• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Lady Namárië
    Johan01 skrev 2010-04-23 17:57:46 följande:
    Alltså, jag tycker den här jämförelsen med hakkors är lite skev alltså. Jag kan inte låta bli att tycka det. Så du tycker på allvar att om din vän önskar att hennes pappa följer med henne in på bröloppet på det sättet kungen ska göra, utan att det är tvång eller något sådant med i bilden så är det jämdförbart med att gå runt med hakkors på brölloppet för att man tycker dom är fina? Jag köper bara inte det. Kalla mig ologisk om du vill eller inkonsikvent eller hellt dum i huvudet.
    Det som gör jämförelsen lite skev är väl i så fall att svastikan egentligen är ett utmärkt exempel på en symbol vars innebörd har förändrats från ursprunget.

    Hur menar du att den skevar annars?

    Ja, jag tycker att det är jämförbart. Om man plockar en företeelse utan att reflektera över dess hävdvunna symbolik bara för att man personligen tycker att man kan tillskriva den andra egenskaper, då spelar det egentligen ingen roll om företeelsen symboliserar kvinnoförtryck eller folkmord. Det är lika dumt i alla fall. 
    So say we all
  • FruSen

    Utan att läst läst vare sig tråden, TS länkar eller trådstarten särskilt noga röstar jag
    NEJ, därför att: Brudöverlämning öht är så löjligt och fånigt så jag kräks över hela skiten! Varför vill man inte gå med sin blivande make??! Jag förstår det bara inte?!

  • Glass

    Nu svarade jag på rubrikens fråga, inte huruvida Victoria ska få som hon vill.

    Nej svarade jag för jag är emot att kvinnor ses, behandlas eller beter sig som någons ägodel.


    tttttttttttttttt och tttttt lite extra t:n att använda istället för de som mitt tangentbord tappar bort
  • jaghopparhögt

    Nu ska väl hela jippot sändas på tv och spridas över hela världen så då ser jag helst att de använder sig av svenska traditioner och inte inspireras av amerikanska filmer från 80-talet.

  • CallGirl
    Miss Maya skrev 2010-04-23 17:37:56 följande:
    Varför tänker man inte och ojar sig över det här med att kvinnan först har sin pappas efternamn och sedan tar mannens då? Det är fortfarande det vanligaste. Och det står för precis samma sak som överlämning! Tycker det är fjantigt att tycka en sak är okej, som är samma sak, men en annan tittar man ner på.
    Har du en källa på att det står för samma sak?
  • Johan01
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 18:11:30 följande:
    Det som gör jämförelsen lite skev är väl i så fall att svastikan egentligen är ett utmärkt exempel på en symbol vars innebörd har förändrats från ursprunget. Hur menar du att den skevar annars? Ja, jag tycker att det är jämförbart. Om man plockar en företeelse utan att reflektera över dess hävdvunna symbolik bara för att man personligen tycker att man kan tillskriva den andra egenskaper, då spelar det egentligen ingen roll om företeelsen symboliserar kvinnoförtryck eller folkmord. Det är lika dumt i alla fall. 
    Ja jag håller med om att det är ett utmärkt exempel på en symbol vars innebörd har förändrats från ursprunget. Till det negativa.

    Det verkar också som att detta med att pappa följer med sin dotter på bröloppet  för en stor grupp människor också ha förändrats från ursprunget. Från att innebära en förnedring med hemsk innebörd till något som var och en får bestämma själv, om jag har förstått och sammanfattat de inläggen tidigare som röstat "ja".  Förutom för en annan grupp, som röstat "nej", som är 1% större (iallafall på fl, vilket alla vet representerar den genomsnittlige svensken på ett galant sätt).
  • Johan01

    Vem bestämmer om en symbolhandling har tvättats fri från befäckelse? Kommer svastikan aldrig någonsin bli fri från smuts? antagligen inte. Kommer svenska flaggan och nationalsången aldrig mer kunna förknippas enbart med sverige och inte rasism och främslingsfientlighet? Kommer fäder eller mödrar aldrig kunna följa sin son eller dotter med in på bröloppet utan att förknipas med förtryck?

  • giftgrodan

    Är det inte märkligt att i trådar om i stort sett vilka traditioner som helst skriks det mycket högt om hur viktigt det är att värna svenska traditioner, men här är det helt plötsligt inte alls viktigt?

  • Lady Namárië
    Johan01 skrev 2010-04-23 18:22:30 följande:
    Det verkar också som att detta med att pappa följer med sin dotter på bröloppet  för en stor grupp människor också ha förändrats från ursprunget. Från att innebära en förnedring med hemsk innebörd till något som var och en får bestämma själv, om jag har förstått och sammanfattat de inläggen tidigare som röstat "ja".
    fast för en ännu större grupp människor i världen är ju brudöverlämningens symbolik ren, skär verklighet. Genom att ta upp detta inslag i sin vigselakt stödjer man sådana sedvänjor, oavsett vad man själv anser att de innebär.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 18:45:14 följande:
    fast för en ännu större grupp människor i världen är ju brudöverlämningens symbolik ren, skär verklighet. Genom att ta upp detta inslag i sin vigselakt stödjer man sådana sedvänjor, oavsett vad man själv anser att de innebär.
    Edit: "oavsett vad man själv anser att deN (=brudöverlämningen) innebär."
    So say we all
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?