• Anonym (Oroli­g mor)
    Äldre 29 Apr 10:02
    59683 visningar
    168 svar
    168
    59683

    14 åring som har sex

    Jag har en 14 årig tjej som har sex med sin pojkvän.
     
    Har pratat med henne om detta för länge sen om vad vi tycker som föräldrar och att det faktiskt är olagligt.
    Hon var då helt inne på vår linje och förstod hur vi tänkte. Sa även till henne att när det är dags så får hon gärna prata med mig . Vi kan prata om allt hon och jag och jag brukar inte brusa upp och bli arg om det är något negativt.

    Nu har vi iallafall fått reda på detta och blev väldigt besviken att hon inte brydde sig om vad vi tycker.

    Har funderingar om att polisanmäla honom.


    Vad tycker ni?


     

  • Svar på tråden 14 åring som har sex
  • Kastru­ll
    Äldre 1 May 18:40

    Du fattade inte att TS har en dotter eller? Sverige är dessutom långt ifrån jämställt och det är fortfarande tjejer som utnyttjas mest sexuellt i dagens samhälle, i HELA VÄRLDEN.


    Skärp dig och lär dig läsa.


    vad svamlar du om nu då?
    har du ens läst mina inlägg? Det verkar inte riktigt som att du fattat min ståndpunkt alls.
    Ingen i den här tråden påstår väl att alla unga tjejer skulle vara sexuellt utnyttjade eller? Och vad menar du med MITT fokus? Mitt fokus berör TS problem, vilket denna tråden handlar om om du missat det. Vill du diskutera sexuellt utnyttjande mer generellt kanske du ska starta en tråd i ämnet?
    citat rednose

    Svar: Om du upplever att jag missar din ståndpunkt är du välkommen att förtydliga den.
    Sexuellt utnyttjande av unga tjejer är ett tema du själv lyft i tråden (se ovan).
     
    Vad jag vill lägga fokus på är att det är besynnerligt att det alltid är unga tjejers föräldrar som går i taket om deras avkomma har sex - jag har aldrig sett en enda tråd som startats av en bekymrad och upprörd förälder för att deras son har sex. Därav mitt sarkastiska tillägg om jämställt samhälle samt att killar inte kan få barn.
  • rednos­e
    Äldre 1 May 22:05
    Kastrull skrev 2010-05-01 18:40:21 följande:
    Du fattade inte att TS har en dotter eller? Sverige är dessutom långt ifrån jämställt och det är fortfarande tjejer som utnyttjas mest sexuellt i dagens samhälle, i HELA VÄRLDEN. Skärp dig och lär dig läsa. vad svamlar du om nu då? har du ens läst mina inlägg? Det verkar inte riktigt som att du fattat min ståndpunkt alls. Ingen i den här tråden påstår väl att alla unga tjejer skulle vara sexuellt utnyttjade eller? Och vad menar du med MITT fokus? Mitt fokus berör TS problem, vilket denna tråden handlar om om du missat det. Vill du diskutera sexuellt utnyttjande mer generellt kanske du ska starta en tråd i ämnet? citat rednose Svar: Om du upplever att jag missar din ståndpunkt är du välkommen att förtydliga den. Sexuellt utnyttjande av unga tjejer är ett tema du själv lyft i tråden (se ovan).   Vad jag vill lägga fokus på är att det är besynnerligt att det alltid är unga tjejers föräldrar som går i taket om deras avkomma har sex - jag har aldrig sett en enda tråd som startats av en bekymrad och upprörd förälder för att deras son har sex. Därav mitt sarkastiska tillägg om jämställt samhälle samt att killar inte kan få barn.
    fel, om du läser igenom tråden, och mina inlägg från början ska du se att det inte var jag som föreslog det.
    För övrigt tycker jag, som vanligt, att den här tråden spårat ur för länge sen. Saker upprepas så många gånger och folk vrider på allt så till den milda grad att man till slut står där anklagad för en åsikt som är tvärtemot den man har utan att folk fattat det...
    trött blir man.
  • rednos­e
    Äldre 1 May 22:09
    Hannah76 skrev 2010-05-01 07:50:38 följande:
    Då är jag gärna dömande i just den här tråden.. För jag undrar faktiskt vad man är för person när man ens tänker tanken att anmäla denna kille för våldtäkt. Då tycker jag att man tar ut sin een känsla av misslyckande på någon oskyldig.
    Det finns väl ingen anledning för dig att döma en person du inte känner bara för att detta är internet och du sitter där bakom din skärm?
    Det handlar ju faktiskt om en förälder som tagit sig tiden att skriva och fråga om råd i ett forum, som nu spårat ur en aning. I mina ögon är det inte en dålig förälder. En dålig förälder skulle nog ge fullstädigt fan i att ungen har sex i så tidig ålder tänker jag.
    Sen är det nog inte någon mer än TS som tyckt att själva anmälandet vore en god idé heller... Inte vad jag sett i alla fall.
  • Jhd
    Äldre 1 May 23:34

    Även fler har uppmärksammat detta
    genusnytt.wordpress.com/2010/05/01/tva-14-aringar-har-sex-han-far-skulden/

    Samma linje som jag tog upp i mitt tidigare kommentar.

  • ABCDE1­2345
    Äldre 1 May 23:45

    Har inte pojkens föräldrar anmält dottern för våldtäkt ännu.
    Killen är ju bara 14 år!

  • Anonym
    Äldre 2 May 00:11

    Tycker det är fel att anmäla, läget är som det är även om jag också tycker dte är alldeles för tidigt så är det ju nåt dom renad provat och har man provat så vet ju alla att det är ju inget man vill vara utan!!?

    Upplys henne väl bara om sjukdomar, graviditet och om skydd....anmäla? Nej...

  • Äldre 2 May 03:25

    Det är inte olagligt för två 14åringar att ha sex med varandra. Däremot är det olagligt för en 15åring att ha sex med en person under 15år. Men att anmäla den över 15år för att "markera" är bara totalt fel. Uppenbarligen är hon nöjd med sin sexdebut. Hon gick till dig i förtroende och det enda hon får är skit för att hon ville berätta för dig?

    Själv blev jag av med oskulden 2veckor före min 14årsdag. Ingen av alla som visste hade någonsin någon tanke på att anmäla killen, som då precis hade fyllt 16år. Varför? Jo, för att det var helt frivilligt sex från båda parter.

    Nu mera ska det anmälas titt som tätt bara för att man kan göra det. Min syster tänkte anmäla en tjej för att hon haft sex med min systers son som då var 14år. (Tjejen var över 15år och båda var med på det!). Anledningen: Min syster tycker att tjejen i fråga är dum i huvudet. Vad fan är det för jävla argument egentligen?

    Nej, låt era tonåringar ha sex. Prata istället om hur man skyddar sig på bästa sätt istället för det var det brist på i min familj. Jag är inte besviken på mina föräldrar för att dom inte "pratade mig till rätta" när jag hade haft sex första gången, utan jag är mest besviken för att jag inte fick någon information om vad det fanns för skydd. Hade mina föräldrar anmält killen i fråga bara för att man kan.


  • Äldre 2 May 10:29
    rednose skrev 2010-05-01 22:09:13 följande:
    Det finns väl ingen anledning för dig att döma en person du inte känner bara för att detta är internet och du sitter där bakom din skärm? Det handlar ju faktiskt om en förälder som tagit sig tiden att skriva och fråga om råd i ett forum, som nu spårat ur en aning. I mina ögon är det inte en dålig förälder. En dålig förälder skulle nog ge fullstädigt fan i att ungen har sex i så tidig ålder tänker jag. Sen är det nog inte någon mer än TS som tyckt att själva anmälandet vore en god idé heller... Inte vad jag sett i alla fall.
    Jag skulle ju tyckalikadantom personen stod framför mig? Om det gör mig dömande så fine, jag tycker fortfarande att det är helt fel att reagera på det viset. Ts känner sig misslycjad som förälder men istället för att ta tag i det så vill hon anmäla en pojke till polisen, och förstöra hela hans liv. Sunt? Nej.
  • Anonym (Oroli­g mor) Trådstartaren
    Äldre 2 May 10:39

    Hej på er alla!

    Tack för alla åsikter!
    Att det skulle bli ett hett ämne det förstod jag och det är ju bra för det visar ju att vi föräldrar är engagerade (stavas det så?) i våra barn. Sen att våra meningar går isär är ju förståeligt. Det gäller ju bara att vi respekterar andras åsikter fast dom går isär ordentligt.

    Jag kan ju berätta för er hur det har gått här hemma så här långt.
    Vi har haft både givande och icke givande samtal med dottern som förstår hur vi tycker och tänker i vissa fall.

    Killen ligger hon lite lågt med just nu, pratar bara på telefon.
    Dom träffas på skolan.
    Vi kommer INTE att polisanmäla!
    Sex kommer dom inte att ha, iallafall inte före hon fyller 15.
    Sen har vi pratat om att börja för tidigt med sex, om man inte är mogen, kan bli fel när man blir äldre även om det inte känns så nu.
    Man kan vänta lite det är inte det viktigaste när man fortfarande är så pass ung. Det finns mycket annat trevligt  som man kan hålla på med också.

    Ungefär så ligger det till här nu.

    Ha det så gott alla!

  • rednos­e
    Äldre 2 May 10:42
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-05-02 10:39:14 följande:
    Hej på er alla! Tack för alla åsikter! Att det skulle bli ett hett ämne det förstod jag och det är ju bra för det visar ju att vi föräldrar är engagerade (stavas det så?) i våra barn. Sen att våra meningar går isär är ju förståeligt. Det gäller ju bara att vi respekterar andras åsikter fast dom går isär ordentligt. Jag kan ju berätta för er hur det har gått här hemma så här långt. Vi har haft både givande och icke givande samtal med dottern som förstår hur vi tycker och tänker i vissa fall. Killen ligger hon lite lågt med just nu, pratar bara på telefon. Dom träffas på skolan. Vi kommer INTE att polisanmäla! Sex kommer dom inte att ha, iallafall inte före hon fyller 15. Sen har vi pratat om att börja för tidigt med sex, om man inte är mogen, kan bli fel när man blir äldre även om det inte känns så nu. Man kan vänta lite det är inte det viktigaste när man fortfarande är så pass ung. Det finns mycket annat trevligt  som man kan hålla på med också. Ungefär så ligger det till här nu. Ha det så gott alla!
    Låter ju jättebra! Skönt att ni fått prata och att hon verkar lyssna på er. :)
    Lycka till i framtiden! 
  • Reglem­entet
    Äldre 2 May 10:44

    Det enda jag kan tänka mig är väl att det kan finnas risk att få vestibulit om man sexdebuterar för tidigt. Vaginan kanske inte är riktigt färdig för sex än, det kan du prata med din dotter om.

  • Äldre 2 May 10:47

    Nu har jag bara orkat läsa igenom det första inlägget som TS skrev, men jag kan lova dig TS att om ni polisanmäler hennes pojkvän kommer det fina förhållandet du har med din dotter vara som bortblåst sen. Hon kommer se det som det största sveket mot henne någonsin.

    Om pojkvännen också var under 15 när detta hände är det INTE olagligt. Och vad gör det er föräldrar om dom skyddar sig? Dom kommer ha sex oavsett vad ni säger eller inte säger. Hon kanske var med på det du sa när ni pratade om saken men det betyder inte att hennes hormoner och känslor var på samma nivå. Att förbjuda en tonåring en sån sak är som att driva dom till det lite extra. Hur var du själv när du var 14?

  • Anonym (otrol­igt)
    Äldre 3 May 11:49
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-04-29 10:08:05 följande:
    Jag känner mig väldigt kluven. Maken tycker verkligen att vi ska polisanmäla för att markera att det är fel och att det är våldtäkt fast hon var med på det också.
    Är ni riktiga innanför pannbenet? Vad är det för fel på er som ens överväger att polisanmäla pojken för ett brott han inte begått och därigenom riskera att förstöra hans liv? 
    Det är människor som ni som förstör vårt samhälle! Lägg ner!
  • BillyX
    Äldre 3 May 12:02
    Anonym (otroligt) skrev 2010-05-03 11:49:32 följande:
    Jag håller med dig... Kanske inte i ditt kraftuttryck att de förstör samhället, men de riskerar ju både att kränka killen och ge honom en självbild av en våldtäktsman (självuppfyllande profetia, någon?) OCH att få dotterns eget självförtroende ur balans: "mina föräldrar säger att jag blev våldtagen, men jag känner inte att jag blev det, kanske är det så att jag blev våldtagen och hur ska jag kunna lita på mitt eget omdöme i framtiden när jag inte ens FÖRSTOD att jag blev våldtagen vilket mina föräldrar säger att jag blev?!"
  • Äldre 29 Apr 01:30

    Som 14-åring var jag jag ihop med en 15-årig tjej som gick i samma årsklass.
    Vi hade ofta sex, och ingen av oss var oskuld sedan tidigare heller.
    Menas det då att min dåvarande flickvän skulle kunna dömas för våldtäkt ???

    En annan 14-årig tjej i min klass som var tidigt mogen i sätt och utseende hade en 18-årig
    pojkvän. De är 20 år senare fortfarande tillsammans och gifta sedan länge.
    Var det något fel på detta ???

    När jag var 15 år var jag ihop med en 13-årig tjej som gick i samma skola,
    jag gick i nian och hon i sjunde klass. Givetvis hade vi sex,
    hon var inte oskuld och både rökte och festade redan innan vi blev ihop.
    Är det något som någon finner fel med detta ?
    Inte jag i alla fall. Vi hade kul och gick på discon tillsammans
    och sov över hos varandra med föräldrarnas vetskap.

    Idag är jag själv förälder. Som förstår och accepterar att mina barn har sexdebut
    kring 13-års åldern.
    Det hade de flesta i min skola och ingen for illa av det.

  • Anonym­12464
    Äldre 22 Oct 13:30

    Har två frågor:

    Hade ni gjort detta om hon var kille?

    Gissning av svar: nej.

    Gör ni en anmälan för er dotters skull eller för er egen skull?

    Gissning av svar: för er (och främst din mans) skull.

    Baserat på det du skrivit låter ni som en familj som lider av hederskultur och förtrycker er dotter från att göra något som inte är olagligt. Läs lagboken. Om ni inte kan tolka den själv, ring en jurist och fråga.

  • Anonym (Miss)
    Äldre 22 Oct 13:31
    Anonym12464 skrev 2017-10-22 13:30:12 följande:

    Har två frågor:

    Hade ni gjort detta om hon var kille?

    Gissning av svar: nej.

    Gör ni en anmälan för er dotters skull eller för er egen skull?

    Gissning av svar: för er (och främst din mans) skull.

    Baserat på det du skrivit låter ni som en familj som lider av hederskultur och förtrycker er dotter från att göra något som inte är olagligt. Läs lagboken. Om ni inte kan tolka den själv, ring en jurist och fråga.


    Hmmm, 14-åringen i ts har hunnit bli 21 nu och problemet är nog ur världen.
  • Äldre 22 Oct 15:53

    Nu ser jag TS sista svar, men skriver ändå.

    Jag tror att det klokaste är att ha ett ordentligt samtal med dottern, och vara tydlig med att det går att säga nej till sex, att sex inte är något som måste ingå i ett förhållande när man är 14. Samtidigt skulle jag nog som förälder inte förbjuda det, snarare inbjuda henne till att komma till mig för öppna samtal. Det händer ju att tonårstjejer känner sig pressade avs sex av sina killar, och det händer även att de verkligen vill ha sex och njuter av det.

    Sedan tror jag att det är bra att som vuxen erbjuda sig att köpa kondomer, och även dagen-efter-piller om det behövs.

    Hade en elev för många år sedan när jag var lärare. Hon hade sexdebut med sin pojkvän när hon var 14, av nyfikenhet. Sedan kände hon sig inte mogen att ha ett regelbundet sexliv, vilket hon pratade med pojkvännen om, som faktiskt förstod och respekterade henne. De väntade ett par år, nu är de gifta 10 år senare....

Svar på tråden 14 åring som har sex