• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • giftgrodan

    Men alltså... ska vi ha monarki ÄR Victoria inte "vem som helst". Det är väl det som är hela grejen med monarki? Jag förstår inte riktigt det här att hon ska ses som vem som helst, och samtidigt vara en symbol för Sverige.

    Den här diskussionen gör mig bara mer och mer övertygad om att monarkin borde avskaffas.

  • Primrose

    Om man gifter sig i kyrkan har prästen sista ordet, så Victoria borde rätta sig efter prästens åsikter. Det fick vi veta när vi planerade min mammas begravning och prästen var tveksam över ett visst psalmval (vi lyckades övertyga honom och få som vi ville). Han sa rakt ut att det var han som bestämde.

  • Rockan
    mirre67 skrev 2010-04-23 15:13:26 följande:
    Om din bästa kompis kom och talade om för dig att hon jättegärna ville bli överlämnad av sin pappa på sitt bröllop, då skulle du alltså göra allt för att förhindra hennes önskning?
    Om min bästa kompis uttrycke en önskan om brudöverlämning skulle jag utan att tveka ifrågasätta hennes, undra om hon hade kunskap om traditionen bakom förfarandet & om hon verkligen tänkt igenom det.
  • Rockan
    dessdess skrev 2010-04-23 15:58:10 följande:
    Självklart om hon vill det! Måste allting analyseras så hela tiden? Som det är nu tillhör kungafamiljen svenska folket vad det verkar och får över huvudtaget inte göra ngt som de själva vill. Det är så fånigt att det finns folk som blir så upprörda över ngt så litet, det är iofs fantastiskt roligt att folk inte har egna, större problem. Victoria är sin egen och tillsammans bestämmer hon och hennes blivande man över deras bröllop! Vill hon att pappa lämnar över henne så blir säkert det perfekt för just henne!!!
    Jag tycker inte man behöver analysera för att se vad brudöverlämning representerar.

    Sen är inte Victoria sin egen på samma sätt som vilken Svensson som helst. Hennes bröllop betalas till största del med offentliga medel, hon är bunden av lag till Svenska kyrkan & ska upprätthålla dess traditioner. (Kungahuset är den enda statliga instutition som fortfarande är bunden till kyrkan.)
    Jag kan inte påstå att jag blir direkt upprörd, men jag tycker det är ett onkunnigt val.
  • mirre67
    Rockan skrev 2010-04-23 16:15:22 följande:
    Om min bästa kompis uttrycke en önskan om brudöverlämning skulle jag utan att tveka ifrågasätta hennes, undra om hon hade kunskap om traditionen bakom förfarandet & om hon verkligen tänkt igenom det.
    Varför inte bara låta henne få ha sitt bröllop som hon vill?
  • banansmoothie

    Ja. Får hon gifta sig med vem hon vill som är en vanlig dödlig (och som är jättetrevlig, har absolut inte nått emot honom alls), så borde hon väll få gifta sig HUR hon vill också?

    Dock tycker jag att vi ska avskaffa kungahuset så slipper vi alla dessa problem. Det är ett sjukt gammalmodigt system som det är, så varför leka modern och feministisk? Har vi redan glömt att sverige avsatte Carl Philip som kronprins och ändrade tronföljden så att Vickan kunde få bli kronsessa? Detta i VÅR livstid! Och deras. Nej ärligt, det är sånt larv att hålla på att leka jämnställd och feministisk när traditionen är förlegad ändå.

  • enlitenbitkaka
    Rockan skrev 2010-04-23 16:15:22 följande:
    Om min bästa kompis uttrycke en önskan om brudöverlämning skulle jag utan att tveka ifrågasätta hennes, undra om hon hade kunskap om traditionen bakom förfarandet & om hon verkligen tänkt igenom det.
    Är din syn på kvinnoförtryck viktigare än att din bästa vän får bröllopet hon drömmer om? Så fint av dig {#lang_emotions_dreamer}
  • lyckligmamma

    Ingen aning. Är bara förevånad över att nån vill gifta sig med henne överhuvudtaget

  • Joual
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 16:28:43 följande:
    Är din syn på kvinnoförtryck viktigare än att din bästa vän får bröllopet hon drömmer om? Så fint av dig
    Att fråga varför man tänkt på ett visst sätt är väl inte samma sak som att hindra det? 
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?