• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • vackrastarflow
    Liljan77 skrev 2010-04-23 19:22:36 följande:
    Visst ska man värna om våra traditioner,men om viktoria nu vill bli överlämnad så varför inte. Det är ju hennes bröllopsdag. Mycke hysteri om vad hon borde å inte borde göra pga vem hon e,men det verkar ha glömts bort att hon också bara e en tjej som ska till att gifta sig med mannen hon älskar. Varför ska inte hon få sin bröllopsdag som hon vill...i den mån de går?
    Precis...
    Tänk va kul det hade varit om de bara stack iväg till Las Vegas och gifte sig hos nån Elvis-lookalike Undrar om de inte önskar de kunde göra det?!
  • Peppa

    Sitter och ser ut som et frågetecken.. det är väl jättefint att få gå fram till sin blivande make med sin far eller mor bredvid sig?
    Tråkigt dock att de gifter sig kyrkligt... Varför ha en kristen anslutning över huvud taget? Tråkigt...

    (Japp, gillar inte organiserad religion)

  • Liljan77
    De hade varit någe de .

    vackrastarflow skrev 2010-04-23 19:28:54 följande:
    Precis...Tänk va kul det hade varit om de bara stack iväg till Las Vegas och gifte sig hos nån Elvis-lookalike Undrar om de inte önskar de kunde göra det?!
  • stor grön drake
    Peppa skrev 2010-04-23 19:29:45 följande:
    Sitter och ser ut som et frågetecken.. det är väl jättefint att få gå fram till sin blivande make med sin far eller mor bredvid sig?
    Det glömde jag ju skriva, hade kyrkgången varit bred nog hade min mamma överlämnat mig vid min vigsel.
    Är det bättre ur jämnställdhets synpunkt?
    (och ja, bred nog. Min man och jag gick ut efter varandra)
    091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
  • giftgrodan

    Wingtear: jag fattar inte varför brudgummen inte ska få vara med på ingången. Han har väl NÅN del i bröllopet också?

  • Liljan77

    Måste bara fråga...vem gick ut först?De kan ju ses som kvinoförnedring om du gick ut efter din man .


    stor grön drake skrev 2010-04-23 19:34:56 följande:
    Det glömde jag ju skriva, hade kyrkgången varit bred nog hade min mamma överlämnat mig vid min vigsel.Är det bättre ur jämnställdhets synpunkt?(och ja, bred nog. Min man och jag gick ut efter varandra)
  • Joual
    vackrastarflow skrev 2010-04-23 19:27:52 följande:
    Ja? Min kompis gifte sig enligt kristen tro i USA, där sa de inte emot att hon ville gå med sin pappa. Inte heller hade det varit ett problem om hon ville gå till altaret med sin blivande man (vilket de funderade på). Så jag antar att det inte går emot den kristna tron, nåt av de två alternativen, vilket borde vara grunden för de beslut kyrkan tar. Men kanske är de lite mer öppna för brudparets önskan i USA än i Sverige?
    De kristna kyrkorna i USA har ofta en annan grundsyn på förhållandet mellan män och kvinnor, vilket också förklarar varför de har en annan vigselsed än den svenska kyrkan. De flesta kyrkor i USA har också med frågan "Who gives this woman to be wedded to this man", där brudens far förväntas svara "Me and her mother". De har ofta också med en formulering i vigsellöftena där kvinnan lovar att "obey and honour my husband". Något sådant finns inte här i Sverige, och jag hoppas att det inte kommer... men det trodde man inom SvKy om brudöverlämningen också. Så vem vet? 
  • vackrastarflow
    Joual skrev 2010-04-23 19:40:18 följande:
    Du missförstår mig, jag menar att hos dem är det okej med båda alternativen, så varför är det inte okej i Sverige?
  • Joual
    vackrastarflow skrev 2010-04-23 19:52:05 följande:
    Du missförstår mig, jag menar att hos dem är det okej med båda alternativen, så varför är det inte okej i Sverige?
    Nej, jag tror inte att jag missförstod dig. Jag försökte förklara varför brudöverlämning är OK i amerikanska kyrkor, men något som de flesta präster i Svenska Kyrkan tar avstånd på. Det har att göra med synen på män och kvinnor och deras inbördes relation. 
    Svenska Kyrkan tog tidigt ställning för att kvinnan och mannen skulle ha lika värde i en relation, vilket var långt ifrån självklart för några hundra år sedan. Att Svenska Kyrkan också varit pionjärer när det gäller t ex kvinnliga präster och (nu senast) samkönade äktenskap är också ett "symptom" på samma sak - att kvinnor och män har samma värde och att mannen inte är överlägsen kvinnan. 
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?