilla om den där Gud också, och fatta att kyrkobyggnaden bara är en trevlig kuliss för MITT "princessbröllop" [sic]! 
    Vet du, det är ingen helt ovanlig förfrågan, tro det eller ej, både beträffande vigslar och dop. {#lang_emotions_undecided} 
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?