• Angeli­ca1987
    Äldre 10 May 09:50
    61928 visningar
    34 svar
    34
    61928

    För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?

    Precis som rubriken lyder.
    Lista för och nackdelar med att gå ur svanska kyrkan.

  • Svar på tråden För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?
  • Äldre 8 Apr 14:03
    #21

    Fan, nu får ju folk ta och skärpa till sig.
    Går man på baby/barn aktiviteter till Kyrkan, så man kan väll för i helvete inte börja jiddra om att man inte håller med budskapet i sångerna.
    Gå någon annan stans om det inte passar, hur jävla svårt ska det vara.

    "Jag vill nyttja Kyrkan för som är så snälla och ställa upp, men jag vill fan inte betala för mig" Skärpning gott folk.

    Jag är inte med i Svenska Kyrkan, för jag tror inte på deras budskap.
    Men jag nyttjar heller ingenting av det som erbjuds.

  • Äldre 8 Apr 14:37
    #22

    För min och min familjs del finns det inga nackdelar med att inte vara medlemar i kyrkan. Själv gick jag ur kyrkan när jag var 15 år, med mina föräldrars underskrift, och har aldrig upplevt några nackdelar med det. Har aldrig nyttjat några tjänster från kyrkan, och heller inte kännt något behov att göra det, efter att jag konfirmerades och insåg att detta med tro inte var något för mig. Min man är av samma åsikt och gick ur kyrkan i 20-årsåldern.

  • Äldre 8 Apr 14:39
    #23

    Jag tycker också det verkar helt fel att nyttja kyrkans tjänster om man inte betalar för sig!

    Jag har gått ur och jag skulle aldrig komma på tanken att döpa mina barn eller gå på kyrkans barntimmar/öppna förskola eller andra aktiviteter utan att göra rätt för mig.

  • nanneN
    Äldre 8 Apr 14:52
    #24

    Jag måste bara påpeka att oavsett medlemskap i kyrkan eller ej så betalar man en begravningsavgift via den kommunala skattsedeln som inte går att slippa ifrån.

    Samma sak med kyrkliga byggnader och deras bevarande. Staten betalar varje år ut hundratals miljoner till kyrkan för bevarande av kulturbyggnader, så det får kyrkan betalt för via skattsedeln även från dom som inte är medlemmar i kyrkan.
    Jag har för mig att bidragen löper under en 10-års period och är någonstans i storleksordningen 3-4 miljarder per period.

    Så ni som enbart är med för att "sponsra" kyrkan med pengar behöver inte oroa er, svenska kyrkan får definitivt pengar så dom klarar sig ändå.

  • Äldre 8 Apr 19:05
    #25
    Mittnick skrev 2010-05-11 14:55:32 följande:

    Fördel: Du sparar pengar

    Nackdel: Begravnigsavgiften blir högre


    Begravningsavgiften betalar du oavsett. Däremot får du betala om du ändå skulle vilja använda ex en präst eller kantor på din begravning när det beger sig.

    Fördelar: Man slipper vara del av något så dumt som en religion och man sparar pengar.

    Nackdelar: Inga.
  • Tue 31 Mar 2020 09:36
    #26

    Det som verkligen oroar mig är begravning i fall jag skulle dö.
    Vill gärna att mina anhöriga ska ha en riktig begravning att gå i.

    I övrigt är jag inte religiös och kommer aldrig att gifta mig i kyrkan eftersom min sambo inte är kristen. Så det är lixom meningslöst, förutom då för dödens skull.

  • Stora Tomten
    Fri 3 Apr 2020 15:33
    #27

    Jag har begravt två föräldrar som gått ur Svenska kyrkan. Det blev dyrt. Jävligt dyrt.

  • Fri 3 Apr 2020 15:43
    #28

    För mig så är det ett personligt ställningstagande att inte vara med och sponsra sådant hokus-pokus.

  • Sat 4 Apr 2020 17:52
    #29

    Jag delar inte svenska kyrkans tro så för mig är det alldeles självklart att inte vara med. Till syvende och sist är det ju ett trossamfund. Jag idkar ju inte välgörenhet till något annat trossamfund vars tro jag inte delar.

    Så, en fördel är att jag slipper betala till en förening jag inte har något intresse av att vara med i.

    Ser ingen nackdel. ?Sparar? ett antal tusenlappar varje år. Är, eftersom jag inte är kristen, inte kyrkligt gift och kommer såklart inte heller att döpa barn in i den kristna gemenskapen. Den dag jag för kommer jag inte att vilja att ceremonin förrättas av en präst i en kyrka.

    Den apostoliska trosbekännelsen, som även gäller för svenska kyrkan:

    Vi tror på Gud Fader allsmäktig,

    himmelens och jordens skapare.

    Vi tror ock på Jesus Kristus,

    hans enfödde Son, vår Herre,

    vilken är avlad av den Helige Ande,

    född av jungfrun Maria,

    pinad under Pontius Pilatus,

    korsfäst, död och begraven,

    nederstigen till dödsriket,

    på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,

    uppstigen till himmelen,

    sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,

    därifrån igenkommande till att döma

    levande och döda.

    Vi tror ock på den helige Ande,

    en helig, allmännelig kyrka,

    de heligas samfund, syndernas förlåtelse,

    de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

    För mig är det här totala bisarrerier och ingenting jag kan vara medlem i en förening som tror på. Oavsett hur mycket fint de gör och hur vackra kyrkobyggnaderna är.

  • Sat 4 Apr 2020 18:00
    #30

    Fördelen med att gå ur är att man inte sponsrar en kulturmarxistisk institution.

  • Sat 4 Apr 2020 18:44
    #31

    Jag är inte aktiv i svenska kyrkan men är sjuk dålig på att ge till välgörenhet i allmänhet. Jag tycker svenska kyrka gör mycket gott och erbjuder bra saker, alla vill alltid också samlas i kyrkan när det är krisar eller i andra sammanhang så jag är gärna med och betalar. Det är mitt bidrag till välgörenhet.

  • Sat 4 Apr 2020 18:56
    #32

    En fördel som jag ser det är att svenska kyrkan gör väldigt mycket bra för många, man bidrar till välgörenhet på ett enkelt sätt!

  • Sat 4 Apr 2020 19:11
    #33
    BuoBä skrev 2010-05-10 09:59:40 följande:

    Fördelar: Du slipper betala "medlemsavgift" dvs kyrkoskatt. Om du inte anser dig tro på det kristna/protestantiska budskapet så slipper du stödja något du inte tror på.

     

    Nackdelar: Du kan inte fortsätta utnyttja kyrkans tjänster, tex vigsel, dop, begravning.  Du stödjer inte bevarandet av kyrkobyggnader som kulturarv.


    Alla som betalar skatt i Sverige bidrar till att bevara det materiella kulturarvet i Svenska kyrkan. Förra året budgeterades för 460 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning.
  • Sat 4 Apr 2020 19:33
    #34

    Jag fortsätter vara med för svenska kyrkan har i min ort väldigt bra saker för barnen. Öppen förskola och dramaklasser och pyssel träffar för skolbarn. De har även gemensamma middags lagningar. Flera präster och andra anställda gör ett fantastiskt arbete aom jag färna stödjer. Jag vill även att den svenska kyrkan ska fortsätta finnas i framtiden. Men.... Det som ibland får mig att tänka på att lämna är när det kommer fram om pengar "topparna" använt till spritfester och annat tok som pengarna inte ska gå till. Dessutom tycker jag svenska kyrkan har blivit aldeles för politiserad. Gillar inte ärkebiskopen alls. Sen är 4000 om året en hög summa för mig egentligen.

Svar på tråden För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?