• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Rockan
    Johan01 skrev 2010-04-23 09:38:15 följande:
    Exakt det jag säger också. Vi skapar ju själva våra traditioner. Jag tycjker att ni som stenhårt hävdar att denna symbolhandling är hemsk och förnedrande i själva verket BEFÄSTER den innebörden, genom att föra den vidare. Inget är hugget i sten. och
    Det stora problemet med det tänket är ju att man ger ett indirekt godkännande till de platser i världen där brudöverlämnande fortfarande har mer än en symbolisk innebörd. Man erkänner en tradition som ger kvinnan en lägre position & tar ifrån henne sitt egenvärde. Är det okej?
  • MissMurrig

    Njää... Jag är inte mot den traditionen i sig, alla får ju egentligen göra som de vill. MEN som en symbol för Sverige så tycker jag att kronprinsessan bör följa de svenska traditionerna. Vill hon ha något eget bröllop och göra det till ett privat event så fine, men då får hon jobba ihop pengarna att bekosta kalaset för också... 

  • Rockan
    Scarlet skrev 2010-04-23 09:54:08 följande:
    Ja, herregud, jag haller med helt! Visst, det harstammar fran gammaldags patriarkiska tradittioner bla, bla bla... Men skit i det, nufortiden ar det en tradition i England och USA, och det ar valdigt romantiskt tycker jag. Mycket roligare att brudgummen inte har sett bruden forran dagen innan, sa att man verkligen langtar efter varann. Kandes fantstiskt att stiga in i kyrkan sjalv, min mans och mina ogon mottes dar han stod vid altaret medan jag gick in. Han hade inte heller sett klanningen innan, sa det var en stor overraskning for honom. Sa tagga ner lite och ha lite kul for en gangs skull ,allt behover inte var super-ultra-politiskt korrekt varje sekund av livet, ibland kan man bara gora nagot for att det ar roligt och romantiskt!
    Allt det där är ju fullt genomförbart även utan brudöverlämning...
  • Ts Mamma

    Röstade JA, DÄRFÖR ATT jag anser att hela den här debatten är patetisk, låt henne få välja något på sitt eget bröllop och vad i hela världen har det med den svenska kvinnosynen att göra, det tycker jag känns rätt förlegat och patetisk att dra upp för att hon vill att någon överlämnar henne vid altaret. Hade folk reagerat likadant om hon hade velat att hennes Mamma skulle lämna över henne? Antagligen inte.

    Visstt vi har inte den tradiotionen i Sverige, men måste allt vara så j*la traditionsbundet bara för att det handlar om vår Kronprinsessa? Hon är väl en människa, precis som du och jag och borde ha rätt att välja SJÄLV hur hon vill ha sitt bröllop...


  • Lady Namárië
    Rockan skrev 2010-04-23 10:00:13 följande:
    Det stora problemet med det tänket är ju att man ger ett indirekt godkännande till de platser i världen där brudöverlämnande fortfarande har mer än en symbolisk innebörd. Man erkänner en tradition som ger kvinnan en lägre position & tar ifrån henne sitt egenvärde. Är det okej?
    Exakt!
    So say we all
  • talamod
    Scarlet skrev 2010-04-23 09:54:08 följande:
    Ja, herregud, jag haller med helt! Visst, det harstammar fran gammaldags patriarkiska tradittioner bla, bla bla... Men skit i det, nufortiden ar det en tradition i England och USA, och det ar valdigt romantiskt tycker jag. Mycket roligare att brudgummen inte har sett bruden forran dagen innan, sa att man verkligen langtar efter varann. Kandes fantstiskt att stiga in i kyrkan sjalv, min mans och mina ogon mottes dar han stod vid altaret medan jag gick in. Han hade inte heller sett klanningen innan, sa det var en stor overraskning for honom.Sa tagga ner lite och ha lite kul for en gangs skull ,allt behover inte var super-ultra-politiskt korrekt varje sekund av livet, ibland kan man bara gora nagot for att det ar roligt och romantiskt!
    Tyvärr är det inte deras eget bröllop. Jag är med och betalar. Kyrkan kan jag (men inte Viktoria) välja att gå ur och förhålla mig som jag vill till. Men är man blivande statsöverhuvud (avlönad av staten=mig o dig) har man inte "rätt" till helt eget liv i alla lägen, då får man abdikera (som en del gjort genom historien). Och som sagts av flera: som statsöh/blivande sådan, så har allt man gör symbolvärden utöver den egna privata sfären. Men som sagt vi vet ju inte om det är Viktorias önskan att bli ledd fram eller om det bara är osanna rykten.
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 BF 30/5-10 ♪♫
  • CallGirl
    Jagvetmest skrev 2010-04-23 09:53:19 följande:
    Ja, därför att man kan fira jul också utan att tro på Jesus. M a o man behöver inte tolka allt så bokstavligt.
    Jul har egentligen inget med kritendomen att göra. Det har funnits firande i norden och andra delar av europa runt jul redan innan Sverige blev kristet. Att man lade firandet av Juesus fördelse runt jul handlar om att man ville få in kristendomen och få firandet att bli kristet. På samma sätt försöker man få midsommar att bli en kristen högtid genom att fira Johannes döparens dag då (men det har inte fått samma genomslagskraft)
  • Ulf Harrys Farsa
    Denebola skrev 2010-04-23 09:54:47 följande:
    Julen fanns innan kristendomen kom till Sverige...
    jasså?
    Så jultraditionen har inget med kristendomen att göra?
  • CallGirl
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:57:01 följande:
    Klart man kan. Man bör dock i alla fall tänka över sina val och vad de har för vidare innebörd, inte bara hitta på egna betydelser som passar ens egna syften.
    Jag får flashbacks från min skoltid. Lärare som menade att mobbing inte förekom utan det var "kamratfostran". Bara för att man lägger en egen innebörd i ett fenomen gör inte att man legitimerar fenomenet.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?