• Äldre 22 Apr 21:50
    41439 visningar
    716 svar
    716
    41439

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Kokomo
    Äldre 28 Apr 14:17
    EmmaOh skrev 2010-04-28 14:09:32 följande:
    Jag rehabiliterar hellre brottslingar än betalar kungahuset. man borde göra som med kyrkoskatten, låt dem som vill betala för kungahuset.
    Spännande förslag. Men de som inte betalar, vilken statschef ska representera dem...?
  • Äldre 28 Apr 16:08
    Kokomo skrev 2010-04-28 14:17:12 följande:
    Spännande förslag. Men de som inte betalar, vilken statschef ska representera dem...?
    Öhh.. som alla andra länder som inte har en kung, typ en VALD president? Eller stadsministern...?
  • Kokomo
    Äldre 28 Apr 22:46
    MissMurrig skrev 2010-04-28 16:08:27 följande:
    Öhh.. som alla andra länder som inte har en kung, typ en VALD president? Eller stadsministern...?
    StaDsminister... intressant. :) Statsminister = regeringschef inte statschef.
    Men min poäng var iallafall att det lät intressant att alla skulle kunna välja individuellt om man ville att kungen skulle vara ens statschef eller någon annan och att de på nått sätt skulle existera sida vid sida, som kyrkan och staten gör.
  • Äldre 28 Apr 22:50
    Kokomo skrev 2010-04-28 22:46:06 följande:
    StaDsminister... intressant. :) Statsminister = regeringschef inte statschef. Men min poäng var iallafall att det lät intressant att alla skulle kunna välja individuellt om man ville att kungen skulle vara ens statschef eller någon annan och att de på nått sätt skulle existera sida vid sida, som kyrkan och staten gör.
    Det känns ju bara som att kungahuset är aldeles för gamaldags.. Man hade kungar förr precis som en massa andra saker som man idag tagit bort för de inte passar i dagens sammhälle, men av någon anledning så är kungahuset kvar. På den tiden hade iaf kungen ett lite större jobb som att styra sitt land. Nu är det ju mer passande med en President tycker jag, att folket får välja vem som ska bestämma (vilket vi ju redan gör, men att vi väljer vår stadschef inte bara ett parti+stadsminister). 
  • Äldre 28 Apr 22:51

    Jag väljer att kommentera TS inte skatteprioritering,
    Jag röstar på Ja, därför att det verkligen känns som det kvittar totalt för mig! Känner mig otroligt oengagerad i det här bröllopet.

  • nummer­fem
    Äldre 29 Apr 11:04
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-28 09:52:13 följande:
    Hur många sitter i sveriges fängelse? Sverige har drygt 6000 dömda fångar, av dessa är cirka 150 stycken dömda till livstidsstraff. I Sverige finns det idag 55 fängelser, detta är både öppna och slutna anstalter, samt anstalter med förhöjd säkerhet.
    Jaha. Det är off topic. Det som om jag skulle säga att det är fullständigt onödigt att ha ett kungahus som kräver dyrt apanage när man kan lägga pengarna på svältande pensionärer och illiterata skolbarn istället.
    crede quod habes, et habes
  • Äldre 29 Apr 11:15
    nummerfem skrev 2010-04-29 11:04:35 följande:
    Jaha. Det är off topic. Det som om jag skulle säga att det är fullständigt onödigt att ha ett kungahus som kräver dyrt apanage när man kan lägga pengarna på svältande pensionärer och illiterata skolbarn istället.
    apanaget skulle inte räcka långt.
  • nummer­fem
    Äldre 29 Apr 11:21
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-29 11:15:42 följande:
    apanaget skulle inte räcka långt.
    Men det handlar om själva principen.

    För övrigt ogillar jag att diskutera off topic och avslutar gärna diskussionen om brottslingar eller kungahus nu. Syftet med tråden är att diskutera brudöverlämning.
    crede quod habes, et habes
  • k a t t a
    Äldre 29 Apr 11:21
    MissMurrig skrev 2010-04-28 22:50:22 följande:
    Det känns ju bara som att kungahuset är aldeles för gamaldags.. Man hade kungar förr precis som en massa andra saker som man idag tagit bort för de inte passar i dagens sammhälle, men av någon anledning så är kungahuset kvar. På den tiden hade iaf kungen ett lite större jobb som att styra sitt land. Nu är det ju mer passande med en President tycker jag, att folket får välja vem som ska bestämma (vilket vi ju redan gör, men att vi väljer vår stadschef inte bara ett parti+stadsminister). 
    Eftersom Sverige är en stat har vi en staTschef och en staTsminister, inte stads-
  • Äldre 29 Apr 11:40
    nummerfem skrev 2010-04-29 11:21:32 följande:
    Men det handlar om själva principen. För övrigt ogillar jag att diskutera off topic och avslutar gärna diskussionen om brottslingar eller kungahus nu. Syftet med tråden är att diskutera brudöverlämning.
    OT är fult.

    Ja! låt brudparet välja hur överlämningen skall gå till, utan att en massa förlegade icke traditioner skall blandas in, viljan är fri och många präster anpassar sig beroende på att dom är tänkande människor och inte enkelspåriga feminister.

    En Brudgumsöverlämning anser en del vore helt okej.
  • nummer­fem
    Äldre 29 Apr 11:55
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-29 11:40:30 följande:
    OT är fult. Ja! låt brudparet välja hur överlämningen skall gå till, utan att en massa förlegade icke traditioner skall blandas in, viljan är fri och många präster anpassar sig beroende på att dom är tänkande människor och inte enkelspåriga feminister. En Brudgumsöverlämning anser en del vore helt okej.
    Men problemet är ju att hela kungahuset bygger på förlegade traditioner. Särskilt de som vill ha kvar kungahuset brukar poängtera att traditionerna gör det exotiskt och glamoröst, till skillnad från "vanliga" presidenter. Därför blir det så konstigt när de kan ta vissa av traditionerna, stadsbesök, invigningar osv, och strunta i andra, som att man ska gifta sig på ett visst sätt som blivande statschef. Det blir lite dubbelmoraliskt. Personligen tycker jag att vissa av traditionerna är ganska märkliga, som att statschefen måste vara protestant, till exempel. Men om man vill förändra dem tycker jag inte att man ska göra hur man vill, på eget bevåg, utan ändra på reglerna först. Privat tycker jag att kronprinssan får gifta sig precis hur hon vill. Men eftersom hon inte gifter sig privat, utan som Sveriges blivande statschef tycker jag att hon får anpassa sig till förutsättningarna.
    crede quod habes, et habes
  • Äldre 29 Apr 14:44

    Nu är det ju så att kronprinsessan inte har religionsfrihet. Hon måste vara tillhöra svenska kyrkan och gifta sig i kyrkan. Därmed får hon finna sig i Svenska kyrkans traditioner och där ger ingen bort någon..


     Vill hon göra annorlunda får hon göra som drottning Kristina och abdikera.
    Så det borde inte ens vara något snack om hur ceremonin ska gå till , det är i princip redan fastslaget i grundlagen.
    (vilket jag personligen tycker är ett argument att avskaffa kungahuset. vill vi verkligen ha personer utan religionsfrihet? och om man gör som jag föreslog så skulle regenten givetvis inte vara statschef längre utan mer historisk kuriosa )
  • Äldre 29 Apr 17:41
    EmmaOh skrev 2010-04-29 14:44:38 följande:
    Nu är det ju så att kronprinsessan inte har religionsfrihet. Hon måste vara tillhöra svenska kyrkan och gifta sig i kyrkan. Därmed får hon finna sig i Svenska kyrkans traditioner och där ger ingen bort någon.. 
    Jag gifte mig i kyrkan om min svärfar lämnade sin dotter till mig, gick kanon...
    så ATT det MÅSTE vara på ett viss sätt är skitsnack.
  • saltab­andite­n
    Äldre 13 May 21:18
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-29 17:41:50 följande:
    Jag gifte mig i kyrkan om min svärfar lämnade sin dotter till mig, gick kanon... så ATT det MÅSTE vara på ett viss sätt är skitsnack.
    Har jag missat något eller är det du som är kronprinsessan?
    Vad gemene man gör eller föredrar är totalt egalt. Inser du inte skillnaden mellan dig och ett statsöverhuvud behöver du nog gå om en kurs i samhällskunskap eller två.
  • Äldre 20 May 08:27

    Hon är väl en svensk prinsessa och inte en amerikansk?


    Eftersom hon har betalt för att visa upp Sverige och svenska traditioner, så tycker jag att hon ska hålla sig till dem. Annars kan hon flytta.
    För övrigt tycker jag att det är ett fett knytnävsslag i ansiktet på alla mammor att låta pappan lämna över bruden. Har ingen någon ANING om hur jobbigt det är att vara gravid med foglossningar och kaskadspyor i nio månader, sedan ska ungen ut med - inte så skönt och det tar några veckor innan du ens kan kissa igen utan att vråla av smärta (för att inte tala om nr. 2 ...), sedan ska du amma så du inte ens hinner äta eller gå på toa, medan pappan säger "är det okej om jag stannar lite på after worken på fredag eller?". Nämen självklart ska pappa få den stora äran. 
    "Nämen jag sitter här och tittar på bara, det blir så bra så. Självklart ska pappa få äran, det har han ju verkligen förtjänat! Så duktig pappa som han är. Lilla jag ... sitter bara här jag. Lite vid sidan av. Där jag hör hemma."
    Bröllopet handlar väl inte om pappan, så vad ska han där framme och göra? Det handlar om två människor som har valt att gifta sig. Punkt. 
    Läs och tyck till om min bok: www.kapitel1.se/alwilda/dimma
  • Äldre 20 May 22:46
    alwilda skrev 2010-05-20 08:27:03 följande:
    Hon är väl en svensk prinsessa och inte en amerikansk? Eftersom hon har betalt för att visa upp Sverige och svenska traditioner, så tycker jag att hon ska hålla sig till dem. Annars kan hon flytta. För övrigt tycker jag att det är ett fett knytnävsslag i ansiktet på alla mammor att låta pappan lämna över bruden. Har ingen någon ANING om hur jobbigt det är att vara gravid med foglossningar och kaskadspyor i nio månader, sedan ska ungen ut med - inte så skönt och det tar några veckor innan du ens kan kissa igen utan att vråla av smärta (för att inte tala om nr. 2 ...), sedan ska du amma så du inte ens hinner äta eller gå på toa, medan pappan säger "är det okej om jag stannar lite på after worken på fredag eller?". Nämen självklart ska pappa få den stora äran.  "Nämen jag sitter här och tittar på bara, det blir så bra så. Självklart ska pappa få äran, det har han ju verkligen förtjänat! Så duktig pappa som han är. Lilla jag ... sitter bara här jag. Lite vid sidan av. Där jag hör hemma." Bröllopet handlar väl inte om pappan, så vad ska han där framme och göra? Det handlar om två människor som har valt att gifta sig. Punkt. 
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?