• Äldre 22 Apr 21:50
    41462 visningar
    716 svar
    716
    41462

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • uppdra­gmamma
    Äldre 23 Apr 14:59

    för att va ärlig så skiter jag fullständigt i hur hon gifter sig.


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Äldre 23 Apr 15:02

    Klart Victoria och Daniel ska ha det som de vill, det är deras dag. Bara för att det är kungligt så tycker många att de ska hålla sig strikta regler. de är ju som vilket par som helst och gifter sig av kärlek och inget annat får man hoppas.{#lang_emotions_smile}

  • Äldre 23 Apr 15:04

    Bryr mig inte ett skit!

  • Kinya
    Äldre 23 Apr 15:09

    Jag röstade nej därför att: -Det svenska kungahuset ska följa svenska traditioner -Brudöverlämning är en förlegad tradition som symboliserar att bruden lämnas över från pappan till maken helt utan egen inblandning eller åsikt. -Jag anser att man som brudpar gör detta tillsammans och att man däröfr ska gå fram till prästen/vigselförättaren tillsammans. Jag skulle tycka att det var extremt pinsamt om vår blivande drottning lämnades över av sin pappa. Jag tycker det också när vanliga brudar lämnas över av pappan. Det luktar lite arrangerat äktenskap över det hela...

  • Äldre 23 Apr 15:13
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 10:55:24 följande:
    Jag skiter högaktningsfullt hur du väljer att utforma din vigsel. Jag skiter däremot inte i vad dina val förmedlar för syn på kvinnan, även om du gör det. Jag skulle ifrågasätta dina val om du kom och sade att du tyckte att det verkade jätteromantiskt med brudrov också. "Tänk, att få kidnappas mitt i natten av min blivande man och hans vänner, och sedan hållas inlåst och våldtas tills jag blir gravid. Gud vad gulligt, liksom. För för MIG symboliserar det faktiskt bara bra saker, så det så." 
    Så du anser alltså att du har rätt göra dig själv till någon sorts taleskvinna för hur alla kvinnor ska göra på sina bröllop för att det du tycker är det enda rätta?? Om din bästa kompis kom och talade om för dig att hon jättegärna ville bli överlämnad av sin pappa på sitt bröllop, då skulle du alltså göra allt för att förhindra hennes önskning? Din andra kommentar om brudrov är inte värt att kommentera, det är alldeles för löjligt.
  • lindil­usan
    Äldre 23 Apr 15:22

    I det stora hela så struntar jag i hurvida kronprinsessan blir överlämnad av kungen eller inte, Det är hennes bröllop och inte mitt. Men jag anser att kronprinsessan själv skall få avgöra hur hon vill ha sitt eget bröllop även om det nu innebär att hon strider mot svensk tradition.  jag tycker att folk bryr sig för mycket över hur andra gör, bättre och bry sig om hur man vill ha sitt eget bröllop istället för att sitta och argumenter hur kronprinsessans bröllop skall vara. Hon gifter sig en gång i sitt liv och då kan hon väll få bestämma själv hurvida kungen skall överlämna henne eller inte.

  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 15:54
    Pejgan skrev 2010-04-23 10:28:08 följande:
    Klart symboler kan ändras. Jag kan ta på mig en hakkorströja och säga att den symboliserar kärlek till Saturnus. Jag lär dock få ganska mycket spö och inte speciellt många kommer tro på mitt budskap.
    Ok inget hindrar dig från att göra det. Jag kan t.o.m vara din första supporter i denna aktion. Jag tycker det är dags att ta ifrån destruktiva krafter symboler som från början inte tillhör dom.{#lang_emotions_smile}
  • Siriva
    Äldre 23 Apr 15:55

    Kronprinsessan Victoria gifter sig ju faktiskt först och främst som privatperson. Sen råkar hon vara en offentlig parson med viss symbolstatus. Men i grund och botten är hon en blivande brud. Låt henne få det bröllop hon vill ha.


    Kungens systrar (några av dem) leddes till altaret av deras farfar dåvarande kung Gustav VI Adolf. (Deras pappa var ju död).
    Så i den släkten verkar de ju ha den traditionen oavsett vad svenska kyrkan tycker.
    Det är ju många som har så på sina bröllop. 
  • Äldre 23 Apr 15:57

    Ska kyrkan bara vara en kuliss för det perfekta bröllopet?


    Planering är a och o......
  • Äldre 23 Apr 15:58

    Självklart om hon vill det! Måste allting analyseras så hela tiden?

    Som det är nu tillhör kungafamiljen svenska folket vad det verkar och får över huvudtaget inte göra ngt som de själva vill. Det är så fånigt att det finns folk som blir så upprörda över ngt så litet, det är iofs fantastiskt roligt att folk inte har egna, större problem. Victoria är sin egen och tillsammans bestämmer hon och hennes blivande man över deras bröllop! Vill hon att pappa lämnar över henne så blir säkert det perfekt för just henne!!!

Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?