• Äldre 10 May 07:02
    102723 visningar
    31 svar
    31
    102723

    Clearblue graviditetstest med veckoindikator - det visar för lite antal veckor

    Jag är överlycklig över att ha "plussat" för första gången efter 4 års kämpande! Igår testade jag med ett "vanligt" test och fick då en svag plus-linje. Åkte då och köpte ett digitalt test med veckoindikator och gjorde det imorse. Jag vet att jag är i vecka 4+3 då jag gjort IVF, men fick svaret 1-2 veckor. Det borde ju ha varit 2-3 veckor. Är rädd att det är någonting fel på graviditeten. Någon som varit med om detta och som fått en normal fortsättning på graviditeten?

  • Svar på tråden Clearblue graviditetstest med veckoindikator - det visar för lite antal veckor
  • sarali­ndberg
    Äldre 10 May 07:04
    #1

    De räknar veckorna från ägglossningen, inte senaste mensen. Det stämmer alltså för dig.


    Grattis till plus! :)
  • Äldre 10 May 07:14
    #2

    saralindberg: Tack för det snabba svaret! Jag har räknat ägglossningen som den dagen jag fick mina ägg plockade (den 23 april) och det är 2 veckor och 3 dagar sedan. Det är därför jag tycker att det borde stå 2-3 veckor eftersom det är över 2 veckor sedan jag hade "ägglossning". Eller tänker jag fel?

  • Nadjal­ainen
    Äldre 10 May 08:07
    #3

    du kanske är en låghormonare? Veckoindikatorn torde ju gå på hur mycket HCG som påvisas och är man då en låghormonare så kan det verka som att graviditeten är nyare än den är.  Så tänker jag. Försök att inte oroa dig.

    Ett stort stort GRATTIS är väl på sin plats? :)

  • LJ87
    Äldre 10 May 10:39
    #4

    de tar ju ofta några dagar innna ägget fäester i livmodern, så du kanske hade äl för 2 veckor o 3 dagar sen men de tog kanske ägget 4 dagar o fästa o de börjar inte producera Hcg förrän det är fäst.. normalt är ju att de tar 4-7 dagar för ägget att hitta ett stället att fästa på o att fästa sig...

  • sarali­ndberg
    Äldre 10 May 16:00
    #5

    Tänkte precis svara, men såg att LJ87 hann före med exakt det jag skulle säga :P Jag tror att det är helt normalt!


    Om du har gjort IVF får du göra ett vul snart antar jag? Hoppas att allt ser bra ut för dig då. Försök att njut av att du är GRAVID!
  • Äldre 10 May 18:04
    #6

    Alla kvinnor producerar ju väldigt olika mängd HCG i tidig graviditet. Finns ingen anledning till oro. Grattis!!!!

  • Äldre 10 May 19:14
    #7

    Tack allihop för Era lugnande ord! Nu ska jag försöka njuuuuuuuuuuuta av det ofattbara och underbara som hänt oss...

  • Strix
    Äldre 3 Jun 20:24
    #8

    TS - hur gick det för dig? Har kikat in till dig och det verkar ha gått bra? Jag är i samma sits. Är säker på att jag idag är 4+2, 3 eller möjligtvis 4 (troligast 3) men indikatorn visar 1-2 veckor. Vid den här tiden visade den 2-3 veckor med sonen. Jag har många missfall bakom mig innan honom och den gamla oron börjar visa sig igen. Kommer du ihåg om du testade med indikator igen och i så fall när och vad visade den?

  • Theres­eX
    Äldre 4 Jun 11:51
    #9

    Men är det inte så att veckoindikatorn räknar från ÄL och graviditeten räknas ju från sista mensens första dag? Alltså ska man plussa på två veckor på det veckoindikatorn visar. 2 veckor blir 4 och 3 blir 5 ja ni fattar..

  • Strix
    Äldre 4 Jun 13:18
    #10

    Jo, precis. Just därför ska man enligt "normal" hcg-kurva få 1-2 veckor på indikatorn kring BIM och sedan 2-3 veckor fram till vecka 6 och på 5+0, dvs när man går in i vecka 6 ha 3+ på indikatorn. Det kan variera en aning (dvs dagar) mellan olika kvinnor, men har man inte " 2-3 veckor"när man åtminstone går in i vecka 6 verkar det rätt kört. Man får mer exakta mätnningar om man istället tar blodprov, men indikatorerna är rätt bra och åtminstone i Sthlm är det svårt att få igenom blodprov. Någonstans går gränsen för när det troligen är en missed abortion och eftersom jag har haft flera sådana är jag nyfiken på om TS testade vidare efter detta. Naturligtvis kan man ju vänta och ta ett nytt prov, men sekunderna känns som veckor när man väntar på besked om missfall eller ej. Det är för övrigt rätt ovanligt med "låghormonare" som trots låga värden i början föder friska barn.

Svar på tråden Clearblue graviditetstest med veckoindikator - det visar för lite antal veckor