• vadska­jaghet­adå
    Äldre 17 May 14:31
    57876 visningar
    459 svar
    459
    57876

    Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??

    Varför??
    Jag är så förbannad så jag kokar, dessutom finns det en förening som heter "rädda XXX" (orten jag bor på) och de går runt och sätter upp lappar, jag är självfallet emot våld men jag vet inte vad jag gör om jag får syn på en, spontant känner jag för att slå en stekpanna i hans skalle eller så så jag hoppas dom inte dyker upp här.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-18 12:54

    var har jag skrivit att det BARA ska finnas BR? allt säljs dessutom inte ut så ni kan vara lugna!

    vi får 20.000 att använda i hemmet, sen kan man alltid ta lite mer i lån då värdet ofta är högre, hur mycket exakt det är vet jag inte men det kommer vi göra.

    sen kan man ju undra hur bra folk har det egentligen, som vår lägenhet t. ex för ett par år sen hade vi ett handfat med en kall och en varmvattenkran, när jag råkade tappa en tvålskål på den vart det ett stort hål i som byggdes år 1950!! dessutom var det massa sprickor i.
    vi fick betala för det jävla handfatet!

    *vårt kylskåp, hur stort var det? kyl OCH frys 1 meter.
    vi ville ha ett som "alla andra" snickeriet och allting fick vi betala själva. i dag har vi en helt okej kyl + frys men ändå inte lika stor som de flesta har. vi betalar extra.

    *spisen får man ny efter typ 20 år, den är mycket att hurra för så den vi har nu med keramikhäll betalar vi extra för.

    *elkontakter som saknas överallt betalar vi extra för.

    * säkerhetsdörrar 200 kr per månad

    * luckor tog vi som tillval, ÄVEN fast de inte tillhör OSS fick vi betala massa tusen OCH ett tillägg på hyran.

    finns hur mkt som helst, har fler grannar som klagat på hur lite sthlmshem gjort under alla år, ändå har vi det bra som bara kan boka på nätet så kokommer dom på satt tid dagen efter, har en superbra tvättstuga som man bokar på nätet, allt är itne dåligt men att sitta ch säga att det är så jävla billigt och bekvämt i alla hyresrätter är bullshit!

    det finns ALLTID bra och dåliga HR+BR, era erfarenheter säger egentligen inte ett skit för man kan inte se på det så generellt precis som med vår lägenhet.

    Nä man ska sitta där solidarisk och tänka på alla som det är så synd om mer era betalningsanmärkningar och allt ni dragit på er, troligtvis får ni ändå ta lån då bankerna är väldigt generösa när det gäller denna typen av lån, man behöver inte nån kontantinsats heller och som jag sa behöver inte kontraktinnehavaren stå på lånet.

    enda chansen många har att flytta till nåt större eller förbättra sin ekonomi, få fixa sitt drömkök what ever...
    det ska man tacka nej till.

    dessutom är det ju "bara" 67% som måste rösta ja, det är ändå en hel del som kan rösta nej (eller ja) och fortfarande hyra och leva i princip som ni gjorde innan.

    vi kommer ha firmor att ringa om det börjar läcka vatten. och ni som snackar om kyl,frys och spis går sönder, hur ofta gör dom det? jag har då aldrig vart med om det, sånt finns det dessutom ofta bra garantier för när man köper.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 12:37

    KListrar in detta i TS.

    Jag tycker för övrigt också att den ideologin är fel, att vi ska kunna sko oss på andra som får köpa för mer än det dubbla m2 priset, men om det nu är så att man som oss vill bo kvar, vill vara med och påverka, vill kunna bygga om sitt kök, då anser några av er att vi lika väl kan köpa oss en annan BR för att vara lojala mot folket, när vi inte ens vill flytta.
    det är jäkligt lätt för er att sitta och säga som redan gjort erat val som de flesta av er verkar nöjda med.

    Moralpredikningar och pekpinnar, jag är helt plötsligt jätteblå och sniken.

    men tråden har vart till stor hjälp eftersom jag fått mer insikt hur andra tänker, även om jag inte tycker det är rättvist att personer som bott i "sämre" områden jämför sig med hela stockholm och hur svårt det var för dom och deras bekanta att sälja..undrar om ni överhuvudtaget läst de få positiva inlägg som tillkommit?
    nej ni ser bara till er och era erfarenheter.

  • Svar på tråden Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??
  • Reglem­entet
    Äldre 17 May 14:42
    #1

    Eh, varför blir du så sur för att folk inte vill ombilda till bostadsrätt? Hyresrätter ska ju finnas de med.

  • Äldre 17 May 14:43
    #2

    Jag kan tänka mig åtminstone två skäl till att man inte vill ombilda hyresrätt till bostadsrätt.

    Det första är ett genrellt politiskt ställningstagande. Man kanske anser att hyresrätter ska finnas i alla områden, och är då emot ombildningar.

    Det andra är ekonomiskt. Om man bor i en hyresrätt som eventuellt ska ombildas, och själv har betalningsanmärkningar, då kan man tvingas att flytta.

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 17 May 14:44
    #3
    Reglementet skrev 2010-05-17 14:42:31 följande:
    Eh, varför blir du så sur för att folk inte vill ombilda till bostadsrätt? Hyresrätter ska ju finnas de med.
    korkade människor ska ju tyvärr finnas de med.
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 17 May 14:46
    #4
    Joual skrev 2010-05-17 14:43:25 följande:
    Jag kan tänka mig åtminstone två skäl till att man inte vill ombilda hyresrätt till bostadsrätt. Det första är ett genrellt politiskt ställningstagande. Man kanske anser att hyresrätter ska finnas i alla områden, och är då emot ombildningar. Det andra är ekonomiskt. Om man bor i en hyresrätt som eventuellt ska ombildas, och själv har betalningsanmärkningar, då kan man tvingas att flytta.
    man behöver inte köpa sin lägenhet bara för att man står på kontraktet, tror knappast att ens barn, mamma, syrra, kompis har betalningsanmärkningar.
    men jag har hört att det är ovanligt att man tvingas flytta bara för att man har bet.anmärkningar.

    sosse-solidaritet ja.
  • Äldre 17 May 14:47
    #5

    Jag skulle aldrig vilja köpa den här lägenheten i det skicket den är i och att det snart är dags för stammbyte.. de vill göra om dessa lägenheter br och jag medflera är emot det..


    Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Reglem­entet
    Äldre 17 May 14:47
    #6
    sannispannisen skrev 2010-05-17 14:44:01 följande:
    korkade människor ska ju tyvärr finnas de med.
    Vad är det som är så korkat?

    Du gillar inte hyresrätter? Varför?
  • Kazeer
    Äldre 17 May 14:48
    #7
    sannispannisen skrev 2010-05-17 14:46:02 följande:
    man behöver inte köpa sin lägenhet bara för att man står på kontraktet, tror knappast att ens barn, mamma, syrra, kompis har betalningsanmärkningar.men jag har hört att det är ovanligt att man tvingas flytta bara för att man har bet.anmärkningar.sosse-solidaritet ja.
    Menar du att ens barn, mamma, syrra eller kompis ska köpa lägenheten?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonyh­m
    Äldre 17 May 14:50
    #8

    Eh ursäkta? Denna lägenheten har vi tillfälligt för att spara pengar. Vi vill INTE köpa den och ska inte tvingas göra det.

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 17 May 14:55
    #9
    Reglementet skrev 2010-05-17 14:47:25 följande:
    Vad är det som är så korkat? Du gillar inte hyresrätter? Varför?
    jo det gör jag, det har fungerat alldeles utmärkt.
    Turboplingen skrev 2010-05-17 14:47:06 följande:
    Jag skulle aldrig vilja köpa den här lägenheten i det skicket den är i och att det snart är dags för stammbyte.. de vill göra om dessa lägenheter br och jag medflera är emot det..
    ja våra är också risiga men det är redan inräknat.
    med alla renoveringar (dessutom kör vi i så fall nåt som heter "relining" eller nåt sånt,nya rör i gamla)tvättstuga mm.

    du inser att hyran går upp ganska kraftigt ändå va som hyresrätt?

    inte för att vi kommer sälja, men dels kan man belåna saker på lägenheten, folk har generellt sett en hel den lån som billån etc.
    lägenheterna i huset brevid var i samma skick som vår och såldes ut för 11-12000 per m2 och marknadspris 25-28.000 per m2
    för vår del skulle det göra en skillnad på 5000 i månaden men jag tänker inte bara på oss heller, ni behöver ju inte själva äga lägenheten utan man kan väl tänka på sina barn och barnbarn om man är gammal och känner att man inte kommer flytta. som min mormor, hon köpte inte sin för 200.000 som i dag är värd en miljon, om vi vetat om det då hade ju vi kunnat köpt den, hon måste fortfarande tacka ja men inte stå på lånet. hon gick bort nåt år efter.

    tack vare detta möta vi hade fick jag träffa mina grannar jag aldrig tidigare sett, blir ju en helt annan gemenskap. en tant trodde att vi br-innehavare skulle ha möten om "tant agda 93 år" ska få en ny spis eller ej.

    på vår ort bor det inte överdrivet mycket invandrare, dom har förtur till många utavlägenheterna och jag kan väl tänka mig att större delen av dom är med i "rädda xxx"-föreningen då.
  • Svinka­ll
    Äldre 17 May 14:55
    #10

    Vad är egentligen fördelen med att äga lägenheten istället för att hyra den?
    Man måste ju stå för allt underhåll av den själv och alla "akut" saker som dyker upp betalar jag direkt ur plånboken likaså städ av trappen och vaktmästarens lön osv osv... vill jag ha dom kostanderna flyttar jag hellre till hus än till lägenhet..

Svar på tråden Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??