• Äldre 22 Apr 21:50
    41451 visningar
    716 svar
    716
    41451

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Äldre 23 Apr 13:07
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:05:33 följande:
    Och du kan inte se skillnaden på en symbol som använts som "signatur" under folkmord och en enkel överlämning vid en vigsel?
    Jag tycker den största skillnaden är att det finns färre nazister idag som använder hakkors än det finns kvinnor som gifts bort mot sin vilja.
  • Juliaå­Ronjas­mammis
    Äldre 23 Apr 13:07

    Egentligen är det ganska enkelt; medlemmar av kungafamiljen _måste_ bekänna sig till den evangelisk-lutherska läran och följa dess kyrkliga ritualer, bl a den vigselordning som Svenska kyrkan utformat. Då kan man inte blanda in några anglosaxiska sedvänjor i vigselakten, hur gulligt det än kan tyckas.

    Hur man nu kan tycka att något så mossigt är gulligt. För mig luktar det Harlequinroman och amerikansk B-film lång väg. Urk.


    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Äldre 23 Apr 13:08
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:05:33 följande:
    Och du kan inte se skillnaden på en symbol som använts som "signatur" under folkmord och en enkel överlämning vid en vigsel?
    Svastikan har i många hundra år varit en symbol för just solen och livet. Räcker inte det?
  • Äldre 23 Apr 13:08
    Rockan skrev 2010-04-23 13:05:55 följande:
    Nej, jag svamlar inte utan ställer frågor. Tycker du att bara för att det för oss inte har den innebörden, så kan vi använda oss utan det, trots att det är en hemsk symbolik för någon annan? Jag tycker nämligen inte det. Jag tycker det tar bort från trovärdigheten när vi sen kritiserar kvinnoförtryck i andra kulturer.
    Det är så enkelt att i Sverige symboliserar inte överlämningen någon form av kvinnorförtryck. Det är bara en (oviktig) del av vigselprogrammet.

    Så nej, det spelar ingen roll.
  • Äldre 23 Apr 13:08
    mirre67 skrev 2010-04-23 10:47:52 följande:
    Och då skulle jag svara dig att det ska du skita fullständigt i, för det är mitt bröllop som jag kanske kan få ha som JAG vill. Inte som DU tycker det ska vara. Herregud, låt folk få gifta sig på det sätt de vill, det har väl inte du ett jota med att göra?? Varför i helsike skulle du ta upp en sån diskussion, finns ju ingen som helst anledning. Eller får inte folk tycka annorlunda än dig??
    Men varför ska någon annan betala hennes bröllop nu då om det är HENNES bröllop och hon får göra som HON vill? Klart alla i Sverige har att göra med hennes bröllop(om de bryr sig), vi betalar ju för det! Jag bryr mig inte så mycket egentligen, jag tycker hon kan ta sig ett riktigt jobb och betala sitt eget bröllop och göra som hon vill, men ska det visas över hela världen och hon är vår framtida stadsöverhuvud, och en symbol för Sverige. Då får hon representera oss på ett traditionellt sätt... 
  • Äldre 23 Apr 13:09
    Joual skrev 2010-04-23 13:08:01 följande:
    Svastikan har i många hundra år varit en symbol för just solen och livet. Räcker inte det?
    I västvärlden har den inte varit det. Och det är där vi lever.
  • Äldre 23 Apr 13:10
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:08:12 följande:
    Det är så enkelt att i Sverige symboliserar inte överlämningen någon form av kvinnorförtryck. Det är bara en (oviktig) del av vigselprogrammet. Så nej, det spelar ingen roll.
    Du menar att man själv kan välja vad en handling symboliserar?
  • Äldre 23 Apr 13:11
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:09:57 följande:
    I västvärlden har den inte varit det. Och det är där vi lever.
    Jodå, svastikan användes flitigt i västvärlden. Besök t.ex. Carlsbergs bryggeri i Köpenhamn.
  • Äldre 23 Apr 13:11
    Joual skrev 2010-04-23 13:10:20 följande:
    Du menar att man själv kan välja vad en handling symboliserar?
    Som jag sa; jag springer för att få träning - någon anna för att hinna med b ussen. Samma fysiska handling, olika syften.
  • Äldre 23 Apr 13:12
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:11:14 följande:
    Som jag sa; jag springer för att få träning - någon anna för att hinna med b ussen. Samma fysiska handling, olika syften.
    Fast att springa symboliserar inte förtryck för någon.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?