• Sweeti­e82
    Äldre 19 May 09:39
    17050 visningar
    9 svar
    9
    17050

    Min dotter går snett med ena foten..

    Jag märkte igår att min dotter går snett med de skor hon hade på sig ända tills igår, ett par promenadskor från Din sko. Hon har haft dessa i ca 1½ månad å jag har som sagt inte märkt någonting förrän igår.. Hon har innan alltid haft Kavat vilka vi alltid varit nöjda med. Jag gick till skoaffären med henne igår efter dagishämtning å pratade med ett av butiksbiträdena. Hon tyckte att vi skulle satsa på ett par Kavat igen så så fick det bli, ett par Kavat sandaler. Idag när vi gick till dagis observerade jag hennes gångstil å jag såg att hon fortfarande går snett med ena foten.. insidan mot marken så att säga.. den andra foten märkte jag inget konstigt med. Nu undrar jag om nån haft samma "problem" å hur det gick isf? Kan det vara så att hon går snett ett tag även med de nya skorna för att hon vant sig gå så med de hon hade innan å att det försvinner efter ett tag?? Försvinner det inte kommer jag självklart kolla upp det.. men tänkte om det fanns någon som har nån teori??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-19 09:40
    Kanske bör tillägga att hon precis fyllt 3 år..

  • Svar på tråden Min dotter går snett med ena foten..
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 19 May 09:41
    #1

    hon har inget med handen eller så?

    jag vill inte skrämma upp (och det är inget att bli skrämd av heller) men sonen går snett och han har hemiplegi, en medfödd cp-skada som inte ens den proffsigaste skulle märka av ordentligt.
    folk frågar om han verkligen har "kvar" handikappet osv, men det finns där för alltid. men å andra sidan känner man en viss spacisitet och jag är säker på att det inte är detta din dotter har.

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 19 May 09:42
    #2

    annars har jag hört om andra barn som också går lite snett, behöver ju inte va nånting alls. sonen har furutom detta inga tilläggshandikapp alls.

  • Candra
    Äldre 19 May 09:44
    #3

    Hon kanske är plattfot? Jag har jättesvårt för att "gå ordentligt" just på grund av det.
    Var inga problem i början, men blev värre ju äldre jag blev.

  • Sweeti­e82
    Äldre 19 May 09:48
    #4

    Nej, det är bara ena foten hon går lite snett med, ingenting med handen. Och förut har hon aldrig gått snett, märkte det ju som sagt igår.. kollade skorna å de är snedgångna. Jag är inte orolig att det ska vara nåt allvarligt.. vill bara inte att hon ska få problem med att gå i form av värk eller annat.. å det är ju såklart bra att göra något så fort som möjligt åt saken ifall det är något som man kan göra något åt.

    Tänkte mest kolla om någon vet mer å hur vanligt det är att barn går snett?? Känner en pojke (kompis till min dotter) som är jämngammal med dottern å han går också snett, men hans pappa går också snett så det har väl gått i arv.. men varken jag eller sambon går snett eller någon annan i våran släkt heller, som vi vet om..

  • Sweeti­e82
    Äldre 19 May 09:50
    #5
    Candra skrev 2010-05-19 09:44:08 följande:
    Hon kanske är plattfot? Jag har jättesvårt för att "gå ordentligt" just på grund av det.Var inga problem i början, men blev värre ju äldre jag blev.
    Ja, tanken slog mig också.. det är inget jag har tänkt på men jag ska kolla fötterna när hon kommer hem. Har du ont när du går? Gör man något åt saken om man går snett pga att man är plattfot?
  • Candra
    Äldre 19 May 09:54
    #6
    Sweetie82 skrev 2010-05-19 09:50:32 följande:
    Ja, tanken slog mig också.. det är inget jag har tänkt på men jag ska kolla fötterna när hon kommer hem. Har du ont när du går? Gör man något åt saken om man går snett pga att man är plattfot?
    Jag får ont från och till, framför allt i knäna och höfterna.
    Man kan få inlägg i skorna så att sulan "jämnar ut" formen och man går som vanligt.. Jag har inga såna, men kanske borde skaffa, har hört att de är jättebra.
    Jag tror inte det syns om man bara tittar på foten i "vilande" läge om man inte är utbildad inom det, iaf inte på mina, men det syns när jag går eftersom knäna lätt "lutar inåt" om jag inte tänker aktivt på att hålla dem raka.
  • För blinda själar är alla katter
    Äldre 19 May 10:09
    #7

    Min son går också lite snett inåt med fötterna (hade inte heller märkt det förren i somras då han hade sandaler) och på BVC sa de att det är väldigt vanligt för barn i den åldern (sonen är 3 år) att vara lite plattfot. Det försvinner tydligen i de flesta fall innan barnen är runt 10 år och idag gör man inget åt det (förr gav man barnen inlägg osv)
    KAn ju vara samma för din lilla tjej.

  • Candra
    Äldre 19 May 10:10
    #8
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-05-19 10:09:42 följande:
    Min son går också lite snett inåt med fötterna (hade inte heller märkt det förren i somras då han hade sandaler) och på BVC sa de att det är väldigt vanligt för barn i den åldern (sonen är 3 år) att vara lite plattfot. Det försvinner tydligen i de flesta fall innan barnen är runt 10 år och idag gör man inget åt det (förr gav man barnen inlägg osv) KAn ju vara samma för din lilla tjej.
    Då är det olika från ställe till ställe, för inlägg ger man fortfarande.
  • Sweeti­e82
    Äldre 21 May 12:42
    #9

    Tack för era svar!! Jag tycker nog att min lilla tös går rakare igen efter att ha fått sina kavatsandaler Kanske ska fortsätta med Kavat då.. det är ju bara det att de är så himla dyra, men går hon bra med dom så är det såklart värt det!!!

Svar på tråden Min dotter går snett med ena foten..