• Äldre 22 Apr 21:50
    41592 visningar
    716 svar
    716
    41592

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Äldre 23 Apr 12:49
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 12:48:16 följande:
    För i Sverige har vi aldrig haft den "gamla" traditionen. Iaf inte det senaste århundradet.
    Spelar det nån roll att vi inte har haft det? Gör det det mer rätt att vi accepterar ett förfarande som för många kvinnor står för något hemskt, bara för att vi inte "gjort så innan"?
  • Äldre 23 Apr 12:50
    Umbrageous skrev 2010-04-23 12:49:03 följande:
    SÅ allt det gamla måste försvinna, innan man kan skapa nytt? Då skulle vi aldrig få något nytt någonsin....
    Nej, så generellt uttryckte jag mig då rakt inte. Det handlade om en specifik företeelse.
  • Tottel­ina
    Äldre 23 Apr 12:51
    Rockan skrev 2010-04-23 12:45:48 följande:
    Absolut gör det det. I många afrikanska kulturer, vissa islamska samt vissa asiatiska kulturer där kvinnor fortfarande är omyndiga & inte har äganderätt så är brudöverlämningen central som symbolik. Där lämnar pappan fortfarade bokstavligen över kvinnan till hennes blivande make, som hon oftast inte valt själv. & Ja, jag har ytterst svårt att se det på ett annat sätt. Vi fördömer andra delar av kvinnoförtrycket, men vi hyllar & bevarar en av de mest centrala.
    Du får gärna belägga detta med lite fakta, annars ser jag det som dina personliga reflektioner och inget annat.
    "Islamiska kulturer" t ex, ja du det finns en hel del som skulle kunna passa in på den beskrivningen men nu råkar det vara så att jag är rätt insatt i islamiska vigslar och är faktiskt jättenyfiken på hur du menar att pappan dels väljer mannen samt lämnar över bruden mot hennes vilja.
    Väntar med spänning.

    Om du vidare menar att brudöverlämning i det här avseendet som vi faktiskt talar om i denna tråd (och inte små afrikanska stammar) utan här i väst där man själv väljer sin partner, tycker jag det är rent skrämmande att du anser en pappas närvaro vid brudens sida under vigseln vara en av de mest centrala delarna i kvinnoförtryck! Jisses.
  • Tottel­ina
    Äldre 23 Apr 12:51
    giftgrodan skrev 2010-04-23 12:47:00 följande:
    Men är det inte finare att se brudparet gå in tillsammans mot en gemensam framtid? Jag fattar bara inte hur det kan vara _finare_ att bruden går in med sin pappa.
    Jag vet inte när jag påstod det.
  • Äldre 23 Apr 12:52
    Rockan skrev 2010-04-23 12:49:53 följande:
    Spelar det nån roll att vi inte har haft det? Gör det det mer rätt att vi accepterar ett förfarande som för många kvinnor står för något hemskt, bara för att vi inte "gjort så innan"?
    Nu svamlar du bara :) Ingen använder överlämnandet som ett tecken på förtryck i Sverige. Bara för att en sak betyder en sak i ett annat land, behöver det inte betyda samma i ett annat.

    Jag springer för att få träning, någon annan springer för att hinna med bussen. Samma fysiska handling - olika syften och mål.
  • Äldre 23 Apr 13:01
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 12:52:20 följande:
    Nu svamlar du bara :) Ingen använder överlämnandet som ett tecken på förtryck i Sverige. Bara för att en sak betyder en sak i ett annat land, behöver det inte betyda samma i ett annat. Jag springer för att få träning, någon annan springer för att hinna med bussen. Samma fysiska handling - olika syften och mål.
    Så om jag vill ha svastikor broderade på släpet till min brudklänning är det OK, eftersom det för mig symboliserar sol, ljus och liv?
  • Äldre 23 Apr 13:03
    Tottelina skrev 2010-04-23 12:51:11 följande:
    Du får gärna belägga detta med lite fakta, annars ser jag det som dina personliga reflektioner och inget annat. "Islamiska kulturer" t ex, ja du det finns en hel del som skulle kunna passa in på den beskrivningen men nu råkar det vara så att jag är rätt insatt i islamiska vigslar och är faktiskt jättenyfiken på hur du menar att pappan dels väljer mannen samt lämnar över bruden mot hennes vilja. Väntar med spänning. Om du vidare menar att brudöverlämning i det här avseendet som vi faktiskt talar om i denna tråd (och inte små afrikanska stammar) utan här i väst där man själv väljer sin partner, tycker jag det är rent skrämmande att du anser en pappas närvaro vid brudens sida under vigseln vara en av de mest centrala delarna i kvinnoförtryck! Jisses.
    Nu så påstod jag väl inte att det genrellt skulle vara en del av islamska vigslar, eller hur? Inom vissa islamska kulturer är en stor skillnad.
    Inte heller anser jag något om en pappas närvaro under vigseln.
    Jag förstår bara inte hur det kan anses rimligt att vi tar till oss ett förfarande & kallar det vårt eget, när det har en sån historia i resten av världen.

    Jag rekommenderar "A history of a wife" av Marilyn Yalom.
  • Ord blind
    Äldre 23 Apr 13:04

    Vad hon gör det skiter jag i. Och varför skulle jag bry mig? Ingår det i mina åtagande som medborgare i detta land?


    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Äldre 23 Apr 13:05
    Joual skrev 2010-04-23 13:01:32 följande:
    Så om jag vill ha svastikor broderade på släpet till min brudklänning är det OK, eftersom det för mig symboliserar sol, ljus och liv?
    Och du kan inte se skillnaden på en symbol som använts som "signatur" under folkmord och en enkel överlämning vid en vigsel?
  • Äldre 23 Apr 13:05
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 12:52:20 följande:
    Nu svamlar du bara :) Ingen använder överlämnandet som ett tecken på förtryck i Sverige. Bara för att en sak betyder en sak i ett annat land, behöver det inte betyda samma i ett annat. Jag springer för att få träning, någon annan springer för att hinna med bussen. Samma fysiska handling - olika syften och mål.
    Nej, jag svamlar inte utan ställer frågor. Tycker du att bara för att det för oss inte har den innebörden, så kan vi använda oss utan det, trots att det är en hemsk symbolik för någon annan?
    Jag tycker nämligen inte det. Jag tycker det tar bort från trovärdigheten när vi sen kritiserar kvinnoförtryck i andra kulturer.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?