• Anonym (Oroli­g mor)
    Äldre 29 Apr 10:02
    59616 visningar
    168 svar
    168
    59616

    14 åring som har sex

    Jag har en 14 årig tjej som har sex med sin pojkvän.
     
    Har pratat med henne om detta för länge sen om vad vi tycker som föräldrar och att det faktiskt är olagligt.
    Hon var då helt inne på vår linje och förstod hur vi tänkte. Sa även till henne att när det är dags så får hon gärna prata med mig . Vi kan prata om allt hon och jag och jag brukar inte brusa upp och bli arg om det är något negativt.

    Nu har vi iallafall fått reda på detta och blev väldigt besviken att hon inte brydde sig om vad vi tycker.

    Har funderingar om att polisanmäla honom.


    Vad tycker ni?


     

  • Svar på tråden 14 åring som har sex
  • JosieJ­osie
    Äldre 30 Apr 19:00
    Isanje skrev 2010-04-30 14:21:05 följande:
    Varför? För att man brister i omdömet när man dricker alkohol. Riskerna är oändligt mycket större att man gör något fel. Man får för det första inte dricka om man inte är 18 år. Det är olagligt att köpa ut till minderåriga. Denna killen har precis fyllt 15 och det låter som att ts dotter är lika gammal - några månader,så det är bara löjligt. Medan det skiljer 4 år för en 14 åring innan han eller hon får gå ut på krogen,6 år till han eller hon kan köpa på systemet. Sex och alkohol är INTE samma sak. Riskerna är fan så mycket större om min son eller dotter dricker än om de har skyddat sex. Svårt att räkna ut?
    Ja, faktiskt. Jag håller inte med. Bara för att skadan inte syns på samma sätt innebär det inte att riskerna är mindre eller större.

    Det finns t ex forskning som påvisar att tidig sexualdebut (före 15-års ålder) gör att många mognar fortare. Men frågan är om det alltid är possitivt. Det finns också foskning som påvisar att främst flickor INTE mår bra av tidig sexualdebut.
    "-De kände sig sårbara och utnyttjade som tonåringar och sökte kärlek och bekräftelse genom sexualiteten, vilket de inte fick, enligt Chris Magnusson vid Sthlm: s universitet."

    Så ja, det är lite märkligt om du på alldeles egen hand räknat ut att det är mycket mindre risk med tidig sexualdebut än alkohol då forskare inte ens lyckast fastställa exakt vilka risker tidig sexualdebut innebär.
    Här refereras till flera av de rapporter som finns att tillgå. http://jakobyalgin.wordpress.com/2007/04/22/forskare-varnar-for-tidig-sexdebut/

    Frågan ÄR nog aningens mer komlex än va du tror. Finns massor av intressant att läsa.

    Jag har full förståelse för att TS är orolig, speciellt om hon inte tror hennes 14-åring är mogen att hantera en sexuell relation.
  • BillyX
    Äldre 30 Apr 19:04

    För mig är det OK, nästan lite äckligt att vara så engagerad i sin dotters sexliv så länge hon verkar må bra!

  • Anonym
    Äldre 30 Apr 19:07

    Men så elakt att polisanmäla din dotters pojkvän.
    Usch om min mamma hade gjort de mot mej.

    Tror du hon kommer börja prata med dej mer då?
    Bland de dummaste jag hört på länge.
    Sålänge hon va med på det vad är problemet?
    Varför ska HAN polisanmälas?

    Nej prata med din dotter som en vuxen människa utan att anmäla hit å dit, hämta broschyrer om könssjukdommar, risken att bli gravid etc, berätta att du självklart hjälper henne att köpa skydd ifall hon inte skulle våga själv.

  • Isanje
    Äldre 30 Apr 19:07
    JosieJosie skrev 2010-04-30 19:00:12 följande:
    Ja, faktiskt. Jag håller inte med. Bara för att skadan inte syns på samma sätt innebär det inte att riskerna är mindre eller större. Det finns t ex forskning som påvisar att tidig sexualdebut (före 15-års ålder) gör att många mognar fortare. Men frågan är om det alltid är possitivt. Det finns också foskning som påvisar att främst flickor INTE mår bra av tidig sexualdebut. "-De kände sig sårbara och utnyttjade som tonåringar och sökte kärlek och bekräftelse genom sexualiteten, vilket de inte fick, enligt Chris Magnusson vid Sthlm: s universitet." Så ja, det är lite märkligt om du på alldeles egen hand räknat ut att det är mycket mindre risk med tidig sexualdebut än alkohol då forskare inte ens lyckast fastställa exakt vilka risker tidig sexualdebut innebär. Här refereras till flera av de rapporter som finns att tillgå. jakobyalgin.wordpress.com/2007/04/22/forskare.../ Frågan ÄR nog aningens mer komlex än va du tror. Finns massor av intressant att läsa. Jag har full förståelse för att TS är orolig, speciellt om hon inte tror hennes 14-åring är mogen att hantera en sexuell relation.
    Men om hon tror att hennes dotter inte är mogen nog för sex så får hon ju PRATA med henne. Vad mer ska man göra? Man kan inte göra mer än prata,prata,prata vill dottern ändå ha sex så kommer hon ha det oavsätt vad mamman säger. Det TS kan göra är PRATA och hjälpa henne med skydd så hon slipper bli gravid iaf.

    Alkohol kan man göra fan så mkt mer. Skita i att köpa ut,se till att inga andra föräldrar bjuder dottern på sprit osv. Den som köper ut alkohol till minderåriga bryter mot lagen och riskerar mycket med än vad sex gör.

    Våld,våldtäkter,fylleköra på moppen,you name it. Alkoholförgiftning osv.
  • Anonym
    Äldre 30 Apr 19:08
    JosieJosie skrev 2010-04-30 19:00:12 följande:
    Ja, faktiskt. Jag håller inte med. Bara för att skadan inte syns på samma sätt innebär det inte att riskerna är mindre eller större. Det finns t ex forskning som påvisar att tidig sexualdebut (före 15-års ålder) gör att många mognar fortare. Men frågan är om det alltid är possitivt. Det finns också foskning som påvisar att främst flickor INTE mår bra av tidig sexualdebut. "-De kände sig sårbara och utnyttjade som tonåringar och sökte kärlek och bekräftelse genom sexualiteten, vilket de inte fick, enligt Chris Magnusson vid Sthlm: s universitet." Så ja, det är lite märkligt om du på alldeles egen hand räknat ut att det är mycket mindre risk med tidig sexualdebut än alkohol då forskare inte ens lyckast fastställa exakt vilka risker tidig sexualdebut innebär. Här refereras till flera av de rapporter som finns att tillgå. jakobyalgin.wordpress.com/2007/04/22/forskare.../ Frågan ÄR nog aningens mer komlex än va du tror. Finns massor av intressant att läsa. Jag har full förståelse för att TS är orolig, speciellt om hon inte tror hennes 14-åring är mogen att hantera en sexuell relation.
    Riskerna med alkohol går ej att jämföra med sex.
  • Äldre 30 Apr 19:22
    Björnmossa skrev 2010-04-30 16:32:23 följande:
    Jag antar att alla redan har påpekat detta, men NEJ, det är inte olagligt för en 15-åring och en 14-åring att ha sex. Det måste vara en betydande åldersskillnad för att vara en fråga för rättsväsendet.
    Nej, det verkar faktiskt som om merparten av debattörerna i tråden missat detta faktum; eller rättar sagt att den äldre parten i det här fallet inte kan dömas till ansvar. Men hey, det är Fl, man behöver väl inte ha koll på vad man snackar om för att kunna slänga sig in i vilda diskussioner?

    Till övriga: Nej, man döms inte till ansvar om de är så pass jämnåriga och hon uppenbarligen VILLE ha sex med honom.
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM
    Sorg i BettanMansion.
  • Familj­en Valjus
    Äldre 30 Apr 19:38

    Vilken tidsålder lever du i?
    14 år debuterar väl de flesta i sex, redan när jag var 12 började tjejerna i min klass ligga runt med killarna, det var på 90 talet.
    Jag själv väntade till 16 för jag ville det skulle vara speciellt.
    Tycker det är löjligt om du funderar på polisnmälan,
    vad har du med hennes sexliv att göra?

  • Anonym
    Äldre 30 Apr 20:03
    Familjen Valjus skrev 2010-04-30 19:38:34 följande:
    Vilken tidsålder lever du i? 14 år debuterar väl de flesta i sex, redan när jag var 12 började tjejerna i min klass ligga runt med killarna, det var på 90 talet. Jag själv väntade till 16 för jag ville det skulle vara speciellt.Tycker det är löjligt om du funderar på polisnmälan, vad har du med hennes sexliv att göra?
    Men kom inte o säg att det är det vanligaste att tjejer i 12 års åldern ligger runt??
    Det var inte många i min klass vid 14 års ålder som hade haft sex (iaf inte penetrering)
  • Anonym
    Äldre 30 Apr 20:08

    Jag hade visserligen inte sex förns jag var 15,5 men mina föräldrar poängterade bara hur viktigt de va med skydd. Pappa ansåg att mamma skulle se till att jag skaffade p-piller så ifrågasatte han bara några gånger om vi använde kondom.

    Jag skulle bara se till att dom skyddade sig och vara på det klara med att BÅDA vill ha sex och inte bara den ena.

  • Äldre 30 Apr 20:57

    TS, jag vill passa på att lyfta frågan "från andra sidan".

    Min äldste son har nyss fyllt 15 år och träffat en tjej som inte fyllt 15 än.
    Hennes föräldrar säger nej till sex, de vill inte att ungdomarna ska sova tillsammans trots att de bor 7 mil ifrån varann med urusla kommunikationer.
    Vi tycker att det är bättre att prata med dem och vi kommer inte att kunna stoppa dem, oavsett.

    Jag undrar vart den rådgivande delen i föräldraskapet tagit vägen? Är det vårt ansvar att bara godkänna alt ge förbud?

    I vårt fall är det föräldrar som bara säger Nej! utan att diskutera det med ungdomarna.
    Vi har pratat med sonen om detta mycket och vet precis hur han ser på det. Han är dökär i tjejen i fråga och vill verkligen henne väl! Han är glad att han väntat och att det sannolikt kommer att bli aktuellt med flickvännen snart. Han har många kloka funderingar kring sex, ev sjukdomar, graviditeter och annat.

    Om man bryr sig om att prata med båda parter i förhållandet så förstår man hur det är. De är upp över öronen kära!

    Det konstigaste i vårt fall är, trots att tjejens föräldrar säger absolut nej till att sova hos varann så får vi både hämta henne och köra hem henne. 28 mil per dag!!
    Om det är så viktigt för dem så borde väl de se till att hon kommer hem?

Svar på tråden 14 åring som har sex