• Anonym (oroli­g gravid­)
    Äldre 9 May 13:04
    40372 visningar
    19 svar
    19
    40372

    missfall efter hjärtslag i v.9?

    Hej!


    Var och såg via UL för ungefär en vecka sen i v.9+0 ett litet hjärta som tickade fint. Hinnsäcken var rund och fin och storleken stämde med sista mensdatum. 
    Hur stor är risken nu att det blir ett missfall? 
    Är fortfarande orolig...och vågar inte tro att detta går vägen.
    Någon som upplevt missfall iaf efter ovanstående beskrivning?
  • Svar på tråden missfall efter hjärtslag i v.9?
  • Äldre 9 May 13:39
    #1

    Risken sjunker till 3% om man sett hjärtat slå v.8-9. Du kan vara ganska lugn!

  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 9 May 15:07
    #2
    Pimpinellan skrev 2010-05-09 13:39:55 följande:
    Risken sjunker till 3% om man sett hjärtat slå v.8-9. Du kan vara ganska lugn!
    oj-är det så pass? Okej..jag ska försöka hålla mig lugn. Om två veckor kan jag pusta ut lite till då jag går in i v.12+

    Svårt att inte låta bli att nojja sig..det finns så mkt tragiska upplevelser att läsa om här..
  • Anonym (safe)
    Äldre 9 May 15:59
    #3

    Som jag förstått det så är ett tickande hjärta detsamma som att ha klarat vecka 12.

     Förr kollade man inte UL så tidigt, utan satte 12e veckan som gräns eftersom det ofta dröjer så länge innan ev. missfall ger sig till känna i de fall där inte hjärtat kommit igång att slå runt v.7.
    Det var åtminstone så läkaren förklarade det för mig när jag fick ma i v.12, hade jag gjort VUL tidigare så hade man sett att hjärtat aldrig börjat slå.

  • Äldre 9 May 16:06
    #4

    Jag har precis gjort ett arbete om missfall och i en av läroböckerna så står det att risken t.o.m är så liten som 2 % om man har sett hjärtaktivitet mellan veckorna 9 och 12. Så du kan känna dig lugnare :) Lycka till med din graviditet!!

  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 9 May 16:45
    #5

    Tack för svaren! Känner mig faktiskt mkt lugnare nu. {#lang_emotions_sunny} Vågar nog hoppas på en liten i  vinter iaf. *gos*

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:09
    #6

    Absolut ska man tänka att det går vägen. Annars så blir man tokig i huvet. Själv så var jag på UL v8, v10, v12 och allt såg bra ut och äntligen så pustade jag ut. Men tyvärr så när jag kom och gjorde NUPPtestet v13 (12+5 ) så hade min bebis precis dött i magen {#lang_emotions_cry}

  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 10 May 17:16
    #7
    Anonym skrev 2010-05-10 12:09:55 följande:
    Absolut ska man tänka att det går vägen. Annars så blir man tokig i huvet. Själv så var jag på UL v8, v10, v12 och allt såg bra ut och äntligen så pustade jag ut. Men tyvärr så när jag kom och gjorde NUPPtestet v13 (12+5 ) så hade min bebis precis dött i magen
    Nämen stackars!! *Kram!
  • Anonym
    Äldre 10 May 17:20
    #8

    Inte för att göra dig orolig och så nu, men ja kollade mitt vecka 9 och då slog hjärtat fint ..sen kom ja in i vecka 11 igen och då hade de dött.. blev chockad för hade hört att de var lika liten risk som efter vecka 12..

    Men det var mitt tredje missfall, så kanske är något fel.,

  • Anonym (jo)
    Äldre 10 May 20:39
    #9

    Oftast går det bra!
    Inte för oss, vi fick missfall i v 13, barnet dog bara några dagar efter vul.

  • Anonym (sandr­a)
    Äldre 10 May 20:41
    #10

    Hejsan.
    Vill inte göra dig orolig men jag gjorde vul i vecka 9 och då såg allt bra ut men när jag kom in i vecka 12 så hade den lilla dött.
    Men kommer ju säkert gå bättre för dig, är ju faktiskt inte många som drabbas av missfall efter att dom sett hjärtat slå.
    Så bara njut av din graviditet:)

  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 12 May 10:43
    #11

    uscha! så tråkigt med så många negativa besked för er ovanstående! Nästa gång jag får se liten är den 2juni på NUPP så jag hoppas den vill hålla sig fast så länge. {#lang_emotions_baby}


    ska nog gå och lägga mig och sova fram till dess...
    (10+2 idag)
  • Anonym (mamma­)
    Äldre 13 May 07:51
    #12

    Missfallsrisken hänger tyvärr med under hela graviditeten, 300-500 barn mellan v 22-42 dör i mammans mage varje år. Man kan aldrig vara helt säker. Men risken minskar efter v 12!
    Har själv fått två missfall i v 6 och ett sent i v 27. Jag trodde också att risken var obefintlig efter v 12, men ack så fel jag hade.

  • Anonym (mf v 17)
    Äldre 17 May 21:40
    #13

    Försök att lugna dig!
    Min första graviditet gick jättebra men nästa avslutades tyvärr i v17 som upptäcktes i v19 på RUL. För de allra allra flesta går det ju dock bra.

  • Äldre 17 May 21:47
    #14

    Risken är lika liten som efter vecka 12 ungefär, MEN det är fortfarande inte riskfritt efter vecka 12. Det är bara mindre riskfyllt så att säga.


    Men, risken är ju så liten som 2-3% beroende på var man läser om det, så alltså är risken liten.
  • Anonym (1 missfa­ll)
    Äldre 27 May 16:28
    #15

    Jag fick se ett hjärta ticka vi vecka 9. Barnmorskan att fostret var tillräckligt stort för vecka 9 vilket jag var helt säker på.

    Vecka 10 fick jag missfall. Misstänker att det hade börjat gå snett redan innan i och med att fostret var ca 2 veckor mindre.

  • Anonym (MIa)
    Äldre 31 May 09:14
    #16

    Jag var på Vul i tisdags, 8+4 och allt såg bra ut, hjärtat tickade på. I lördags, 9+0 fick jag kraper och började blöda riktigt rejält och det kom ut en massa saker. Så  nu har jag inget kvar i magen. Det kan svänga fort tyvärr.

  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 31 May 09:25
    #17

    Nu har det gått 4v sen jag skrev detta. Är alltså 13+0 och jag drar en lättnads suck. Ska om ett par dagar på nytt UL och hoppas få se en sprattlande krabat.  


  • Anonym (oroli­g gravid­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 10:12
    #18

    Hej alla! Såg en liten snurrande-sparkande-hickande liten i magen i torsdags! 
    Blev såå glada att allt var som det skulle och nu ska jag njuuta!! Nästa UL blir rutinUL men då bara med organscreening då jag i tors. blev daterad redan. Baby  Nu ska jag sluta läsa om missfall och sånt då det bara nojjar en. 
    Lycka till ni andra! 

  • Anonym (arg)
    Sun 18 Jun 2023 12:00
    #19
    +1

    Ursäkta men kan samtliga personer som skrivit om era sena otäcka missfall här dra åt helvete? Jättehemskt att det drabbat er såklart men vad är poängen med att berätta er historia i en sånhär tråd med någon som vill bli lugnad? Det är fortfarande otroligt ovanligt att det händer , även om det hände er. Finns något missunnsamt tvångsmässigt över att känna behovet av att skriva det i denna tråd. Prata gärna om era traumatiska händelser med varandra och känn er minde ensamma - men inte här! Inte i denna tråd! Hatar familjeliv på grund av sånna som er som alltid ska komma med ?vill inte skrämma dig men..? historier. 

Svar på tråden missfall efter hjärtslag i v.9?