• Anonym (Oroli­g mor)
    Äldre 29 Apr 10:02
    59619 visningar
    168 svar
    168
    59619

    14 åring som har sex

    Jag har en 14 årig tjej som har sex med sin pojkvän.
     
    Har pratat med henne om detta för länge sen om vad vi tycker som föräldrar och att det faktiskt är olagligt.
    Hon var då helt inne på vår linje och förstod hur vi tänkte. Sa även till henne att när det är dags så får hon gärna prata med mig . Vi kan prata om allt hon och jag och jag brukar inte brusa upp och bli arg om det är något negativt.

    Nu har vi iallafall fått reda på detta och blev väldigt besviken att hon inte brydde sig om vad vi tycker.

    Har funderingar om att polisanmäla honom.


    Vad tycker ni?


     

  • Svar på tråden 14 åring som har sex
  • Anonym (Oroli­g mor) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 10:19
    #21

    Tack för era åsikter!

    Läser och funderar och det är väl också så här jag skulle ha rådat någon annan i samma sits.

  • thomas­w
    Äldre 29 Apr 10:20
    #22

    Lagen förbjuder vuxna att ha sex med barn, inte barn att ha sex med varandra. Din dotters pojkvän gör inget olagligt så du får bara acceptera det. Så bara bestäm om du vill förstöra förhållandet till din dotter eller inte.

    Vet inte den exakta definitionen i Sverige men i Norge är det tre års ålders-skildnad som är gränsen. (Har Högsta domstolen bestämt)

  • Anonym
    Äldre 29 Apr 10:21
    #23

    Vad säger man igentligen. Stackars din dotter. Skulle vara kul att veta när du började utforska allt som har med sex att göra. Antar att du var över 18 och gift innan du började då?!  Ringa polisen för vad då? Att din dotter har sex med sin pojkvän och båda två vill. Dom kommer bara att skratta åt dig och din dotter kommer nog aldrig mera vilja prata med dig om hennes liv. Säg i stället att du vet att du kan prata med mig och om du vill ha sex med honom så står jag för både kondomer och p-piller.

  • Äldre 29 Apr 10:23
    #24

    Lagmässigt räknas det väl som det ja,men de är ju jämnåriga.

    Rent grymt att anmäla bara för att killen råkar vara några månader äldre,signalen till er dotter blir helt fel och hade mina föräldrar gjort så hade jag nog aldrig mer pratat med dom

  • Äldre 29 Apr 10:24
    #25

    Men de är ju två barn!!! Inte en vyuxen och ett barn. Och hon är med på det. Varför denna vilja att sabba denne killes hela liv?? Tror du att det är en lek att få stämpeln "våldtäksman"?

  • Squirr­el Nutkin
    Äldre 29 Apr 10:28
    #26

    Saxat från följande länk.


    "I Sverige blir man straffmyndig och kan dömas för brott från det att man fyller femton år. Det betyder att en tjej eller kille som är femton år eller äldre och haft sex med någon som inte fyllt femton år kan dömas för våldtäkt mot barn även om det inte förekommit något hot eller våld. Det går inte att skylla på att den som var under femton ville göra det."


     


    "Betyder det att en sextonåring och en fjortonåring som är ihop inte får ha sex? Svaret blir att den frågan egentligen inte går att svara vare sig ja eller nej på. Att ha sex med någon under femton år är olagligt och syftet med lagen är att skydda barn och unga från att bli utnyttjade sexuellt. Men i lagen står det också att man inte ska dömas om det är uppenbart att det inte handlat om något övergrepp. Avgörande då är framför allt sådant som om åldersskillnaden och skillnaden i utveckling mellan personerna som haft sex är liten och det varit helt frivilligt. Därför går en sextonåring som har haft sex med en fjortonåring som regel fri om det är tydligt att det var helt frivilligt och båda varit med på det."


     


    Det ser alltså inte så ljust ut för er. Och det var ju hiiimla synd.


    Life's a journey, not a destination
  • Anonym
    Äldre 29 Apr 10:30
    #27

    Oj vad e det för fel på er som föräldrar?

  • Äldre 29 Apr 10:33
    #28

    Ja, enligt lag räknas det som våldtäkt - alltså sex med minderårig.


    Har absolut ingen aning om hur gammal killen är i det här sammanhanget då jag bara läst sida 2 men för det första är det inte sannolikt att han får en dom om han är jämngammal - alltså 15 eller dyl.
    För det andra så kan jag tala om för dig att även om han inte skulle få en dom så förstör du hans liv. Alla som inte känner honom och vet om historien om flickans galna föräldrar kommer ju tro att han är en våldtäktsman. Är det okej i dina ögon?
    Fattar du inte hur det kommer påverka resten av hans liv om ni gör detta? Bara för att NI inte gillar att er dotter har sex. Seriöst? Och då är det okej att polisanmäla killen som hon valt att ha sex med?
    Dessutom kommer er dotter sannolikt stå på hans sida, vara skitförbannad för det ni gjort och i värsta fall bara skita i att prata med er igen. 
    När jag får barn i den åldern, om dom väljer att ha sex med jämnåriga där det kanske skiljer ett par år hit och dit tänker jag fan inte polisanmäla. Enda gången jag skulle polisanmäla om en man hade sex med min dotter och han var "gammal", alltså en åldersskillnad på mer än 10 år. Vad har en 25-åring gemensamt med en 14-åring?
    Jag skulle också polisanmäla om min dotter uttryckte att hon blivit våldtagen. Inte annars.
  • Äldre 29 Apr 10:39
    #29

    Det är inte bara dottern du sviker genom att polisanmäla. Förstår du att du skulle förstöra pojkens liv? Att han kommer ha den här stämplen som anmäld för våldtäckt hela livet?? Hur skulle du känna som förälder om det var din son som blv anmäld för detta?

    Du vet inte ens var hans föräldrar tyckt, eller sagt. Kanske har de samma syn som du och försökt att få honom att vänta. De är ungdomar, och det sista ungdomar tänker på när de ska ha sex är var mamma eller pappa sagt.

    Så jag tycker att du ska ta och tänka om, lösa det på annat sätt!

  • Äldre 29 Apr 10:40
    #30

    Ta hand om er känsla av misslyckande på något annat sätt än att straffa en oskyldig kille.

Svar på tråden 14 åring som har sex