• Anonym
    Äldre 26 May 22:26
    5763 visningar
    35 svar
    35
    5763

    Hur tackar man nej på ett fint sätt?

    Det är så att jag håller på att gå ner i vikt. Har hittills tappat ca 15-16 kg på 2 månder men jag är inte klar än. 5 kg till.
    Dessa kilon vill jag gå ner snarast och tänker fortsätta mitt race.

    Svärmor förstod i början att jag viller ner i vikt och "håll igen lite" som hon kallar det. Sen började kalasen ramla in och jag tackade nej för jag ville inte frestas. Detta har varit hos släktingar på längre håll, med närliggande släktingar som haft kalas så har jag ändå gått men inte ätit något.

    Men för 2-3 veckor sedan tyckte svärmor att nu är jag nog klar med viktnedgången och satte därför fram tårta även till mig på ett kalas, som jag inte åt upp.
    Sedan kom hon och några andra hem till oss och hade med sig fika och valde att lämna en stor tårta till oss (skiter jag i för jag faller inte för frestelser hur gott det än må va) och satte även då fram en tallrik och undrade om jag inte skulle ha.

    Då sa jag att återkom till midsommar för då är tårta okej. För till midsommar är jag förhoppningsvis klar med viktnedgången och kan börja äta lite gott ibland igen.

    Nu har hon åter igen gjort det och bestämde att hon ska bjuda på kinamat i helgen för att fira mors dag tillammans allihopa.
    Å jag vill inte ha!
    Men hur tackar men åter igen nej utan att låta avig?
    Å varför kan hon inte bara förstå att jag inte vill äta skitmat innan jag är klar?

    Nu håller jag en stenhård diet och vill bli av med dom sista kilona. Varför fattar hon inte?
    flera gånger har jag sagt i hennes närvaro att till midsommar är det mer tillåtet med gottesaker igen. Men absolut inte innan dess.

    Så vad ska jag göra denna gången? Skita i att åka dit eller ta med en egen middag som hon kommer tolka helt fel? Som att jag inte tar emot när hon vill bjuda.

    Är det verkligen så att andra vill göda en när man vill gå ner i vikt? för det känns så just nu...

  • Svar på tråden Hur tackar man nej på ett fint sätt?
  • Päron1­986
    Äldre 26 May 22:32
    #1

    "Tack så mycket men jag äter inte ** jsut nu, men jag tar gärna en smörgås" eller liknande. "Tack för omtanken men jag har tagit med mig en sallad eftersom jag drar ned lite på kalorierna just nu - men på midsommar då ska jag be att få bjuda på kalas för då tillåter jag mig själv att äta gott igen" eller nåt liknande.

    Prata med henne i enrum, innan mors dag!

    Googla ribbling etikettblogg, hon är bra på just sånt här och har bra tips!

  • Anonym
    Äldre 26 May 22:34
    #2

    Varför kan du inte äta kinamat? Finns ju  nyttig sån?

    Hur gick du ner så mycket på så kort tid?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:38
    #3
    Anonym skrev 2010-05-26 22:34:45 följande:
    Varför kan du inte äta kinamat? Finns ju  nyttig sån?Hur gick du ner så mycket på så kort tid?
    Vet du hur mycket kalorier en kinamiddag innehåller?...
    Vill inte ens tänka på det!

    Blir det kinamat så blir det garanterat 4 små rätter som vanligt med både jordnötssås, friterade räkor, ris och annat gott...

    Jättegott, men nu funkar det inte.

    Hur jag gått ner så snabbt? Enkelt-ät mindre och motionera mera.
    Jag räknar kalorier och äter oftast inte över 1000 kal per dag.
  • Anonym
    Äldre 26 May 22:41
    #4
    Anonym skrev 2010-05-26 22:38:14 följande:
    Vet du hur mycket kalorier en kinamiddag innehåller?...Vill inte ens tänka på det!Blir det kinamat så blir det garanterat 4 små rätter som vanligt med både jordnötssås, friterade räkor, ris och annat gott...Jättegott, men nu funkar det inte.Hur jag gått ner så snabbt? Enkelt-ät mindre och motionera mera.Jag räknar kalorier och äter oftast inte över 1000 kal per dag.
    Fast man kan ju välja vad man ska äta. Behöver inte vara friterat och kaloririkt.

    Vad äter du under dagarna?
    Hur mycket motionerar du?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:42
    #5
    Päron1986 skrev 2010-05-26 22:32:50 följande:
    "Tack så mycket men jag äter inte ** jsut nu, men jag tar gärna en smörgås" eller liknande. "Tack för omtanken men jag har tagit med mig en sallad eftersom jag drar ned lite på kalorierna just nu - men på midsommar då ska jag be att få bjuda på kalas för då tillåter jag mig själv att äta gott igen" eller nåt liknande.Prata med henne i enrum, innan mors dag!Googla ribbling etikettblogg, hon är bra på just sånt här och har bra tips!
    Ska googla, tack för tipset!

    Ska försöka prata "vett" med henne igen. Grejen är att hon nyligen fått ta av sig sina vigselringar och ta en annan ring för hon sa hon hade för tjocka fingrar nu. Så jag vet att hon själv skulle vilja ner något kg, men att det är ett känligt ämne för henne. Å så ser hon mig lyckas nu igen (har gått ner gravidkilon tidigare) så jag vill inte göra det obekvämt för henne och få henne att känna sig misslyckad.
    Sen är hon inte stor heller för den delen, men jag vet att hon gärna hade gått ner ett kilo eller två...Men ska försöka säga till igen på ett snällt sätt.
  • Päron1­986
    Äldre 26 May 22:45
    #6
    Anonym skrev 2010-05-26 22:42:31 följande:
    Ska googla, tack för tipset! Ska försöka prata "vett" med henne igen. Grejen är att hon nyligen fått ta av sig sina vigselringar och ta en annan ring för hon sa hon hade för tjocka fingrar nu. Så jag vet att hon själv skulle vilja ner något kg, men att det är ett känligt ämne för henne. Å så ser hon mig lyckas nu igen (har gått ner gravidkilon tidigare) så jag vill inte göra det obekvämt för henne och få henne att känna sig misslyckad. Sen är hon inte stor heller för den delen, men jag vet att hon gärna hade gått ner ett kilo eller två...Men ska försöka säga till igen på ett snällt sätt.
    Bor ni nära? Tänkte ifall ni kunde promenera tillsammans eller så :)
  • Äldre 26 May 22:49
    #7

    Fråga om hon har tänkt ha med rätterna X och Y när det ska dukas fram kina-mat eftersom de är så pass goda. Eller säg att du vill ta med dig ett recept som du själv har hittat och tycker är gott, så de också får en chans att smaka.
    Äter ni ute så borde du kunna beställa själv och få ett nyttigare alternativ än något av detdär friterade och de feta såserna så då borde det ju inte bli något jättestort problem.

    Tyvärr är det ganska vanligt att det dukas fram och trugas för dem som har gått ner i vikt.
    Dels för att andra ska kunna se att man faktiskt äter något och inte svälter sig, som det för vissa är lätt att tro om någon har gått ner i vikt märkbart och så pass snabbt som du har. Och dels för att 'är det fest så är det och då hör det till'.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:50
    #8
    Anonym skrev 2010-05-26 22:41:07 följande:
    Fast man kan ju välja vad man ska äta. Behöver inte vara friterat och kaloririkt.Vad äter du under dagarna?Hur mycket motionerar du?
    javisst kan man välja och jag har valt att inte äta varken ris eller pasta (om det inte är en färdig rätt jag äter) under denna tiden, vilket gör kinamaten väldigt begränsad.

    Jag utesluter väldigt många födoämnen när jag håller på att viktminska och byter ut vissa mot andra.

    Jag motionerar med promenader varje dag, ca 1 timma och sedan lite cykling varje vecka med. Inget överdrivet. Jag drar hellre in på maten än motionerar som en idiot.
  • Anonym
    Äldre 26 May 22:51
    #9
    Anonym skrev 2010-05-26 22:50:03 följande:
    javisst kan man välja och jag har valt att inte äta varken ris eller pasta (om det inte är en färdig rätt jag äter) under denna tiden, vilket gör kinamaten väldigt begränsad.Jag utesluter väldigt många födoämnen när jag håller på att viktminska och byter ut vissa mot andra.Jag motionerar med promenader varje dag, ca 1 timma och sedan lite cykling varje vecka med. Inget överdrivet. Jag drar hellre in på maten än motionerar som en idiot.
    Berätta mer om vad du äter! Blir ju inspirerad!
    Hur ycket väger du och hur lång är du?

    Du är superduktig!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 22:54
    #10
    Päron1986 skrev 2010-05-26 22:45:21 följande:
    Bor ni nära? Tänkte ifall ni kunde promenera tillsammans eller så :)
    Ja, vi bor ca 5 km från varandra och träffas flera gånger i veckan. Jag gillar svärmor men hatar trugandet.
    Promenader är inte hennes grej men jag kan alltid fråga, så kan hon själv får välja.
Svar på tråden Hur tackar man nej på ett fint sätt?