• Anonym (vittn­en)
    Äldre 3 May 21:25
    16320 visningar
    11 svar
    11
    16320

    Vittnen vid borgerlig vigsel

    I vilken lagtext kan man läsa om vittnen vid borgerlig vigsel?

    I Äktenskapsbalken 4 kap 1§ står det:

    Äktenskap ingås genom vigsel i närvaro av släktingar eller andra vittnen.

    Men var står det att det måste vara två vittnen och att de måste vara över 18 år?

    Vad gäller om man har gift dig borgerligt utan att ha haft två vittnen över 18 år närvarande?

  • Svar på tråden Vittnen vid borgerlig vigsel
  • Mamma matte hustru
    Äldre 3 May 22:03
    #1

    Vittnena måste enligt lag vara över 18. De kommer inte viga er utan vittnen då det inte blir gilltigt då.... Man måste ha namn och personnummer på sina vittnen och de ska skickas in innan vigseln minst 14 dagar tror jag det var. Vi lånade två ur personalen på stället där vi vigde oss gick lätt att ordna veckorna innan..

  • Anonym
    Äldre 3 May 22:05
    #2

    Vigselförättaren frågar om ni har vittnen, annars ordnar han det, någon som arbetar på rådhuset om det är där eller någon annan.
    När vi gifte oss på kommunhuset var det vigselförättarens fru och en i kommunens växel som var vittne.

  • Anonym (vittn­en) Trådstartaren
    Äldre 4 May 06:57
    #3
    Mamma matte hustru skrev 2010-05-03 22:03:17 följande:
    Vittnena måste enligt lag vara över 18. De kommer inte viga er utan vittnen då det inte blir gilltigt då.... Man måste ha namn och personnummer på sina vittnen och de ska skickas in innan vigseln minst 14 dagar tror jag det var. Vi lånade två ur personalen på stället där vi vigde oss gick lätt att ordna veckorna innan..
    Vilken lag då? Jag har citerat Äktenskapsbalken i TS och där står det släktingar eller vittnen, inget om antal eller ålder. Finns det något tillägg till lagen som specificerar detta närmare.
  • Anonym (vittn­en) Trådstartaren
    Äldre 4 May 07:02
    #4

    Anledningen till att jag frågar är att jag har en person i min närhet som har gift sig borgerligt. Två personer var närvarande vid vigseln - en kvinnlig släkting och hennes lille son (jag tror inte att han var över fem år gammal).

    Hur kommer det sig att de fick gifta sig utan två vittnen minst 18 år gamla närvarande?

    Är deras vigsel inte giltig? De står i alla fall som gifta i officiella handlingar.

    Har detta med två vittnen och 18 år gällt länge eller är det något ganska nytt?

  • Reglem­entet
    Äldre 4 May 11:22
    #5

    De kan ju använt personalen på rådhuset.

  • Anonym (vittn­en) Trådstartaren
    Äldre 4 May 11:23
    #6
    Reglementet skrev 2010-05-04 11:22:49 följande:
    De kan ju använt personalen på rådhuset.
    Det var ju det de inte gjorde.
  • Reglem­entet
    Äldre 4 May 11:34
    #7

    Du vet detta eller?

  • Anonym (vittn­en) Trådstartaren
    Äldre 4 May 11:37
    #8
    Reglementet skrev 2010-05-04 11:34:51 följande:
    Du vet detta eller?
    Ja, jag vet detta. Jag har pratat med den kvinnliga släktingen som var med. Hon sade att i rummet fanns hon, hennes barn, paret som gifte sig samt vigselförrättaren.
  • Anonym (07070­7)
    Äldre 4 May 11:43
    #9

    Kolla in Kommunens hemsida där den borgerliga vigseln ska äga rum och läs om vad som gäller där.

    Jag gifte mig borgerligt på Gotland och detta gällde där -  för att vigseln ska bli giltig skall två vittnen närvara. Enda kravet är att vittnena fyllt 15 år.

  • Äldre 18 Sep 13:03
    #10

    lagen.nu/1987:230

    Står uttryckligen att det är giltigt även om inga vittnen närvarar.

    Vår vigselförrättare har enligt egen uppgift flera gånger använt sina egna omyndiga barn som vittnen utan problem.

    Tror det är en myt. Vittnena har ingen juridisk funktion vid en vigsel.

  • Anonym (B)
    Äldre 18 Sep 13:11
    #11

    Enligt ÄktB 4:1 ska släktingar eller vittnen närvara vid vigsel. Men av 4:2 andra stycket framgår uteslutningsvis att vigseln inte blir ogiltig bara för att det inte fanns några släktingar eller vittnen närvarande. Alltså kan man gifta sig utan att ha släkten eller vittnen närvarande.

Svar på tråden Vittnen vid borgerlig vigsel