• Anonym (Oroli­g mor)
    Äldre 29 Apr 10:02
    59617 visningar
    168 svar
    168
    59617

    14 åring som har sex

    Jag har en 14 årig tjej som har sex med sin pojkvän.
     
    Har pratat med henne om detta för länge sen om vad vi tycker som föräldrar och att det faktiskt är olagligt.
    Hon var då helt inne på vår linje och förstod hur vi tänkte. Sa även till henne att när det är dags så får hon gärna prata med mig . Vi kan prata om allt hon och jag och jag brukar inte brusa upp och bli arg om det är något negativt.

    Nu har vi iallafall fått reda på detta och blev väldigt besviken att hon inte brydde sig om vad vi tycker.

    Har funderingar om att polisanmäla honom.


    Vad tycker ni?


     

  • Svar på tråden 14 åring som har sex
  • Äldre 30 Apr 21:01
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-04-29 10:08:05 följande:
    Jag känner mig väldigt kluven. Maken tycker verkligen att vi ska polisanmäla för att markera att det är fel och att det är våldtäkt fast hon var med på det också.
    Fy....stackars kille att bli polisanmäld för att han har sex med sin jämngamla flickvän som även hon vill ha sex med honom... Riktigt elakt att anmäla honom, det är ju inte så att han våldtagit eran dotter utan hon är med på det precis lika mycket som han. Det är (tyvärr?) inte helt ovanligt idag att 14,15 åringar har sex, men de har valt det själva och gjort är gjort. Ni kan inte få det ogjort och det kommer inte att fungera att anmäla hennes kille, det kommer hon inte att förlåta. Det vettigaste ni kan göra i denna situation är att prata om graviditet och informera om preventivmedel, könssjukdomar etc. För sex, det har hon redan. Och om hon inte fortsätter ha det med honom så kommer hon hitta en ny pojkvän att ha det med... Så är det!
  • Isanje
    Äldre 30 Apr 21:04
    Killarnas morsa skrev 2010-04-30 20:57:12 följande:
    TS, jag vill passa på att lyfta frågan "från andra sidan". Min äldste son har nyss fyllt 15 år och träffat en tjej som inte fyllt 15 än. Hennes föräldrar säger nej till sex, de vill inte att ungdomarna ska sova tillsammans trots att de bor 7 mil ifrån varann med urusla kommunikationer. Vi tycker att det är bättre att prata med dem och vi kommer inte att kunna stoppa dem, oavsett. Jag undrar vart den rådgivande delen i föräldraskapet tagit vägen? Är det vårt ansvar att bara godkänna alt ge förbud? I vårt fall är det föräldrar som bara säger Nej! utan att diskutera det med ungdomarna. Vi har pratat med sonen om detta mycket och vet precis hur han ser på det. Han är dökär i tjejen i fråga och vill verkligen henne väl! Han är glad att han väntat och att det sannolikt kommer att bli aktuellt med flickvännen snart. Han har många kloka funderingar kring sex, ev sjukdomar, graviditeter och annat. Om man bryr sig om att prata med båda parter i förhållandet så förstår man hur det är. De är upp över öronen kära! Det konstigaste i vårt fall är, trots att tjejens föräldrar säger absolut nej till att sova hos varann så får vi både hämta henne och köra hem henne. 28 mil per dag!! Om det är så viktigt för dem så borde väl de se till att hon kommer hem?
    Haha silka föräldrar tjejen har. Vad är det som säger att man inte kan ha sex på dagen
  • Ung Blivan­de Mamma 2010
    Äldre 30 Apr 21:05

    Jag kan hålla med någon som skrev -
    Anmäler ni han för våldtäckt så lär din dotter inte förlåta dig
    jag hade verkligen inte förlåtit mina föräldrar om dom förmjukat mig
    på det viset, säga att det är våldtäckt när jag själv ville ? Det är ju hemskt
    och för att inte tala om sjukt! Ni kan inte förhindra att era barn har sex,
    alla har sex förr eller senare, så det spelar ingen roll!

    Ställ istället upp och försök göra så gott ni kan, som att prata om prev medel,
    för det är ju det viktigaste, att dom skyddar sig ordentligt!

  • Anonym
    Äldre 30 Apr 21:16

    Om jag vore du så skulle jag ABSOLUT INTE anmäla killen du förstör hans FRAMTID om det står i hans polisregister att han har VÅLDTAGIT, din dotter är ju med på det FRIVILLIG och jag tror knappast att hennes framtid förstörs för att dom har sex. Köp KONDOMER och hjälp henne att skffa P-PILLER för att inte få könssjukdomar eller att bli gravid.

  • Anonym (överr­eagera­r)
    Äldre 30 Apr 21:44

    Allvarligt jag vet inte hur gammal hennes pojkvän är men jag tycker du o din man överreagerar. Jag själv hade sex när jag var 14år o hade en 17åring pojkvän. Mina föräldrar polisanmälde inte honom för det. Visst om man tänker tillbaka så är det rätt ungt. Men man kan aldrig tvinga någon annan nått annat.
    Bättre det att hon har sex med någon hon tycker om än o ha ett fyllesex på en äcklig toa istället.

  • Äldre 30 Apr 22:04
    Killarnas morsa skrev 2010-04-30 20:57:12 följande:
    TS, jag vill passa på att lyfta frågan "från andra sidan". Min äldste son har nyss fyllt 15 år och träffat en tjej som inte fyllt 15 än. Hennes föräldrar säger nej till sex, de vill inte att ungdomarna ska sova tillsammans trots att de bor 7 mil ifrån varann med urusla kommunikationer. Vi tycker att det är bättre att prata med dem och vi kommer inte att kunna stoppa dem, oavsett. Jag undrar vart den rådgivande delen i föräldraskapet tagit vägen? Är det vårt ansvar att bara godkänna alt ge förbud? I vårt fall är det föräldrar som bara säger Nej! utan att diskutera det med ungdomarna. Vi har pratat med sonen om detta mycket och vet precis hur han ser på det. Han är dökär i tjejen i fråga och vill verkligen henne väl! Han är glad att han väntat och att det sannolikt kommer att bli aktuellt med flickvännen snart. Han har många kloka funderingar kring sex, ev sjukdomar, graviditeter och annat. Om man bryr sig om att prata med båda parter i förhållandet så förstår man hur det är. De är upp över öronen kära! Det konstigaste i vårt fall är, trots att tjejens föräldrar säger absolut nej till att sova hos varann så får vi både hämta henne och köra hem henne. 28 mil per dag!! Om det är så viktigt för dem så borde väl de se till att hon kommer hem?
    Tänk om alla föräldrar hade varit som ni! Tack för att ni finns ni toppenföräldrar!
  • Anonym
    Äldre 30 Apr 22:10

    Har bara läst TS men förstår faktiskt inte problemet.
    Så länge ni kan ha en öppen relation och hon känner att hon kan lita på dig så kan du säkert hjälpa till och vara ett stöd och ge råd och få henne att förstå hur viktigt det är med skydd och preventivmedel.

    Att anmäla honom är bland det dummaste jag hört! Dom är ju två om saken sen är ålder många ggr bara en siffra. Hade varit en annan sak om det varit en kille som tvingat henne till sex, men detta är hennes pojkvän!

    Om ni har haft en bra relation och kunnat prata om allt så kan jag garantera att ALLT kommer att förändras om du skulle polisanmäla hennes pojkvän och det kommer inte att förändras till det bättre!

  • rednos­e
    Äldre 1 May 00:03
    Anonym skrev 2010-04-30 19:08:26 följande:
    Riskerna med alkohol går ej att jämföra med sex.
    Nej det är svårt att få könssjukdomar av alkohol tex...
  • rednos­e
    Äldre 1 May 00:05
    Familjen Valjus skrev 2010-04-30 19:38:34 följande:
    Vilken tidsålder lever du i? 14 år debuterar väl de flesta i sex, redan när jag var 12 började tjejerna i min klass ligga runt med killarna, det var på 90 talet. Jag själv väntade till 16 för jag ville det skulle vara speciellt. Tycker det är löjligt om du funderar på polisnmälan, vad har du med hennes sexliv att göra?
    Låter ju rent tragiskt om det var så för dig. Jag är otroligt tacksam att mina föräldrar gav mig den självkänsla de gjorde så att jag förstod bättre och väntade.
    Tycker rent synd om de som nu i efterhand inte ens fattar att deras syn på sex blivit skruvad för att de själva debuterade för tidigt.
  • Äldre 1 May 00:10
    JosieJosie skrev 2010-04-30 18:32:22 följande:
    Ja...trams var det. Ditt inlägg. 14-åringar generellt är inte alls vad du beskriver det som. Även 14-åringar är individer vettu. Och det är du som gör det till en genusfråga. Vem här har påstått att det skulle vara mer ok för killar än tjejer att ha sex hur unga de än är?
    samhället dikterar vad som är ok för flickor resp. pojkar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden 14 åring som har sex