• Äldre 17 May 18:24
    21575 visningar
    13 svar
    13
    21575

    Kan min hund känna att jag är gravid?

    Vi har en pomerania-kille på 1,5 år som har börjat bete sig annorlunda sedan jag blev med barn och är bara lite nyfiken på om ni andra tror hundar kan känna när deras matte är gravid?

    De nya grejerna är att han ofta ligger och sover på min mage samt slickar magen min. Sen har han börjat att "snutta" på allt han kan hitta, kudd-hörn, täcket, sockor mm. och då ligger han och trampar med tassarna (som de gör när de diar) samtidigt som han snuttar med slutna ögon.... Det är som att han blev en liten valp på nytt. Jag vet...det låter galet men var lite nyfiken ifall någon vart med om detsamma. :)

  • Svar på tråden Kan min hund känna att jag är gravid?
  • Zimlis
    Äldre 17 May 18:27
    #1

    Ja visst kan dem det.
    Min systers hund kom och la sitt huvud mot syrrans mage och kunde bara stå där och lyssna - såg helhäftigt ut. Hon va så himla försiktig med

  • sessan­2009
    Äldre 17 May 18:28
    #2

    dom kan känna av dina hormonförändringar.. 


    min ena hund blev jätte "mammig" i början av min graviditet och min andra slutade hoppa upp och hälsa på mig när jag kom hem.. och nu sista tiden så har han slutat dra i kopplet när vi är i skogen där brukar han dra som en vilde men han kan inte vara lös pga jaktinstinkten som e stor.. men nu går han inte längre än repet räcker..
    så helt klart kan dom känna av det!
  • Zelmil­ainen
    Äldre 17 May 18:29
    #3

    visst kan de det. när min väninna blev gravid med sin första lämnade inte vår hund henne ur sikte. så fort hon rörde sig skulle han gå efter och ha koll (han va aldrig så innan och inte efter hennes graviditet heller). han satte sig gärna tom på samma köksstol bakom henne, allt för att va så nära som möjligt.


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • far
    Äldre 17 May 18:30
    #4

    Ja, tänk att hundar hör och luktar ju, så jättemycket mera än vad vi gör. Kanske hör de ljuden i magen? Kanske känner de en speciell doft av "mamma"? Detta är mycket interessant.

  • Äldre 17 May 18:32
    #5

    Mina hundar la sig på magen redan innan jag plussat, vilket de aldrig tidigare gjort. Funderade på om något var på G och det var det ju :)

  • RasSam
    Äldre 17 May 18:55
    #6

    Min hund har också börjat snutta.. Hon har ett gosedjur som hon ligger och "suger" på, samtidigt som hon trycker sådär med tassarna!
    Hon vill gärna ligga på mig och på promenaderna har hon accepterat min snigeltakt och drar inget alls!

    Jag tror inte hunden vet att du är just gravid men tror verkligen hunden känner på sig att det är någonting annorlunda med dig på dofter och hormoner och sånt. :)

  • Äldre 17 May 19:47
    #7

    Min kompis berättade att hennes hund vaktade henne hela dagen innan förlossningen satte igång, det var så hon fattade att något nog skulle till att hända.

    De är ju så känsliga, de känner ju att dofter och hormoner ändras. Min fasters hanhund brukade sätta nosen i musen på folk som hade mens, till exempel. : )

  • Äldre 18 May 10:46
    #8

    Vad häftigt att det är fler vovvar som "känner av" att det är nåt på g!
    Jag är i vecka 17 så snart börjar det väl sparka och låta ännu mer där inifrån så han kommer väl bli ännu mer fundersam på vad det är som håller på att hända ;)

  • ThiCha
    Äldre 19 May 22:16
    #9

    Ja.. första gången jag var det o vi hade vovven i sängen så la han huvudet mot min mage och det såg ut som han bara låg o njöt av ljudet, (brukar han aldrig göra) när hon väl kom ut och hem så ställde vi ned bilbarnstolen och de första hon fick var en blöt välkommande puss!

  • Lakino
    Äldre 19 May 22:35
    #10

    ja visst kan de det,du både luktar och beteer dig annorlunda nu...

  • Äldre 22 May 13:34
    #11

    Min ena tik blev JÄTTE "mattig"...ville helst vara PÅ mig hela tiden, vilket hon inte är annars...Så visst märker dom :)

  • Äldre 9 Aug 22:20
    #12

    Jag har en 3 årig tik som ALdrig såkallat juckat emot någon eller någonting. Nu ikväll när min man gick ut en sväng och jag la mig på sängen och skulle vila så kom min tik och ville hoppa upp hos mig, det brukar hon få. Men idag när hon kom upp börjar hon riva med tassen på mig och på täcket "som att hon ska bädda" och och ville börja jucka på mig.
    Känner verkligen inte igen hennes beteende?!

    Vad kan vara orsaken?

    Jag och min man håller på och försöker få ett + och jag har BIM den runt den 20:e.. kan hon möjligen känna av någonting sånt att jag skulle händelsevis vara gravid?
    och varför skulle hon göra så?

    Ingenting har förändras i hennes vardag, hon aktiveras med både lek och motion som vanligt.

  • Äldre 10 Aug 11:05
    #13

    putt Tungan ute

Svar på tråden Kan min hund känna att jag är gravid?